Aanleiding voor de tik op de vingers is dat de ACM veel "mogelijke misleidende duurzaamheidsclaims" constateerde in de kledingsector. Kledingaanbieders werden in het voorjaar van 2021 hierop aangesproken. Hierna werd het onderzoek voortgezet bij onder meer Decathlon en H&M. Zo bleken deze bedrijven producten aan te bieden met termen zoals 'Ecodesign' en 'Conscious', zonder hierbij direct het voordeel qua duurzaamheid te benoemen.
Tijdens het onderzoek hebben de bedrijven toegezegd hun werkwijze aan te passen De ACM gaat gedurende twee jaar controleren of ze die belofte nakomen. In algemene zin zegt de toezichthouder de kledingbranche goed in de gaten te blijven houden. "De ACM sluit niet uit dat wanneer zij in de toekomst een overtreding vaststelt dit tot een boete zal leiden", aldus de organisatie in een persbericht.
Bedrijven die claims doen op het gebied van duurzaamheid moet ervoor zorgen dat die juist, duidelijk en controleerbaar zijn. Anders is er sprake van misleiding van consumenten.