Nieuws Actueel

Hoe je de beste spreker voor je zakelijke evenement vindt

Ondernemers brengen veel tijd door met het kijken en luisteren naar presentaties op congressen en evenementen. De echt goede sprekers toveren een bijeenkomst om in een event dat mensen bijblijft. Maar hoe vind je zo’n inspirator?

Robert Heeg | Foto: Kim Støvring 23 maart 2018

Richard branson inspiration 360 ondernemerslessen 1

Congressen, seminars en soortgelijke events zijn lange, soms meerdaagse bijeenkomsten. Sommige bezoekers zijn er puur plichtmatig, anderen alleen om in de wandelgangen te netwerken of te pitchen. Feit is dat de aandacht tijdens de presentaties wel eens afdwaalt naar de smartphone of het naderende borreluurtje. Het inroosteren van sprankelende sprekers kan de interesse dan net weer even aanscherpen en de oogballen naar het podium sturen. Het zijn mensen die informeren en inspireren, een blik op de toekomst bieden en een paar echte eyeopeners meebrengen. Soms zijn ze bekend van tv of het theater, en weten ze als geen ander hoe je een publiek moet boeien. Maar het kunnen ook toppers op een bepaald vakgebied zijn, zoals een marketingprofessor of een hoogleraar economie. Wat hun achtergrond ook is, de juiste naam op een affiche kan meer bezoekers opleveren. En als ze hun vak verstaan dan komt je publiek volgend jaar zeker terug.

Wat kan een spreker voor je doen?

- Meer bezoekers naar je event trekken

- Je merk of bedrijf associëren met nieuwe inzichten en innovatie

- De kennis binnen je vakgebied verrijken

- Je publiek met een buzz naar huis sturen

Trends

Zoals in elke branche zijn er ook trends in het sprekerscircuit. Populaire onderwerpen van dit moment zijn social media, bitcoin, big data, robotica, internet of things en A.I. (articial intelligence). Ondernemers horen graag welke mogelijkheden die veelbesproken ontwikkelingen hen bieden en hoe ze binnen hun strategie passen. Belangrijker nog, iedereen heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Specialistische sprekers weten dat wel en kunnen dus duiding bieden.

Wie, wat, waarover?

Voor elk moment kun je de juiste spreker vinden. Van zware kost tot luchtige tussendoortjes, van diep in de ingewikkelde materie duiken tot even wat entertainment; het gaat erom dat je op een congres de juiste balans vindt om bezoekers te blijven boeien. Hieronder een paar voorbeelden van de verschillende typen sprekers die je kunt inhuren:

- Goeroes, futurologen en trendwatchers

Op bijna elk congres kom je ze tegen, de toekomstkijkers en visionairs die ons de wereld van morgen voorschotelen. Vaak zijn ze alleen bekend in het congressencircuit of als persoonlijke adviseurs van grote bedrijven, maar niet van tv. Mensen als Adjiedj Bakas en Freija van Duijne zijn er vooral om te inspireren en laten hun toehoorders graag dromen van technologische ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor hun business. Trendwatchers gaan niet noodzakelijk de diepte in op één specifiek onderwerp. Soms bieden ze alleen sciencefiction-achtige vergezichten. Dat kan soms wat zweverig lijken maar op een bijeenkomst vol feitelijkheden is het juist goed om ook even een moment voorbij de horizon te turen.

- Experts

Hoogleraren, professoren, analytici, marktonderzoekers, consultants; ze zijn graag geziene gasten op congressen. Niet alleen om hun vaak zeer specialistische kennis, maar ook vanwege hun helicopterview; ze kunnen een vakgebied van bovenaf bekijken, zien de bigger picture, en geven een onpartijdig oordeel.

- Humor

Een grapje mag – graag zelfs – maar doe niet lollig om het lollig doen. Humor past niet altijd bij je uitstraling als bedrijf of merk. Bij het Haagse cabaret-sprekersbureau Humor Werkt beloven ze ervoor te zorgen dat deelnemers van een (zakelijk) evenement ‘vol energie, maar ook met een goed gevoel de borrel ingaan’. Ze zeggen precies te weten wie bij je doelgroep past en hebben veel cabaretiers en andere interessante en bekende sprekers in hun portfolio: https://www.humorwerkt.nl/sprekers/. Per spreker staan er bijzonderheden bij, zoals het (deels) op maat laten maken van presentaties, een telefonisch voorgesprek voeren, en of ze als dagvoorzitter kunnen optreden. Dolf Jansen kun je bijvoorbeeld vanaf column-lengte tot ca. 60 minuten laten praten, maar hij kan ook als dagvoorzitter je complete event presenteren.

- Motivators

Dit zijn vaak (ex-)sporters. Ze focussen op het leveren van topprestaties onder druk, het trainen naar een doel toe, zelfontwikkeling, het kweken van een vechtersmentaliteit, de balans privé/werk, en teambuilding. Bij de sprekersbureaus kom je tal van winnaars tegen, zoals Arnold Vanderlyde, Foppe de Haan en Edith Bosch. Sports Speakers https://www.sportsspeakers.nl heeft zich zelfs volledig toegelegd op sport-gerelateerde persoonlijkheden. Humberto Tan huur je bijvoorbeeld in omdat ‘vanwege zijn brede interesse, communicatieve vaardigheden en ontspannen manier van presenteren, elk thema hem perfect lijkt te passen.’

