Nieuws Automotive

De Dames van Hurkmans: een uniek garagebedrijf

Met de paplepel. Zo kregen Mariëlle en Janita Hurkmans het autoleven ingegeven: Autobedrijf Hurkmans in Heeswijk-Dinther is tenslotte al sinds 1969 een familiebedrijf. In plaats van de gebaande paden te volgen, bedachten de zussen iets anders: een garagebedrijf voor en door vrouwen. De Dames van Hurkmans. Uniek. 'Je moet in het diepe durven springen'.

Van onze redactie 7 september 2019

Marille Janita Hurkmans damesgarage

Omdat de zussen bij gelegenheden nogal eens worden aangekondigd als de 'Dames van Hurkmans' lag de bedrijfsnaam eigenlijk voor het oprapen toen ze hun idee onderzochten. ,,Toch is die naam nooit bij ons opgekomen. Die kwam pas boven toen we met ons marketingbureau aan het werk gingen om ons idee verder vorm te geven", zegt Mariëlle.

Het proces dat vooraf ging aan de feitelijke opening heeft veel inzichten opgeleverd. Bijvoorbeeld dat het familiebedrijf, een traditioneel autobedrijf, zeer geworteld is in de regio en dat je dit niet zomaar bereikt. ,,Het bedrijf is er al sinds 1969 en heeft een vaste klantenkring. Soms zaten die klanten gewoon bij ons in de keuken aan de tafel als het even zo uitkwam. Toen we bedachten dat we ook in 's-Hertogenbosch een vestiging wilden openen, een full service autobedrijf met schadeherstel, wisten we dat zo'n nieuw bedrijf niet meteen net zo vertrouwd zou zijn. Daarom wilden we iets anders. Wie zit er nu te wachten op het zoveelste autobedrijf", herinnert Janita zich.

Voor en door vrouwen

Het idee van een garage voor en door vrouwen borrelde al een tijdje. Zelfs in hun eigen vertrouwde omgeving merkten de zussen dat vrouwen niet echt met plezier langs kwamen. ,,Na het onderhoud snel de pinpas door het apparaat halen en wegwezen. Dat moest anders. We wilden een garage waar vrouwen zich prettig voelen. Laagdrempelig, duidelijke uitleg, geen ingewikkelde taal. Maar ook gezellig, met goed gastvrouwschap, een warme uitstraling en het vakmanschap dat men van Hurkmans gewend is.We hebben heel lang geschreven aan ons bedrijfs-DNA, ons businessplan, en hebben dit boekwerk voorgelegd aan een marketeer. Die zag er meteen iets in, maar temperde ons ook".

,,Om de potentiële klantenkring ruim te houden, sloten we mannelijke klanten niet uit. De hypotheek moet tenslotte worden betaald. Toch was dat volgens de marketingman geen goed idee. Alleen richten op vrouwen, dat was de beste keuze. Verder toonde het plan lef. We wilden onze droom najagen en sprongen in het diepe. Mocht het niet lukken? In het ergste geval moet je dan heel lang werken om je geld weer terug te verdienen. Maar wij geloofden er in, net zoals onze familie", zegt Janita.

Kennis van zaken

Drieënhalfjaar geleden opende De Dames van Hurkmans de deuren in 's-Hertogenbosch. ,,Toen er werd gewerkt in het pand en de ramen afgeplakt waren met onze naam, dacht iedereen dat hier een kledingboetiek zou komen. Dat werd een autoboetiek", lacht Mariëlle. Waarmee de zussen een volkomen uniek op de kaart zetten.

,,Nog altijd. Voor zover wij weten is er geen ander autobedrijf voor vrouwen in Nederland. Wij worden regelmatig gevraagd of we willen uitbreiden of aan franchise denken, maar zover is het nog niet. Dat heeft te maken met het unieke van ons concept. Je moet je echt afvragen of het ergens anders werkt. Het heeft te maken met het feit dat wij zussen zijn, dat we zijn opgegroeid in een autobedrijf. Dat is niet eenvoudig over te brengen op een andere vestiging".

Wat ze wel merken, is dat er ineens ook bij andere autobedrijven meer aandacht is voor vrouwelijke kopers. ,,Wij horen dat verkopers worden geschoold op de vrouwelijke klant. Of dat werkt? Het gaat om gevoel. Aan de andere kant: het is niet gemakkelijk om vakkundig vrouwelijk personeel te vinden voor een autobedrijf. Dames in de autobranche zijn schaars. Het aantal groeit wel, maar wij horen dat ze niet eenvoudig aan een baan komen. Gelukkig weten ze ons goed te vinden en daar zijn wij blij mee. Wel zien we vaak een 'one-of-the-guys'-houding omdat ze worden opgeleid in een mannelijke omgeving. Dat willen wij graag veranderen. Je bent een meid, gedraag je ook zo. Zorg wel dat je de beste bent. Dat je kennis van zaken hebt. Daarmee verdien je je krediet. Niet met bluf".

Businesscase

De businesscase van De Dames van Hurkmans is blijkbaar heel 'hot'. In de eigen branche ginghet in eerste instantie heel cynisch over'dat autobedrijf met een nagellakhoekje'. Maar ze hebben hun gelijk ondertussen bewezen met een bloeiend bedrijf.

,,Andere typisch mannelijke branches, zoals de bouw en de hoveniers, hebben ons verhaal daarom omarmd. Ze gebruiken ons voorbeeld om te leren hoe ze vrouwelijke klanten anders kunnen benaderen. We schijnen zelfs in een marketingstudieboek opgenomen te zijn", weet Mariëlle sinds kort. Het geeft maar aan dat het voor bedrijven in traditioneel mannelijke branches belangrijk is om uit te zoeken wat de vrouwelijke klant nu echt wil en zoekt en daar serieus werk van te maken.

"En dan merk je dat mannen daar net zo goed blij van worden. Want wij richten ons in alles echt alleen op de vrouw, toch hebben wij ondertussen veel mannelijke klanten. Die vinden het prettig omdat ze hier niet hoeven te doen alsof ze iets met auto's hebben. Omdat ze, net zoals onze vrouwelijk klanten, heldere uitleg krijgen die je zonder voorkennis ook begrijpt. Dat vinden meer mensen een opluchting. Niet alleen vrouwen", stelt Janita.