Nieuws Actueel

50PlusBeurs: ondernemers popelen om oudere, rijke doelgroep te bereiken

Van behoeftig en op de centjes passen, naar bruisend en flink spenderen. ,,Vroeger zagen weinigen hoe belangrijk deze doelgroep was, dat is nu wel anders", zegt Alexander van de Kerkhof oprichter van de 50PlusBeurs in het AD.

Eefje Oomen | Foto: ANP 19 september 2017

ANP 47592505 adbeeld

In al die jaren dat hij de 50PlusBeurs organiseert, zag oprichter Alexander van de Kerkhof (55) het imago van de iets oudere Nederlander enorm veranderen. ,,Toen ik in 1993 begon, was het onuitgesproken gevoel over de doelgroep: oud, gebrekkig, zuinig. Nu worden vijftigplussers gezien als kritische consumenten die volop in het leven staan en maar al te graag geld uitgeven aan de mooie dingen des levens.''

Dat er in het 25-jarig bestaan van de 50PlusBeurs nogal wat is veranderd, merkt Van de Kerkhof bijvoorbeeld aan het vakantieaanbod. ,,Vroeger werden speciale seniorenbusreizen aangeprezen met verpleegkundige aan boord, maar tegenwoordig is niets te gek of te avontuurlijk. Tot trekkingvakanties in safariland Tanzania aan toe.''

Groei

De beurs, die morgen start in de Jaarbeurs in Utrecht, is ook enorm gegroeid in bezoekersaantallen. ,,In het eerste jaar waren er minder dan 100 exposanten en kwamen er zo'n 9.000 mensen kijken. Nu komen er 100.000 mensen en 550 bedrijven op af.''

Als mensen hem met dat succes complimenteren, moet hij een beetje gniffelen. ,,Op verjaardagsfeestjes werd ik vroeger uitgelachen als ik zei dat ik deze beurs organiseerde. Begin jaren 90 was er nog nauwelijks discussie over 'de vergrijzing' en zagen weinigen hoe belangrijk deze doelgroep zou worden. Non-profitorganisaties als de Nierstichting wilden best op de beurs staan, maar bedrijven nauwelijks. Als ze al kwamen, prezen ze 'ouderenproducten' aan, zoals telefoons voor doven en blinden.''

Niet negeren

Nu staan ondernemers te popelen om hun spullen en diensten aan te prijzen. ,,Iedereen die er een beetje verstand van heeft, weet dat de helft van Nederland over twee jaar uit vijftigplussers bestaat, dus die doelgroep kún je helemaal niet negeren. Bovendien heeft de groep geld te besteden. Welke jongere koopt er nog een gloednieuwe auto? Vijftigplussers doen dat wél. Er staan hier acht automerken.''

De beurs was een soort spiegel van de emancipatie van de oudere, maar gaf die ook een zetje, vindt hij. ,,Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar sommige dingen zijn echt hier gestart. Zo wierf omroepbaas Jan Slagter hier de leden voor wat later Omroep Max werd. Hier werd voor het eerst een modellenwedstrijd voor ouderen georganiseerd; nu zie je ouderen steeds vaker opduiken in advertenties en tijdschriften.''

In het eerste jaar waren er minder dan 100 exposanten en kwamen er zo'n 9.000 mensen kijken. Nu komen er 100.000 mensen en 550 bedrijven op af

Alexander van de Kerkhof, oprichter 50plusbeurs