Actueel

AH: ondanks stimuleren plantaardig evenveel vlees in winkels

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

"We willen mensen helpen een dagje plantaardig te eten, we willen niet dat mensen zich gaan afzetten", zegt Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid bij Albert Heijn. De supermarktketen doet ook geen stap terug in het korting geven op dierlijke producten.

Over twee jaar wil Albert Heijn dat 55 procent van de verkochte eiwitten plantaardig is. Nu is dat nog 44 procent. In plaats van het verminderen van het aanbod van vlees, vis en zuivel, breidt de grootste supermarktketen van Nederland daarvoor het assortiment plantaardig voedsel en drinken uit. De keten wil daarmee naar eigen zeggen helpen de samenleving duurzamer te maken.

Kritiek

Klimaatactivisten zijn kritisch op Albert Heijn en moederbedrijf Ahold Delhaize omdat zij doorgaan met de verkoop van vlees en zuivel en daarmee het klimaat belasten. Op de aandeelhoudersvergadering in mei spraken sympathisanten van Milieudefensie er bijvoorbeeld schande van dat Albert Heijn nog geregeld vlees in de bonus doet.

Lees verder onder de advertentie

De supermarkt ziet echter op bijvoorbeeld social media dat mensen die graag vlees en andere dierlijke producten eten, kritiek uiten wanneer Albert Heijn plantaardige producten promoot. "We willen er voor alle klanten zijn", aldus Scholte op Reimer.

Apart schap

Plantaardige alternatieven voor vlees komen echter niet naast de echte biefstukken of sudderlappen te liggen, maar in een apart schap voor vleesvervangers. "We kijken naar waar klanten een product zoeken en waar iets een logische plek heeft. Anders blijft het een niche", aldus Albert Heijn. Sommige plantaardige alternatieven komen wel naast bijvoorbeeld spreads met vlees voor op brood te liggen.