Nieuws Automotive

Waarom Waalwijk blij is met de komst van ‘Tesla-killer’ Rivian

De komst van de Amerikaanse autofabrikant Rivian naar Waalwijk maakt nieuwsgierig. De producent van elektrische wagens is nog niet zo bekend als Tesla, maar aan de ambities ligt het niet. Waarom spreekt dit bedrijf tot de verbeelding? Zes vragen over deze ‘nieuwkomer.’

Michel Koster 9 mei 2022

Rivian distributiecentrum waalwijk

Waalwijk staat even vol in de schijnwerpers bij de autoliefhebbers. De Amerikaanse autofabrikant Rivian maakt zich op voor een Europees avontuur. En Waalwijk gaat hierbij een rol spelen. Het concern is druk bezig personeel te werven voor een distributiecentrum op bedrijventerrein Haven. De roem is het bedrijf vooruit gesneld, al zijn er ook nog veel vragen, is te lezen bij BN/DeStem.

1. Wat is het bijzondere verhaal achter Rivian?

Auto-ontwerper Robert J. Scaringe staat aan de wieg van dit in het oog springende bedrijf. Hij richtte Rivian in 2009 op. Scaringe was eerst van plan om een elektrische sportwagen te bouwen, maar zag daar uiteindelijk toch vanaf. In zijn ogen waren daar al te veel partijen mee bezig. Hij stortte zich daarom op elektrische pick-up trucks en SUV's. Met name in Amerika zijn deze auto's enorm populair, maar een elektrische variant ontbrak. Samen met zijn team heeft Scaringe inmiddels twee modellen ontwikkeld. Deze worden nu gemaakt in de fabriek in het plaatsje Normal, in de staat Illinois. En veelal tegen een prijs van tussen de 60.000 en 78.000 euro verkocht.

Lees ook: ANWB over mobiliteit in 2050: 'Nederland mobiel houden is onze verantwoordelijkheid’

2. Gaat het Rivian ook echt lukken om de automarkt te veroveren?

Het is lastig om zoiets te voorspellen. Het is wel duidelijk dat andere grote partijen veel vertrouwen hebben in de nieuwkomer. Zo investeerde de voormalig Amazon-baas Jeff Bezos een slordige 700 miljoen in Rivian. De webwinkel bestelde ook 100.000 elektrische busjes voor het rondbrengen van pakketjes. Een andere grote geldschieter is autoconcern Ford. Rivian maakte vorig jaar bovendien een gigantische klapper bij de Amerikaanse beursgang. De totale opbrengst kwam uit op een kleine 12 miljard dollar. De aandelenkoers bleef de eerste tijd explosief stijgen. Opmerkelijk, want Rivian had destijds pas zo'n 160 auto's gemaakt.

3. Is Rivian een geduchte concurrent van de bekende Amerikaanse autofabrikant Tesla?

In de autowereld wordt Rivian soms bestempeld als de ‘Tesla-killer’ , maar dat lijkt (nog) wat overdreven. Bekend ondernemer Elon Musk houdt zich met Tesla niet alleen bezig met elektrische auto's, maar ook met zonnepanelen en andere duurzame oplossingen. In 2021 verkocht het bedrijf wereldwijd in totaal 936.000 wagens, en heeft tienduizenden mensen in dienst.

Rivian hoopt dit jaar 25.000 auto's te produceren. Voorlopig zijn de auto's ook alleen nog in Amerika te verkrijgen, al zijn er dus plannen om de Europese markt te veroveren. Het verschil in status blijkt ook wel uit de vreugde van Tilburg, toen Tesla daar in 2015 een vestiging opende. Het werd gezien als een paradepaardje onder de bedrijven. De Waalwijkse wethouder Ronald Bakker reageert nog wat gereserveerder op de komst van Rivian. ,,Het is wel een bedrijf dat veel mensen aanspreekt", stelt hij vast.

4. Rivian wil dus de komende jaren fors groeien, maar zijn er ook bedreigingen?

Het Amerikaanse bedrijf heeft zeker niet alleen de wind mee. De aandelengekte is inmiddels wel voorbij. Ook Rivian ondervindt veel last van de huidige economische dip. Het heeft te maken met opstartproblemen bij de productie, worstelt met de levering van materialen (chips) en de oorlog in Oekraïne. Door deze tegenslagen worden veel minder auto's afgeleverd dan gehoopt. En ook op de prijs zal het waarschijnlijk effect hebben. Het zal al met al nog wel even duren voordat Rivian geen forse verliezen maar echt winst draait.

Lees ook: Mirjam van der Esch: 'Met de ANWB Mobiliteitskaart ben je als ondernemer in één keer klaar’

5. Past het bedrijf zijn ambities aan na die tegenslagen?

Daar lijkt het vooralsnog niet op. Rivian zal misschien minder hard groeien dan gehoopt, maar de ambities en verwachtingen blijven torenhoog. De autofabrikant blijft volop investeren in de opbouw. Het bedrijf wil zo'n 4,4 miljard steken in een nieuwe fabriek in de Amerikaanse staat Georgia. De productie zou daar dan vanaf 2024 van start moeten gaan, en werk bieden aan ruim 7.500 mensen.

Rivian kijkt ondertussen ook naar de mogelijkheden voor een productielijn in Europa. Het bedrijf heeft inmiddels een Europees hoofdkantoor geopend in Amsterdam. En in Waalwijk moet dus een distributiecentrum komen.

6. Hoe groot wordt de rol van Waalwijk bij het Europese avontuur van Rivian?

De Amerikaanse autofabrikant opent een distributiecentrum voor auto-onderdelen op bedrijventerrein Haven. Het komt in een bestaand pand van ontwikkelaar Prologis. Veel meer is nog niet bekend geworden. Het lijkt niet de bedoeling om daar auto's klaar te maken voor transport, maar meer om onderdelen op te slaan en te verspreiden. Wanneer het distributiecentrum open gaat, en hoeveel mensen er gaan werken, is nog niet duidelijk. En zo houdt Rivian ook nu de spanning erin.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws