Nieuws Actueel

Afrekening met babymelkmaffia

Nutricia doet een ultieme poging om de louche handel in melkpoeder onderuit te halen, schrijft het AD. Het bedrijf gaat Nederlandse babyvoeding via een Chinese site direct aanbieden op de Chinese markt. 'We willen de rust terug in de Nederlandse winkels.'

Peter Groenendijk | Foto: Daniella van Bergen 4 april 2016

Door de sterke vraag uit China naar Nederlandse melkpoeder ontstond de laatste 3 jaar een wilde handel in babyvoeding van Hollandse bodem. Duizenden mensen kopen dagelijks de complete voorraden van winkels op, handelaren verschepen elke week containers vol Nutrilon naar China. De handel kreeg de voorbije 2 jaar een steeds crimineler karakter en Nederlandse ouders staan vaak voor lege schappen.

Om daar een eind aan te maken, gaat Nutrilon een samenwerking aan met het Chinese Tmall Global. Dat is een snel groeiende webshop, speciaal voor westerse producten die in China populair zijn. ,,We hopen dat we op deze manier aan de vraag in China kunnen gaan voldoen, en dat daardoor in Nederlandse winkels de rust terugkeert,'' zegt Anja Timmermans van Nutricia.

Het bedrijf verhoogde de productie van Nederlandse pakken Nutrilon vorig jaar met 50 miljoen pakken per jaar, maar het was te ingewikkeld om die Nederlandse producten ook in Chinese winkels aan te bieden. Nutrilon opende ook fabrieken in China, maar na een reeks schandalen met vergiftigde melkpoeder in eigen land eist de consument daar babyvoeding die in Nederland is gefabriceerd.

Internetreus

Dankzij de opmars van Tmall Global, onderdeel van internetreus Ali Baba, kan het bedrijf de Chinese consument nu direct bereiken. Timmermans: ,,We doen al een paar jaar ons best om de situatie op de Nederlandse markt normaal te krijgen. Maar we denken dat we nu een grote stap hebben gezet.''

Daar lijkt ook alle reden toe. Door de stap wordt Nutrilon uit Nederland niet alleen veel makkelijker verkrijgbaar voor Chinese ouders, het wordt ook een stuk goedkoper: op de 'grijze markt' in China kost een pak uit ons land nu tussen 30 en 40 euro, maar via Tmall Global is dat nu voor een bedrag tussen 18 en 20 euro te koop. Dat is maar een paar euro duurder dan de prijs in Nederland.

Goede partner

Een handelaar in melkpoeder, die op grote schaal Nederlandse waar inkoopt en naar China verscheept, schrikt van de stap van Nutricia. ,,Ze hebben een goede partner gestrikt, want Tmall is een populaire webshop in China,'' zegt de handelaar, die vorig jaar in deze krant een boekje opendeed over zijn handel. Hij verscheept ruim vijfduizend pakken per maand. ,,Op de grijze markt in China gaan pakken Nutrilon nu voor drie tot vier keer de prijs van de hand. Als Chinezen ze gewoon kunnen bestellen voor 20 euro, wordt het een ingewikkeld verhaal.''

Maar de vraag is wel of Nutrilon de enorme Chinese honger kan stillen. Doordat de prijs daalt en de verkrijgbaarheid beter wordt, zullen veel meer Chinese ouders voor Nutrilon uit Nederland gaan kiezen, denkt hoogleraar Chinese economie Peter Ho. ,,Het is een slimme stap, maar ik vermoed wel dat nog meer ouders nu voor Nutrilon zullen kiezen. En ik weet niet of Nutricia die nog grotere vraag aankan.''