Nieuws Actueel
Bescheiden opticien loyaal aan zijn dorp
Ondernemerschap is een serieuze zaak. Het is meer dan het runnen van een winkel. Dat is de overtuiging van optometrist At Zeilstra (60) van de gelijknamige optiek in Epe. En zo draagt hij zijn winkel na 22 ook over aan een nieuwe eigenaar: serieus.

Bedachtzaam weegt hij zijn woorden. Hij weet wat hij wil zeggen, nu hij heeft besloten te stoppen met 'zijn' winkel. Hij plaveit de weg voor de nieuwe eigenaar van Eyewish. Hij heeft de belangen voor zijn twee personeelsleden goed 'verkocht', haalt moeiteloos de optiek-ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar aan, spreekt met trots over zijn winkel, maar blijft ook bescheiden in zijn verhaal. Een afscheidsreceptie? Zo wil hij het niet noemen. Op donderdag 28 april kunnen mensen die dat leuk vinden, wel even binnenkomen in de winkel aan de Hoofdstraat tijdens 'een soort open dag, om, als ze dat willen, even een handje te schudden.' "Nee, noem het geen afscheidsreceptie."
Negatief adviserenZeilstra is een ondernemer van de oude stempel. Met de heilige overtuiging dat een winkel hebben meer is dan zo snel en zo veel mogelijk financieel te scoren. "Een kritisch advies hoort er nu eenmaal bij. Net zoals negatief adviseren als een klant geen bril of lenzen nodig heeft. Qua kennisniveau en advies zitten we boven het gemiddelde in onze branche, denk ik. Ja, dat durf ik wel te zeggen. Het is ook niet voor niets dat sommige klanten wel een uur rijden voor een advies of om een bril bij ons te kopen."
Complete plaatjeHet gehele plaatje moet altijd kloppen voor Zeilstra. Dat ging van een tiptop ingerichte winkel en een regelmatig vernieuwde etalage tot sponsoring van plaatselijke sportclubs, cultuurevenementen en goede doelen. "Iets terugdoen voor een dorp als ondernemer vind ik belangrijk. Als ondernemer kun je dat ook iets gemakkelijker dan een doorsnee inwoner. Wij hebben ons daarom ook altijd op het sociale vlak geprofileerd en gemanifesteerd. Zo bouw je iets op, vertrouwen ook vooral. Al heeft dat ook z'n keerzijde. Welke dat is? Omdat wij van mooie dingen houden, een bedrijf hebben dat goed smoelt, denken veel mensen vaak dat wij de duurste opticien van Epe zijn. Ja, die beeldvorming, van 'Atje Zeilstra is de duurste', bestaat echt. Maar ach, het zij zo."
EyewishMet vertrouwen doet Zeilstra per 1 mei zijn winkel over aan Eyewish opticiens. "Een grootwinkelbedrijf dat wat collectie, service, presentatie en kennis het dichtst in de buurt van de zelfstandige optiek komt. Nee, ik ben niet bang dat de winkel na 1 mei helemaal op de schop gaat. Haha, daar is 'ie veel te mooi voor, om hem compleet te strippen. Tuurlijk zullen er aanpassingen volgen, maar een complete verbouwing? Nee."
Nu Zeilstra zijn vertrek heeft aangekondigd, merkt hij dat het tot beroering leidt in Epe. "We hebben zó lang, zó goed kunnen werken in Epe. Je merkt dat het mensen om je heen wat doet. Neemt niet weg dat dit een goed besluit is. We kunnen, mogen en gaan nu stoppen. Ik kom na 1 mei ook zeker niet terug in de winkel. Dat zou niet verstandig zij n, daarvoor ben ik toch een veel te eigenwijze zelfstandig ondernemer geworden."
Maatschappij helpenZo komt er een einde aan zijn zaak na pakweg 20.000 brillen te hebben verkocht en een veelvoud aan contactlenzen. En nu? "Niks. Heel voorzichtig denk ik eraan om iets te gaan doen in het kader van hulp aan mensen in onze maatschappij die het iets minder goed getroffen hebben dan wij. Helpen bij oogproblemen in het buitenland. Daar heb ik op de achtergrond altijd al wel wat mee gehad. Als ondernemer regelde ik vaak wel iets met leveranciers, wanneer een kerkelijke organisatie iets nodig had op het vlak van oogproblematiek. Ik heb ook een tijdje in de commissie voor het nieuwe hospice gezeten. Dat soort dingen lijkt me wel wat."