Podcast
ACM: T-Mobile mag Simpel overnemen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt de overname van Simpel door T-Mobile goed. Een kleine maand geleden kwam de interesse van T-Mobile naar buiten.
Terug in de tijd: voor De Ondernemer Radio spraken wij toen Simpel-oprichter Jasper de Rooij. Luister hierboven, met de kennis van nu, de podcast (nog) 'ns terug.
Google Jasper de Rooij en lees dat hij 'een creatieve ondernemer is met veel hart voor z'n team waarbij hij graag enigszins disruptief de markt benaderd'. Dát bleek inderdaad tijdens zijn gesprek met Anna Neeltje de Boer. ,,Ik ben wel toe aan weer iets nieuws doen. En dan het liefst tv, internet, maar dan wel als we de markt een beetje kunnen opschudden. Wat ik zou willen is dat je gewoon een internetpijp naar binnen brengt, dat je voor 15 euro per maand internet hebt, dan ga je streamen, en tv schaf je gewoon af. En dan neem je misschien een Netflix-abonnementje, ben je veel goedkoper uit," aldus De Rooij tóen, in de podcast.
En nu heeft hij dus zijn bedrijf verkocht aan T-Mobile. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat er door deze overname geen concurrentieprobleem ontstaat. De overname heeft geen noemenswaardig impact op de concurrentie op de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. Uit het onderzoek blijkt dat T-Mobile ook na de overname voldoende concurrentie ondervindt van KPN, VodafoneZiggo en diverse telecomaanbieders zonder eigen netwerk. Consumenten kunnen daarbij eenvoudig overstappen naar een andere aanbieder.
In de podcast vertelt Jasper de Rooij in alle openheid over de hobbelige weg die leidde naar de oprichting van Simpel, want ondanks zijn huidige succes heeft de ondernemer bij een eerder bedrijf ook met verlies en schuldeisers te maken gehad. De oprichting van Simpel bleek echter een schot in de roos. De Rooij vertelt hoe zijn concept voor goedkope online telefoonabonnementen uit nood geboren werd, maar een onderscheidende kracht in de markt bleek.
Terug in de tijd: Telecombedrijf Simpel groeit én kijkt vooruit naar tv en internet