Nieuws Automotive

CarProf grote winnaar: tevredenheid garageformules neemt toe

Uit het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) van BOVAG blijkt dat ondernemers over het algemeen zeer tevreden zijn over de garageformule waar ze bij zijn aangesloten. CarProf voert de lijst aan met een 8,6 en daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.

Van onze redactie 6 november 2020

Alliance Automotive Car Prof Van Gestel Camps coronacrisis

Harold van Gestel, Formule Manager van CarProf en Ivar Camps, Retail Marketing Manager bij Alliance Automotive Group Benelux.

Net als twee jaar geleden toonden vrijwel alle garageformules zich bereid de vragenlijsten van ROSA 2020 aan al hun leden te verspreiden. BOVAG heeft daardoor dus ook de beoordelingen kunnen inventariseren van autobedrijven die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten.

ROSA 2020 geeft een volstrekt representatief beeld van het formulelandschap, temeer omdat er met 807 respondenten (een derde van de aangeschreven bedrijven) in absolute aantallen een hogere respons was dan ooit tevoren. Alle garageformules scoren tussen de ‘ruim voldoende’ en ‘zeer goed’, terwijl geen enkele formule een onvoldoende kreeg toebedeeld.

CarProf voert de lijst aan met een 8,6 en daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.

Ivar Camps, Retail Marketing Manager bij Alliance Automotive Group Benelux over de beoordelingen: ,,Het automotive landschap verandert en blijft veranderen, daar hebben wij met onze garageformules tijdig en goed op ingespeeld. En dat blijven we ook doen, ik kan daaromtrent binnenkort een weer nieuw initiatief melden. We zijn enorm trots op de uitslag van ROSA en de goede beoordelingen. Het gaat om creatief en innovatief zijn, snel schakelen, doen wat je belooft en dus nooit de klant uit het oog verliezen. Dat wordt gezien, dat blijkt immers duidelijk uit het onderzoek en merken wij nadrukkelijk ook bij de autobedrijven zelf."

Zelfstandigheid

Van de veertig onderwerpen waarover autobedrijven door middel van stellingen in het onderzoek hun waardering kenbaar konden maken, scoren er 38 gemiddeld een voldoende (6) of hoger. Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9.

Zakelijke markt

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus ook betrekking op dat feit hebben. De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 ten opzichte van 2018. De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3). Ook het overleg met de mede-deelnemers van formules werd lager gewaardeerd dan twee jaar geleden (min 0,2). In de huidige tijden van algeheel minder fysiek contact, zal het een uitdaging blijven hierin collectief vooruitgang te boeken. Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.

BOVAG: 'Zeer tevreden over steeds betere relatie'

Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: ,,Al met al geeft ROSA 2020 uitkomsten waar zowel BOVAG als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen."

,,Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij BOVAG vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart. De positieve én de negatieve punten uit ROSA 2020 gaan wij uiteraard uitvoerig bespreken met alle betrokkenen, zodat we bij een volgend onderzoek nog hogere cijfers kunnen rapporteren.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.