- BN’ers

Huur geen BN’er in om ermee te showen maar zorg altijd dat er raakvlakken zijn met je bedrijf of evenement, zodat het ‘past’. Sommige beroemdheden staan bijvoorbeeld bekend om hun voorliefde voor technologie, waardoor ze perfect passen op een tech-event. Op de enorme Adobe Summit in Londen zagen we zelf ooit Benedict ‘Doctor Who’ Cumberbatch heel onderhoudend vertellen over zijn relatie met social media, maar op datzelfde event bleek BBC-presentatrice Claudia Winkleman een echte mis-match, met haar volstrekte onbegrip van technologie. Bij Adobe schrikken ze niet van de gages van zulke ‘celebs’, maar voor de gemiddelde MKB’er zijn sprekers een investering die zich op de een of andere manier moet terugbetalen, en dus naadloos moeten aansluiten bij hun evenement.

Wat kost het?

Het is een van die disciplines die geen vaste prijs heeft. Die prijzen zijn flexibel en afhankelijk van veel factoren. Met name de status van de betreffende spreker speelt een rol, maar ook ervaring en kennis van een bepaald vakgebied. Het is een beetje alsof je gebakken zeetong wilt bestellen in een restaurant maar op het menu staat alleen ‘dagprijs’. Informeren naar sprekerstarieven is voor velen best een drempel. Handig daarom dat veelgevraagd spreker Danny Mekić op de site van tech-consultancy NewTeam de volgende prijsindicatie geeft:

- onbekende, beginnende sprekers: €750 (of zelfs een mooie fles wijn)

- een onbekende maar ervaren spreker: €750 á €2000

- bekende en ervaren sprekers, maatwerkpresentaties en sprekers in een populair kennisgebied: €2000 á €10.000

- (internationale) beroemdheden: van €10.000 tot wel €300.000 (dat laatste bedrag vraagt TV-chef Gordon Ramsay voor een optreden, aldus Mekić)

Gratis

Niet alle sprekers hoeven veel te kosten. Er zijn ook mensen die graag op een podium staan omdat ze daar andere redenen voor hebben dan een directe financiële vergoeding. Veelal willen ze hun eigen consultancy, bedrijf of boek onder de aandacht brengen. Dat betekent niet dat hun presentatie een veredeld verkooppraatje wordt - de meesten snappen heel goed dat ze dan niet snel worden teruggevraagd. Een zaal vol slimme ondernemers zou daar bovendien snel doorheen prikken. Deze mensen kunnen net zo inspirerend zijn als een prijzige BN’er dus het loont de moeite om je goed in het aanbod te verdiepen.

Tips:

1. Je ideale spreker of dagvoorzitter vind je op de sites van de vele sprekersbureaus. Vaak staan ze er ingedeeld in categorieën, zoals ‘sport’ of ‘economie’.

2. Lees de profielen van de sprekers goed door. Behalve hun karakteristieken staat hier vaak ook hoe lang ze op het podium willen staan, en wat hun kennisgebieden zijn.

3. Om zeker te weten dat een ingehuurde spreker of dagvoorzitter jouw evenement tot een succes maakt, neem je de toon en thema’s goed met hen door in een voorgesprek.

Dagvoorzitters

Uiteraard kun je ook offertes op maat aanvragen bij de bureaus. Wil je bijvoorbeeld iemand laten optreden als dagvoorzitter dan hangt daar een ander prijskaartje aan. De dagvoorzitter fungeert als gastheer/-vrouw, praat alle presentaties soepel aan elkaar, interviewt andere sprekers (en jou!) op het podium, en is daarmee feitelijk het ‘gezicht’ van het evenement.

BTW

Btw-tarieven verschillen: voor cabaret geldt 6%, voor een column of dagvoorzitterschap is dat 21%.

Waarom zo duur?

Zelfs in de lagere categorieën lijkt een halfuurtje praten op een podium best duurbetaald. Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Besef wel dat sprekers hun optreden goed moeten voorbereiden, zeker wanneer het een presentatie op maat betreft. Vaak zijn er voorgesprekken met de organisator. Na een presentatie stellen aanwezigen graag nog enkele vragen in een informele sfeer. Samen met het afstemmen van reis en verblijf gaan er soms vele uren in de voor- en nasleep zitten. Sprekers die in bepaalde vakgebieden gespecialiseerd zijn moeten zich het hele jaar door inlezen in de materie. Hun kledingbudget is ook hoger dan gemiddeld. Boek je een spreker via een bureau, dan moet hij/zij een percentage van de vergoeding daaraan afdragen. Bovenal is presenteren een discipline die niet iedereen beheerst; mensen die een volle zaal echt kunnen boeien en inspireren zijn zeldzaam en voor schaarste wordt nu eenmaal betaald.

Foto: Kim Støvring