Nieuws Zzp
Freelancers individualisten? Juist niet: zzp'ers vaak als mentor of pro bono aan de slag
Het beeld van freelancers als professionals die in hun eentje aan het werk zijn om het werk van opdrachtgevers uit te voeren kan de prullenbak in, zo blijkt onderzoek van freelanceplatform Fiverr. Ruim een kwart verricht belangeloos werk voor non-profit organisaties. Vele anderen zijn betrokken als mentor van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, trainen andere freelancers en onderhouden een actief netwerk.

Afbeelding ter illustratie, persoon komt niet in het verhaal terug. Bron: Unsplash
Uit het onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de freelancers (26 procent) zegt te mentoren en ook het trainen van anderen in het opzetten van een eigen onderneming is een populaire activiteit onder freelancers. 27 procent geeft aan dit te doen. Peggy de Lange, verantwoordelijk voor de internationale groei bij Fiverr, juicht de betrokkenheid toe: ,,Freelancers kijken verder dan hun eigen directe belang, blijkt hieruit. Het beeld dat freelancers altijd op zichzelf zijn en individueel te werk gaan, raakt steeds meer achterhaald.”
Juist freelancers blijken elkaar graat te helpen met het meekijken naar het werk van concullega's (iets meer dan een kwart), andere freelancers inhuurt als onderaannemer bij grote klussen en andere zzp'ers aandraagt bij opdrachtgevers.
Lees ook: Meerderheid zzp’ers zag vraag tijdens coronacrisis afnemen
Bedrijfscultuur speelt rol bij keuze opdrachtgever
De maatschappelijke betrokkenheid van freelancers vertaalt zich ook in de keuze voor het aannemen van een opdracht. Ruim 40 procent van de ondervraagde freelancers geeft aan dat een inclusieve bedrijfscultuur van doorslaggevend belang is voor een samenwerking. Nog eens bijna 40 procent zegt specifiek te werken met opdrachtgevers waar een positieve bedrijfscultuur aanwezig is. ,,Daar blijkt een hoge mate van integriteit uit”, zegt De Lange. ,,Freelancers pakken niet zomaar alle opdrachten aan, maar kiezen bewust voor een omgeving waar ze energie van krijgen en plezierig kunnen werken.”
Dit onderzoek onder ruim duizend Nederlandse freelancers is uitgevoerd door Censuswide in opdracht van Fiverr tussen 14 en 23 juli 2021. Censuswide houdt zich aan en werkt uitsluitend met leden van de Market Research Society die is gebaseerd op de ESOMAR-principes.