Nieuws Actueel

Amazon wil van deur tot deur met vliegtuigen

Over de strategie van Amazon is al veel gezegd en geschreven. Hoewel het bedrijf inmiddels meer dan 100 miljard euro omzet draait, realiseert het nog steeds geen stabiele winst. Alles is ondergeschikt aan één doel: marktaandeel, schrijft het AD.

Sander van Mersbergen 14 maart 2016

Amazon 2

Amazon wil alles verkopen: klanten kunnen er terecht voor boeken, films, electronica, speelgoed, en huis-, tuin-, en keukenproducten, onder heel veel meer. Amazon wil overal verkopen: volgens de website van het bedrijf zijn de meeste producten leverbaar in 75 landen.

Argwaan

Werelddominantie is het eigenlijke doel van het bedrijf, wordt wel eens gezegd. Zo vreemd is het dus niet dat de deze week aangekondigde ingebruikname van twinting Boeings 767 met de nodige argwaan wordt bekeken.

Amazon huurt de toestellen van Air Transport Service Group, waarin het als onderdeel van de deal ook een belang van bijna 20 procent kan nemen. De officiële reden van de nieuwe stap is dat Amazon minder afhankelijk wil zijn van pakketbezorgers FedEx en UPS. Vooral in drukke periodes - met kerst bijvoorbeeld - levert dat de nodige vertraging op in de aflevering van pakketjes.

Een leuk verhaal. Maar als het verleden iets leert, is dat Amazon niet zomaar iets doet, en al zeker niet op kleine schaal. Als Amazon iets doet, doet het dat goed, en doet het de concurrenten pijn. Het scenario dat analisten voor zich zien: Amazon wil de gehele distributieketen in handen nemen. Dat geeft ze meer controle over de levertijd en de kosten. De voornaamste slachtoffers daarvan zijn de huidige bezorgpartners: FedEx en UPS. Dit zou allemaal als pure speculatie kunnen worden afgedaan, ware het niet dat persbureau Bloomberg eerder dit jaar de hand wist te leggen op interne documenten van Amazon. In een rapport uit 2013 wordt onder de codenaam Dragon Boat gefilosofeerd over een globaal bezorgnetwerk 'dat controle heeft over de goederenstroom van fabrieken in China en India tot de drempels van klanten in Atlanta, New York en Londen'. Het rapport stelt dat leveranciers in de toekomst niet langer zaken doen met DHL, UPS of FedEx, maar rechtstreeks met Amazon.

Trucks

Eén en één is twee, redeneren analisten na het nieuws over de vliegtuigen. Zeker ook omdat Amazon recent meer stappen zette op logistiek gebied. Zo kocht het in december duizenden trucks voor de Amerikaanse markt, om goederen van het ene distributiecentrum naar het andere te kunnen brengen.

In een officiële reactie op de huur van de vliegtuigen zegt Amazon dat het helemaal de bedoeling niet is om FedEx en UPS uit de markt te drukken. FedEx liet weten niet verrast te zijn door de stap. ,,Amazon blijft een belangrijke klant." Beleggers waren wat minder zeker van hun zaak: de koers van FedEx kende na de aankondiging van Amazon een flinke dip.