Nieuws Actueel

Brillen blijven een groeimarkt

In de krimpende winkelstraat zijn brillenwinkels de positieve uitzondering. De opticienketens openen meer filialen en krijgen concurrentie van nieuwkomers, meldt het AD.

Annemieke van Dongen | Foto: Dingena Mol 8 november 2016

Brillen groei markt retail onderzoek

Het aantal opticienwinkels in Nederland is de afgelopen tien jaar met ruim 10 procent gegroeid. In 2006 telde Nederland zo'n 2.000 brillenzaken, nu meer dan 2.230. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus, dat jaarlijks alle winkels in kaart brengt.

Leegstand

Terwijl de leegstand in de winkelstraten oprukt en talloze ketens failliet gingen, lijkt de crisis aan brillenverkopers voorbij te zijn gegaan. Hans Anders kondigde eerder dit jaar aan twintig nieuwe vestingen te openen. Specsavers deed daar met dertig zaken nog een schepje bovenop. Eyelove, dat vooral shop-in-shops heeft in DA en DIO-drogisterijen, opent dit en komend jaar 65 nieuwe verkooppunten.

Eyelove

Dat is niet alleen te danken aan de vergrijzing, die ervoor zorgt dat meer mensen een bril of contactlenzen nodig hebben, weet ondernemer Bas Harmse. De voormalige drogist verkoopt sinds kort alleen nog brillen. Twee maanden geleden trok hij de deur van zijn DA voorgoed achter zich dicht en opende hij in Heemskerk een vestiging van Eyelove, een formule die zich profileert met brillen van 45 tot 149 euro. Zijn drogisterij had moeilijke jaren achter de rug, verklaart hij. ,,Het faillissement van het DA-hoofdkantoor heeft erin gehakt, en de concurrentie in de branche is hard.''

Mooie marge

De Eyelove-brillen die hij sinds 2011 in zijn drogisterij verkocht, liepen wel goed. ,,Die kostten me 3 meter schapruimte en leverden een hele mooie marge en extra klanten op. Mijn medewerksters moesten er wel wat voor doen: oogmetingen, monturen afstellen. Maar klanten adviseren over haarkleuring en huidverzorgingsproducten kost ook tijd, terwijl de marge op die producten lager is.''

Break-even

Dat alle grote opticienketens al een vestiging hadden in Heemskerk, weerhield Harmse niet van een carrièreswitch. Samen met zijn zoon Jeffrey (20) opende hij twee maanden geleden een zelfstandige Eyelove-winkel. ,,We draaien nu al break-even. Dankzij onze lage prijzen kopen meer mensen een tweede, derde of vierde bril. De bril is een accessoire geworden. Bij een leuke paarse sjaal kopen mensen nu ook een paars montuur.''

Eyes+More

Ook ketens als Eyes+More en nieuwkomer Ace & Tate haken in op de trend van complete brillen voor een vaste lage prijs. Ketens als Hans Anders, Pearle en Specsavers blijven elkaar ondertussen aftroeven met acties als 'tweede bril gratis'.

Snufjes

Online zitten de brillenboeren ook niet stil: met slimme snufjes kun je bijvoorbeeld al monturen via de webcam 'passen'. Klanten kunnen online monturen bestellen die ze thuis voor hun eigen spiegel kunnen passen.

Service

Ogen meten en monturen afstellen blijft voorlopig mensenwerk. Vandaar dat ABN Amro nog geen einde in de groei van het aantal brillenwinkels voorziet, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom Retail. ,,De service van goed personeel in winkels blijft heel belangrijk.'' Het zijn volgens hem niet alleen de prijsvechters die groeien. ,,Ook luxe opticiens winnen marktaandeel. Dure merkbrillen en zonnebrillen zijn een fashionitem waaraan mensen veel geld uitgeven.''

Concurrentie

GrandVision, het moederbedrijf van Pearle en Eye Wish, presenteerde vorige week teleurstellende kwartaalcijfers. Dat is geen teken dat het einde van de groei voor brillenboeren in zicht is, zegt analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen. ,,De resultaten vielen dit kwartaal in een aantal landen even wat tegen. En de concurrentie in Nederland is scherp. Maar brillen blijven een groeimarkt.''