Bij de invulling van de werktijd blijkt verder dat mkb‘ers het aantal uren dat besteed wordt aan ontspanning (71 procent) en teamactiviteiten (70 procent), belangrijker te vinden dan het aantal uren dat aan klanten gefactureerd kan worden (64 procent) of aan inspiratie en kennisdeling wordt besteed (62 procent).
Verder is het aantal mkb’ers dat 40 uur of minder werkt in 2023 sterk gegroeid (+55 procent) in vergelijking met een jaar eerder, terwijl ruim zes op de tien ondernemers aangeven dat de grenzen tussen werk privé steeds verder vervagen. Dit blijkt uit onderzoek dat bedrijfssoftwareleverancier Teamleader onder ruim 250 Nederlandse ondernemers heeft laten verrichten over de status en toekomst van hun bedrijf.
Maar liefst één op de vijf mkb’ers geeft aan dat zij de inflatie en gestegen kosten niet kunnen compenseren
Gestegen huur-, energie- en personeelskosten
De gemiddelde uurprijs is een belangrijke indicator voor de veerkracht van het mkb. Zeker nu de winstgevendheid van bedrijven, door de onzekere economische omstandigheden en de gestegen huur-, energie- en personeelskosten, onder druk staat. Uit data van Teamleader blijkt dat er per sector grote verschillen zijn in de prijzen die per uur bij klanten in rekening worden gebracht.
Zo zijn deze het hoogst in de sectoren Publishing en Printing (131 euro per uur) en Gezondheidszorg, Sport en Persoonlijke Dienstverlening (117 euro per uur). De bouw en administratieve sector scoren het laagst met 62 euro per uur. Verder is het opvallend dat bij mkb-bedrijven, gespecialiseerd in juridische en boekhoudkundige dienstverlening, sprake is van grote onderlinge verschillen, met een minimum van 35 euro per uur tot een maximum uurtarief van 335 euro.
Vier op vijf mkb’ers kunnen gestegen kosten niet volledig compenseren
Maar liefst één op de vijf mkb’ers geeft aan dat zij de inflatie en gestegen kosten niet kunnen compenseren, doordat zij dit niet altijd aan klanten kunnen doorberekenen. Eenzelfde percentage geeft aan deze gestegen kosten wel volledig te kunnen compenseren. Voor deze bedrijven valt dus veel te winnen als zij erin slagen hun productiviteit en efficiëntie te verhogen.
84 procent van de mkb-ondernemers erkent dat een betere planning de weg hiervoor kan vrijmaken en dat het aantal gewerkte uren efficiënter kan worden besteed. Vooral bedrijven met 5 tot 50 medewerkers (82 procent) besteden extra aandacht aan het vergroten van hun efficiëntie, terwijl dit voor iets meer dan zes op de tien kleinere mkb-bedrijven geldt.
Het aantal mkb-ondernemers dat wekelijks meer dan 50 uur werkt, is in één jaar van 30 naar 15 procent gedaald
Mkb’ers worstelen met balans tussen werk en privé
Hoewel onder Nederlandse mkb-bedrijven sprake is van een groeiend bewustzijn over het belang van een waardevolle tijdsbesteding, lopen de prioriteiten sterk uiteen en lijken deze soms strijdig met de noodzaak om effectiever te opereren. Zo geven ruim zeven op de tien mkb’ers aan de tijd die ze aan ontspanning of teamactiviteiten besteden het meest waardevol te vinden. Een iets minder grote groep zegt het belangrijk te vinden tijd te reserveren voor het stroomlijnen van hun organisatie en het uitstippelen van een nieuwe koers.
Veel minder aandacht krijgt de focus op het verhogen van uren die daadwerkelijk gedeclareerd kunnen worden en de tijd die wordt besteed aan inspiratie en kennisdeling. Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is daarnaast dat steeds meer mkb’ers ervoor kiezen minder te gaan werken. Zo zegt 65 procent per week 40 uur of minder te werken, wat overeenkomt met een stijging van 55 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd is het aantal mkb-ondernemers dat wekelijks meer dan 50 uur werkt, in één jaar van 30 naar 15 procent gedaald.
In privétijd werktelefoontjes opnemen
Hoewel het aantal gewerkte uren per week over de gehele linie daalt, worstelt een grote meerderheid met het vinden van een goed evenwicht tussen de uren die zij op de werkplek doorbrengen en de tijd die zij voor hun privéleven reserveren. Voor maar liefst 68 procent geldt dat werk- en privétijd vaak door elkaar heenlopen. Een derde zegt meestal of altijd in het weekend te werken en vooral jongere mkb-ondernemers (40 procent) zijn bereid in privétijd werktelefoontjes op te nemen. Voor 40-plussers (17 procent) geldt dit veel minder.
Lees ook: Werknemers willen méér in tijden van arbeidsmarktkrapte: goede balans tussen werk en privé