Nieuws Actueel

Barnevelds bedrijf PaperFoam verdrievoudigt omzet en verkoopt van Amerika tot China

De duurzame verpakkingen van PaperFoam zijn gewild in binnen- en buitenland. Het bedrijf maakt een enorme groeispurt door: twee jaar terug produceerde het vanuit Barneveld nog 150.000 verpakkingen per week, inmiddels zijn dat er 750.000. Directeur Willem Derkman legt in het AD uit hoe hij ervoor zorgt dat hij de groei kan bijbenen.

Ruud van Slooten (AD) | Foto: Saskia Berdenis van Berlekom 15 maart 2019

Willem derkman paperfoam credit van berlekom

Willem Derkman voert samen met Mark Geerts de directie van PaperFoam. Tijdens zijn studie technische bedrijfswetenschappen in Groningen kwam hij al over de vloer bij het bedrijf. Sinds 2002 werkt hij bij PaperFoam dat ontstond uit een onderzoeksproject van aardappelzetmeelproducent Avebe. Medio jaren negentig stapte Avebe uit het project, waarna dankzij investeringen van automatiseringsbedrijf Vertis een doorstart werd gemaakt.

,,PaperFoam is in 1998 als zelfstandig bedrijf ontstaan", zegt Derkman. ,,Vanaf 2000 kwamen met Motorola en Iomega, een producent van harde schijven voor computers, de eerste commerciële klanten. En zo konden we de afgelopen twintig jaar steeds verder werken aan de ontwikkeling van verpakkingsmateriaal. Ons productieproces bestaat uit het mengen van aardappelzetmeel, papiervezel en een geheim snufje andere ingrediënten. Na toevoeging van water krijg je dan een zachte pasta die wij spuitgieten in mallen en daarin bakken wij het eindproduct. Ons geheime recept en onze productietechnologie zijn gepatenteerd om onze voorsprong op dit gebied te behouden. Maar veel vergelijkbare materialen zie je nog niet, de concurrentie komt vooral van papierpulp en karton."

Productie van PaperFoam in Amerika en China

Het materiaal is duurzaam. Toch was dat tot voor kort vaak niet de belangrijkste reden voor klanten om bij PaperFoam in te kopen. ,,Nu is duurzaamheid een belangrijke drijfveer, mede onder invloed van consumenten, maar tot een jaar of vier geleden waren onze klanten meer gefocust op de prijs. Die is wat hoger dan die van standaardverpakkingen, dus richtte onze salesafdeling zich vooral op andere voordelen. Motorola had bijvoorbeeld altijd gevouwen inserts in hun doosjes zitten om alle producten netjes te verdelen. In de assemblage kostte het veel tijd om die inserts door personeel te laten vouwen. Door een PaperFoam-tray te gebruiken konden ze die tijd - en daarmee geld - besparen, waardoor ze uiteindelijk toch goedkoper en ook nog eens een stuk duurzamer uit waren. Maar er zijn ook klanten die wel bereid zijn meer te betalen, omdat ze onze verpakkingen mooi vinden en duurzaamheid belangrijk voor ze is."

In Nederland heeft PaperFoam ruim 100 medewerkers en wereldwijd meer dan 300. Naast het hoofdkantoor bevindt zich in Barneveld ook de verkooporganisatie en de productieafdeling van PaperFoam. Het bedrijf heeft verder grote productiefaciliteiten in het Amerikaanse North Carolina, Maleisië en China. Eind dit jaar wordt daar nog een vestiging in Mexico aan toegevoegd. De Amerikaanse markt werd zo belangrijk dat er vijf jaar geleden een eigen verkooporganisatie in San Francisco is opgezet. Derkman: ,,Het werkt voor de verkoop van onze producten beter om dichtbij de klanten te zitten. Die zitten veel in Silicon Valley. De opening van ons kantoor in San Francisco heeft zeker bijgedragen aan de omzetstijging van de afgelopen jaren. Die is ten opzichte van vijf jaar geleden bijna verdrievoudigd en bedraagt nu tussen de 20 en 25 miljoen euro per jaar."

Capaciteit opvoeren

Door de toename van het aantal orders ging de productie in de VS van 500.000 naar een miljoen stuks en in Barneveld van 150.000 stuks per week in januari 2017 naar 750.000 per week nu. Dat laatste lukte niet alleen door de machinecapaciteit op te voeren. Van vijf dagen per week met twee ploegendiensten per dag te werken, ging het bedrijf over op zeven dagen per week werken met drie ploegendiensten per dag. Derkman: ,,Onze grootste uitdaging hierbij was om het personeel op het gewenste kennisniveau te krijgen. Goed opgeleid personeel is belangrijk om de kwaliteit en de productie te waarborgen. Om ons voor te bereiden op de volgende groeispurt zijn we in februari begonnen met de PaperFoam Academy. Daarvoor hebben wij een groep van acht jonge pas afgestudeerde medewerkers aangenomen, die zich verder gaan specialiseren binnen het bedrijf. Er zitten bijvoorbeeld biologen en food experts tussen. Mede met deze groep willen we ons doel bereiken om nog een keer te kunnen verdubbelen qua omzet in de komende twee of drie jaar."

PaperFoam doet ook veel research samen met de nabijgelegen WUR (Wageningen University & Research) die over veel kennis beschikt op het gebied van duurzame grondstoffen en duurzame ontwikkelingen in andere markten. ,,We willen de verpakkingsketen verder verduurzamen. We zorgen ook dat duurzaamheid waar mogelijk breed binnen onze eigen organisatie is doorgevoerd. Bijvoorbeeld door groene energie te gebruiken en onze verkopers in zuinige auto's te laten rijden. Eigenlijk zijn we pas relatief kort deze weg ingeslagen, maar ons groeipotentieel is mega."