Actueel

ACM wil actie vanuit politiek tegen vele duurzaamheidskeurmerken

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

"De wetgever is aan zet om duidelijke regels te stellen aan keurmerken", zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM. Volgens de toezichthouder verwachten consumenten dit ook van de politiek. Uit het onderzoek blijkt dat het meest behoefte is aan een soort duurzaamheidsscore, vergelijkbaar met energielabels. "Met meer informatie en daarmee betere kennis over de keurmerken, geven consumenten aan ze ook vaker te gaan gebruiken."

"Duurzaamheidskeurmerken kunnen consumenten helpen duurzame keuzes te maken, maar dan moet de informatie wel controleerbaar, vergelijkbaar en overzichtelijk zijn", aldus Hijmans van den Bergh. "Dat is nu niet het geval." Een kwart van de respondenten in het onderzoek gaf aan vertrouwen te hebben in duurzaamheidskenmerken. ACM noemt de kennis ervan bij consumenten "opvallend gering".

Het ontbreken van duidelijke regels maakt het de toezichthouder ook lastiger om keurmerken te controleren en te handhaven als deze niet blijken te kloppen. ACM is nu bezig duurzaamheidsclaims van bedrijven in de sectoren kleding, energie en zuivel te controleren. Naar vier bedrijven in de energie- en kledingindustrie lopen vervolgonderzoeken naar mogelijk misleidende claims. "Verder zijn er in het onderzoek naar de kledingindustrie vier handhavingsverzoeken gestuurd naar collega-toezichthouders in het buitenland."

Lees verder onder de advertentie