Nieuws Actueel
Amerikanen spelen massaal spellen van Rotterdamse ondernemer
Rotterdammer Bulent Yildiz (41) was Monopoly spuugzat. Tienduizenden Amerikanen spelen nu zijn drankspellen, schrijft het AD.

Dronken zijn ze zelden. Een keer per maand, hooguit, in het weekend. Yildiz wijst naar zijn jongere compagnon Emanuel Vieira (26). Hij mag dan de spellen testen.
DrankspellenRebelz Games maakt bordspellen waarbij het doel is om veel drank te drinken. Als je een opdracht weigert uit te voeren, moet je bijvoorbeeld een biertje nemen. Deze spellen zijn mateloos populair onder studenten. ,,We zorgen voor legendarische avonden. Dit zijn legend games.''
Opvallend zijn de vaak seksueel getinte opdrachten in de spellen. ,,Niks is gek genoeg. Dat hoort bij de tijdgeest.'' Yildiz toont beelden van een festival waar hij een aantal spellen demonstreerde. De kijker ziet wildvreemden tongen en slagroom van andermans nek likken. Een meisje trekt een condoom over haar hoofd. Het rubber knapt.
Droom achternaDe Rotterdammer maakt zijn eerste spel in 2007. Meer dan zat is hij het eeuwige Monopoly dat tijdens feestjes altijd tevoorschijn komt. Ook zijn baan, filiaalmanager bij Spaarland, vindt hij niks. ,,Ik wilde mijn droom achterna: jongeren blij maken.'' In de avonduren en weekenden sleutelt Yildiz aan zijn wens.
Rebelz Games levert jaarlijks zo'n 50.000 spellen aan Amerikaanse klanten. Ook Duitsers, Fransen en Engelsen plaatsen bestellingen. In Nederland valt de vraag tegen. ,,Hier ontbreken geschikte winkelketens als de Expo. Je kan onze spellen moeilijk bij Intertoys verkopen.''
VrouwenHet merendeel van de klanten, zo'n 85 procent, is vrouw. Vieira kan dat verklaren. ,,Vrouwen hebben een reden nodig om gek te doen. Onze spellen geven die reden.'' De succesvolste spelers geven zich open. ,,Stoere jongens blijken pussy's te zijn die gênante opdrachten niet durven uit te voeren. Ze willen hun imago niet schaden door bijvoorbeeld een man te knuffelen.''
De anti-alcohollobby doet de twee niks. Yildiz: ,,In ons eerste spel zat weinig alcohol. Dat liep niet. De markt wil drinken.'' Dan moet de ondernemer even denken. Hij is de minimumleeftijd voor het drinken van alcohol kwijt. Het blijkt 18 jaar te zijn. ,,Nou, onze spellen waren van begin af aan voor boven de 18. Maar kijk naar onze doos: zwart met een doodskop. Je ziet dat het geen spelletje met onschuldige vlinders is.''
Een spel is geschikt, filosofeert Yildiz, als je je vrienden kunt 'naaien'. ,,Doen wat je in het echte leven niet met je vrienden kunt doen, daar gaat het om.'' Daar komt een sausje van straattaal overheen. ,,Als je met Monopoly wilt concurreren, moet je met iets goeds komen. Het mocht niet oubollig worden. Zeg zelf: een pimp die zijn bitch moet aanwijzen, klinkt toch veel stoerder dan een speler die munten moet afstaan?''
BeerpongVeel hoop heeft Yildiz gevestigd op Madpong, een opgepoetste versie van het vooral in Amerika razend populaire Beerpong, een spel waarbij spelers pingpongballen in opgestelde bekers bier moeten gooien. De Beerpong-industrie zou alleen in Amerika al goed zijn voor 600 miljoen dollar per jaar. De Rotterdammer bedacht een schonere variant die door meer spelers tegelijk gespeeld kan worden. ,,Als het ons lukt voet aan wal te krijgen, veranderen we de Amerikaanse cultuur.''
In de tussentijd heeft de volgende droom zich aangediend: het veroveren van televisieland. ,,Het mooiste vind ik het maken van concepten. Over vijf jaar hoop ik succesvolle televisieformats te maken.'' Een concept voor een nieuwe datingshow ligt al op de plank. ,,Nu zoek ik nog een tv-zender om het op te pakken.''