Actueel

Na faillissement Blokker zijn de panden felbegeerd: Wibra komt als winnaar uit de strijd

Veel Blokker-panden staan leeg. Veel Blokker-panden staan leeg. Foto: AD | Cees Wouda
Veel Blokker-panden staan leeg. Foto: AD | Cees Wouda
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ook Kruidvat doet mee. Een woordvoerder zegt dat het ‘tien tot twintig’ panden op het oog heeft. De Duitse discounter Kik heeft laten weten dat ook Blokkerpanden naar zich toe wil trekken. Directeur David Philipoom wil dit jaar zeker twintig nieuwe vestigingen openen.

Schoenenketen Van Haren nam al negen voormalige Blokkerpanden over, en kijkt ‘met belangstelling’ naar nog meer locaties, zegt een woordvoerder tegen AD. Hema heeft interesse in ‘enkele’ panden, aldus een woordvoerder.

Andere kandidaten zijn in ieder geval kledingbedrijf Shoeby, discounter Normal en ook franchisers van het voormalige Blokker hebben interesse. Deze zelfstandige ondernemers met een eigen winkel buiten het faillissement van Blokker, konden open blijven en zien nu kansen om er een winkel bij te huren.

Lees verder onder de advertentie

Het besteedbaar inkomen van consumenten staat onder druk, dan doet discount het goed

Dirk Mulder

Blokkerpanden zijn gewild

,,Er is veel vraag’’, zegt een woordvoerder van Wereldhave. Deze vastgoedbelegger heeft zeven voormalige panden van Blokker in bezit. Binnen een maand na het faillissement had het al voor vier winkels een nieuwe huurder gevonden. Voor de andere drie locaties heeft het bijna een nieuwe partij gevonden. Andere vastgoedbeleggers melden ook dat het weinig moeite kost om de panden opnieuw te verhuren.

Dat is niet verwonderlijk, zegt Gertjan Slob, directeur van Locatus, een onderzoeksbureau voor winkelvastgoed. Het is volgens hem uitzonderlijk dat in één klap 350 panden vrijkomen, vaak op interessante locaties. ,,Als vroeger een winkelcentrum werd gebouwd, ontstond daar een centrum omheen. Blokker was daar een belangrijk onderdeel van. De panden zitten op plekken waar veel mensen komen.’’

Bovendien hebben ze volgens Slob ‘een mooi formaat’, van ongeveer 400 vierkante meter aan winkeloppervlak. ,,Je hebt dan een winkel waar je een breed assortiment kunt voeren, maar het is ook weer niet te groot, waardoor je onnodige meters zou huren en extra kosten zou hebben.” Volgens Slob komen dit type panden niet vaak vrij, waardoor de vraag groot is.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Het gaat ‘best oké’ met de Blokker-franchisenemers: ‘We werken goed en hard samen’

Blokkerpanden op populaire locaties

Een woordvoerder van Kruidvat spreekt van panden waar veel mensen samenkomen, vaak in de buurt van andere publiekstrekkers als bijvoorbeeld een supermarkt of een Action. ,,Het zijn nooit locaties ergens achteraf.’’

Dat vinden ze bij Wibra ook. Nog voor het faillissement van Blokker zei ceo Bas Duijsens al dat hij het zou betreuren als de huishoudketen zou verdwijnen, maar hij zag ook meteen kansen om het toch al groeiende Wibra van een enorme stimulans te voorzien.

Lees verder onder de advertentie
Wibra komt op veel locaties waar nu een Blokker zit. Wibra komt op veel locaties waar nu een Blokker zit. Foto: ED
Wibra komt op veel locaties waar nu een Blokker zit. Foto: ED

In 2024 opende en heropende Wibra al 47 nieuwe winkels, en daar zijn in ieder geval 33 voormalige Blokkerpanden bij gekomen. Daarmee is Wibra voor zover bekend koploper als het gaat om de overnames van Blokkerpanden.

Wij lezen ook dat veel andere retailers bezig zijn om panden over te nemen

Duijsens zag in november ruimte voor ‘wel honderd’ locaties die hij zou willen overnemen. Die doelstelling heeft hij nog niet kunnen waarmaken; de teller is voorlopig blijven steken op 33. ,,Maar dit aantal blijft stijgen, aangezien er nog onderhandelingen lopen’’, aldus een woordvoerder, die zich bewust is van de concurrentie. ,,Wij lezen ook dat veel andere retailers bezig zijn om panden over te nemen.‘’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Franchisers zien kansen: ‘Als enige Blokker in de omgeving geef ik vol gas’

Discounters hebben wind in de zeilen

De opmars van Wibra is exemplarisch voor de Nederlandse winkelstraat. Vooral de discounters hebben de wind in de zeilen. ,,Het besteedbaar inkomen van consumenten staat onder druk, dan doet discount het goed’’, zegt Dirk Mulder, retailkenner bij ING.

Winkels als Zeeman, Action en ook supermarkt Lidl presteren goed. Vaak zijn het ketens die een klein en kwalitatief assortiment combineren met opvallende acties, zoals de Zeeman die ooit kwam met opvallende sneakers en goedkoop parfum. Wibra valt op met zijn populaire schoonmaakmiddel Dasty.

Lees verder onder de advertentie

Dat Wibra nu hard wil groeien, is niet verwonderlijk, zegt retailkenner Dirk Mulder. Meer winkels creëren schaalgrootte. Dat is zeker bij discounters belangrijk, aangezien zij sterk op de kosten moeten letten. ,,Als je groeit, kunnen de kosten over veel winkels verdeeld worden.’’

Discounters zullen niet akkoord gaan met extreme huren, alleen met prijzen die rendabel zijn

Gertjan Slob

De vraag is wie er het meest profiteert van de strijd die is losgebarsten. Vastgoedbelegger Wereldhave zegt dat het met de nieuwe huurders betere prijzen heeft kunnen afspreken, maar Gertjan Slob van Locatus betwijfelt of discounters echt de hoofdprijs zullen betalen. ,,Discounters zullen niet akkoord gaan met extreme huren, alleen met prijzen die rendabel zijn.’’

Vooralsnog lijkt Blokker, dat onder nieuwe eigenaar Roland Palmer werkt aan een plan om weer tot leven te komen, met lege handen achter te blijven. Naast de 45 franchisenemers zijn er naar verluidt nog 35 panden eigendom van de familie Blokker. Volgens kenners zijn er minimaal honderd winkels nodig om een eigen inkooporganisatie en kantoor op te zetten.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Carlo houdt Blokker in leven: ‘Ik erger me aan de professoren die ons oubollig noemen’