Actueel

Het gaat ‘best oké’ met de Blokker-franchisenemers: ‘We werken goed en hard samen’

 
Carlo Thijssen in zijn Blokker-winkel. Carlo Thijssen in zijn Blokker-winkel. Foto: Koen Verheijden
Carlo Thijssen in zijn Blokker-winkel. Foto: Koen Verheijden
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Blokker ging eind november failliet, maar de winkel van franchisenemer Carlo Thijssen is nog open, net als nog 44 andere franchise-Blokkers. Deze winkels vielen buiten het faillissement en konden doorgaan. Hoe staat het nu met deze filialen?

Lees verder onder de advertentie

Voor alle duidelijkheid: de Blokker-franchisenemers namen altijd al plaats in een vereniging waarvan het bestuur met de toenmalige directie sprak. Dit blijft zo, want ook nu spreekt het bestuur met de nieuwe eigenaar en zullen ze met elkaar tot een nieuwe franchiseovereenkomst moeten komen. Deze intentie is direct na kennismaking tussen het bestuur, waar Carlo Thijssen voorzitter van is, en de nieuwe eigenaar van Blokker uitgesproken.

Belangrijk, want voor Thijssen staat niet alleen zijn winkel in Made op het spel, maar ook de geschiedenis ervan. Het gaat om een winkel die al lang in de familie is, zoals bij veel franchisenemers het geval is. De ondernemer heeft zich ‘kapot geërgerd’ aan alle ‘professoren en retailkenners’ die de Blokker de voorbije jaren ‘oubollig en ouderwets’ hebben genoemd, vertelde hij afgelopen januari onder meer op De Ondernemer. Aan de nieuwe eigenaar en haar franchisenemers zaak om het tegendeel te bewijzen.

Hoe Blokker zich momenteel ontwikkelt? Ook daar zitten we de komende week weer voor bij elkaar. Men is er in Amsterdam in ieder geval extreem druk mee bezig

Carlo Thijssen

Veel contact Blokker-franchisers onderling

We spreken de Brabantse ondernemer een maand later weer. Hoe staat het er momenteel voor met de ruim veertig Blokker-winkels verspreid over het land? ,,We hebben veel contact met elkaar! Onder meer door middel van een groeps-app kunnen vragen eenvoudig en snel worden gesteld. Het bestuur of één van de leden reageert, zodat er snel antwoorden zijn. Dat gaat prima’’, zegt Thijssen. ,,Het is mooi en eenvoudig om elkaar zo te helpen.’’

Lees verder onder de advertentie

,,Indien er reden toe is, organiseren we een Teams-meeting of een algemene ledenvergadering. Sinds kort versturen we wekelijks een nieuwsbrief via de KW Groep (zie kader) om iedereen aangesloten te houden. Verder zijn we in de maand januari druk bezig geweest met het vervangen van de kassasystemen. Dat is geregeld. De komende twee weken worden de netwerken vervangen. KPN erin en een andere provider eruit.’’

Lees ook: Carlo houdt Blokker in leven

Overleg franchiseovereenkomst Blokker

Het bestuur is druk in overleg met de nieuwe organisatie om tot een franchiseovereenkomst te komen. ,,Het gaat om het formaliseren van de afspraken. Dat is natuurlijk geen dagelijkse kost. We delen informatie en hebben regelmatig een gesprek, hieruit moet een concept-franchiseovereenkomst komen en dat zal worden voorgesteld aan de leden. Hoe Blokker zich momenteel ontwikkelt? Ook daar zitten we de komende week weer voor bij elkaar. Men is er in Amsterdam in ieder geval extreem druk mee bezig, dat is wat er nu over kan zeggen.’’

Lees verder onder de advertentie

Hoe groter de gemeente, hoe vaker de mensen verrast zijn dat er nog gewoon een goed draaiende Blokkerwinkel te vinden is

Carlo Thijssen

Voorraad op peil: samenwerking en ‘Kooistra-deal’

Hoe gaat het met de bevoorrading in de ruim veertig franchisewinkels van de huishoudketen? ,,Zoals we het hebben opgetuigd met alle merkleveranciers en leveranciers van merkloze artikelen, gaat het best oké”, zegt Thijssen. ,,Franco bedragen (leveringen waarbij de verzender de vrachtkosten (of porto) betaalt en niet de ontvanger, red.) bij kleine leveranciers zijn soms een uitdaging, maar we proberen de partijen bij elkaar te brengen. Ook hier werken ondernemers samen door gezamenlijk te bestellen. Op die manier kunnen we over bepaalde handel blijven beschikken.’’

