Actueel

Bakkers stoppen of gaan failliet, maar deze bakkersfamilie opent vijftiende winkel

 
Manager Jan Willem Tuerlings, eigenaresse Mieke van Iersel en dochter Fleur Vesseur. Manager Jan Willem Tuerlings, eigenaresse Mieke van Iersel en dochter Fleur Vesseur. Foto: Joris Buijs/Pix4Profs
Manager Jan Willem Tuerlings, eigenaresse Mieke van Iersel en dochter Fleur Vesseur. Foto: Joris Buijs/Pix4Profs
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

De elfde bakkerswinkel in Tilburg en de vijftiende in totaal. Met de opening van hun vestiging in De Blaak, is Bakkerij van Iersel vrijwel in iedere buurt van de stad en de omringende dorpen te vinden. Hoe doet deze bakker dat toch?

Lees verder onder de advertentie

Mieke van Iersel (58) heeft de berichten ook gehoord: de bekende Brabantse bakker Leo Geerts die ermee stopt in de dorpen Berkel-Enschot, Loon op Zand en Sprang-Capelle. Net als een bakker in Kaatsheuvel, die eind april de deuren sluit. En het faillissement van een bakker in Waalwijk.

,,Jammer, zonde dat er mooie ambachtelijke bakkers verdwijnen. Dat betreuren we en gunnen we niemand”, zegt ze. ,,Het rommelt”, vult dochter Fleur Vesseur (23) aan. ,,Daar schrikken we van”, zegt Jan Willem Tuerlings (48), manager van de brood- en banketbakkerij. ,,Daaraan zie je dat de consument verandert in zijn koopgedrag”, zegt Van Iersel in het AD.

Hoe groter het volume is, hoe beter we de prijzen tot nu toe redelijk kunnen houden

Jan Willem Tuerlings

,,En we hebben te maken met gestegen energieprijzen, grondstofprijzen en loonkosten”, zegt Tuerlings. ,,Hoe groter het volume is, hoe beter we de prijzen tot nu toe redelijk kunnen houden.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bakker Remy bakte middenin de nacht door hoge energiekosten: ‘Was aanslag op privéleven’

Bakkerij van Iersel zit zichzelf nog niet in de weg

Vandaar dat ernstige problemen niet aan de orde zijn voor Bakkerij Van Iersel, die vorige week een nieuwe bakkerswinkel in Tilburg opende. ,,Daar zat voorheen een andere bakker”, vertelt Van Iersel. ,,Hij wilde met pensioen en vroeg of ik interesse had in zijn filiaal. We zitten overal in Tilburg, maar in dat gebied nog niet. Ondanks dat we dicht bij elkaar zitten, zitten we onszelf nergens in de weg. Qua spreiding. Nu zijn er weinig winkelcentra en buurten meer over waar we niet zitten.”

,,Sinds 1 januari hebben we de sleutel van het pand en is er verbouwd. We konden merken dat de mensen een warme bakker gemist hebben, gezien de rijen die er op de eerste dagen voor de deur stonden”, zegt Vesseur.

Lees verder onder de advertentie

Het is voor Bakkerij Van Iersel de vijftiende winkel in totaal en de elfde winkel in Tilburg. Het familiebedrijf heeft ook bakkerszaken in Berkel-Enschot (twee), Udenhout en Goirle. ,,Nummer zestien zit nog niet in de pijplijn”, zegt Van Iersel. ,,Tegen een goede locatie zeg ik geen nee, maar de mogelijkheden in Tilburg worden steeds kleiner. Ik hoef niet naar de dertig winkels. En ook niet naar de 25.”

Familiebedrijf Bakkerij van Iersel begon in 1946

In 1946 begonnen oprichters Walther en Jos van Iersel in Tilburg met de bakkerij. In 2010 nam dochter Mieke van Iersel het familiebedrijf over. ,,Mijn vader is overleden in 1999 en mijn moeder anderhalf jaar later. Daarna hebben we het bedrijf met twee broers en een zus van mij draaiende gehouden. Die hebben hun eigen pad gekozen en ik ben samen met mijn man doorgegaan”, zegt Van Iersel. Een van haar drie zonen werkt ook in het bedrijf. ,,Ik heb het altijd een mooi bedrijf gevonden en ben er nog lang niet klaar mee. Als meisje van negen jaar mocht ik al meehelpen in de winkel.”

Ik hoef niet naar de dertig winkels. En ook niet naar de 25

Mieke van Iersel

Toen ze de zaak overnam, was er nog sprake van acht winkels. ,,Er was al ruimte om door te groeien. Omdat we hier in de bakkerij op de Ledeboerstraat genoeg capaciteit hebben, kunnen we die groei aan”, vertelt Van Iersel.

Lees verder onder de advertentie

120 medewerkers voor Bakkerij van Iersel

Inmiddels zijn er ruim 120 medewerkers. En wordt er sinds dit jaar een nieuwe huisstijl gevoerd. Met een nieuw logo, een nieuwe website en een nieuwe kleurstelling voor de winkels, de werkkleding en het verpakkingsmateriaal. Van geel met bruin naar zwart met goud.

Niet alleen het aantal winkels groeit. ,,We leveren ook steeds meer aan verzorgingshuizen, scholen, kinderdagverblijven, kantoren en cateringbedrijven”, zegt Vesseur. ,,Mensen hebben behoefte aan gezond en goed brood. Ambachtelijk brood is en blijft toch anders dan brood van de supermarkt.”

Lees ook: Bakkers stonden op randje van faillissement door hoge stookkosten: hoe gaat het nu?

Lees verder onder de advertentie