Wat de bevoorrading ook op peil houdt, is de deal die de franchisenemers begin dit jaar hebben gesloten met ondernemer Eric Kooistra. De Friese zakenman kocht, voor een onbekend bedrag, ruim tweehonderd zeecontainers bomvol met Blokker-merkartikelen op. Zo kunnen de franchisenemers wekelijks bij het bedrijf Kooistra.com bestellingen plaatsen voor de verschillende filialen. Thijssen: ,,Die handel loopt nu ook de winkels in. Vorige week zijn ze gestart met uitleveren. Daardoor heeft elke winkel weer de beschikking over negenhonderd verschillende Blokker-merkartikelen. Van koken en bakken tot wassen en strijken, tafelen, schoonmaken, reizen en cadeaus: het volledige pallet in alle categorieën.”

Weet de klant de Blokker-winkels te vinden?

Hoe staat het nu met de klanten? Weten ze dat er nog steeds tientallen Blokker-winkels gewoon de deuren openen, elke dag weer? ,,Het verschilt een beetje per gemeente. Hoe groter de gemeente, hoe vaker de mensen verrast zijn dat er nog gewoon een goed draaiende Blokkerwinkel te vinden is. In kleinere dorpen kennen de meeste mensen de plaatselijke ondernemer, waardoor de aanloop behoorlijk hetzelfde blijft. Wel missen we een actuele website, de nieuwsbrief en de folder en daarmee tegelijkertijd de promoties. De website en nieuwsbrief liggen bij de nieuwe organisatie, maar de folder hebben we inmiddels met de KW Groep opgepakt. In week 12 verspreiden we een mooie flyer met een topaanbieding. Ook kijken we naar andere lokale middelen.’’

Lees verder onder de advertentie

De ambitie om weer een landelijke dekking te creëren is er zeker

Carlo Thijssen

Optimistisch over Blokker-franchisewinkels?

Hoe optimistisch is Carlo Thijssen wanneer hij kijkt naar de toekomst van de Blokker-franchisewinkels? ,,De nieuwe organisatie en de franchisenemers hebben een gezamenlijk doel: Blokker weer groter maken dan dat het nu is. Zo groot als het ooit was, dat is niet waarschijnlijk. Daar is de markt ook niet meer naar. Maar de ambitie om weer een landelijke dekking te creëren is er zeker. Heel Nederland verdient een huishoudspecialist in de regio waar alledaagse spullen voor in en om het huis goed verkrijgbaar zijn en waar keuze is tussen een A-merk of het net zo goede, maar meer voordelige Blokker-merk. Overigens, naast nieuwe eigen winkels die er gaan komen is er ook ruimte voor groei binnen onze franchise-groep.’’

Lees ook: Franchisers zien kansen: ‘Als enige Blokker in de omgeving geef ik vol gas’

Blokker-franchisers in Krachtige Winkeliers Groep

Sinds 1 februari hebben veertig Blokker-franchiseondernemers zich aangesloten bij de nieuwe retailorganisatie KW Groep, voluit de Krachtige Winkeliers Groep. Deze samenwerking past volledig in de toekomststrategie van Hans Hortensius, eigenaar van zowel de KW Groep, als ook van de KlusWijs-franchiseorganisatie. Het bundelen van krachten betekent dat de Blokker ondernemers gebruik kunnen maken van gezamenlijke automatisering, inkoop, databeheer en centrale facturatie.

Het strategisch aanhaken van Blokker-franchiseondernemers zal de groep volgens Hortensius verder versterken in de brede consumentenmarkt, waar huishoudelijke artikelen, klusproducten en wonen steeds meer met elkaar verweven raken.

Hortensius: ,,Wij geloven in lokale helden. Ondernemers die meerwaarde bieden voor de consument. Daarbij is de branche minder relevant. Het ontzorgen van ondernemers, zorg dragen voor de cruciale processen en het uitvoeren van een goed in- en verkoopbeleid zit in ons DNA. Daarnaast kan iedere ondernemer beschikken over een zeer creatieve en actieve marketing, waarbij feitelijk alles mogelijk is. Van een eenvoudige flyer tot een volledig eigen webshop.’’

Lees verder onder de advertentie