Nieuws Actueel
Carat23: Wereldtassen uit Nederland
De meeste Nederlandse modeontwerpers veroveren de wereld vanuit Amsterdam. Carolina Riffi Ollite deed het precies andersom. Nadat haar man voor de zoveelste keer met zijn tas bleef haken achter de stoel van het vliegtuig, bedacht Carolina op diezelfde vlucht nog een speciale hengseltechniek voor tassen: een kliksysteem verkort de hengsels, waardoor ze niet meer over de grond slepen.

Ze zocht ook uit waar dat fijne leer van die mooie laarzen van haar oma vandaan kwam, en vond in Italië de fabriek. Daar worden de Carat23-tassen in elkaar gezet. Toen ze met de eerste tas op een vlucht naar New York stapte, werd Carolina aangesproken door rapper 50 Cent. Die zag haar de hengsels vastklikken en dat leek hem wel handig.
,,Een week later werd ik gebeld of ik wilde deelnemen aan de Timberland Best Green Handbag Award in New York.'' Ze was hoogzwanger van haar dochter en zou eigenlijk niet kunnen komen. ,,Mazzel was dat mijn dochter drie weken te vroeg kwam.''
CatwalksMet man, zoon van 3 en baby vloog ze naar New York, en ze won. De prijs: een jaar lang verkochten de Timberland-winkels in de VS haar tas, en ze kreeg aandacht in het magazine InStyle. De tas viel op bij modeonwerper Carmichael Byfield, die hem op de catwalks bij de New York en LA Fashionweeks bracht.
Omdat Carolina wist dat het afnemen door Timberland na twee jaar zou ophouden, moest ze ook zelf de boer op. Dat betekende: winkels langsgaan in New York en in Los Angeles. ,,In LA hebben ze een andere manier van zakendoen. New Yorkers zijn direct en punctueel. In Californië willen ze niet graag een slechte boodschap brengen. Je weet daar minder goed waar je aan toe bent.''
Europa veroverenSinds dit jaar zit Carolina in het World Fashion Centre met als doel Europa en Nederland veroveren. Met name in Finland zijn de tassen populair. ,,Ik merkte dat ik daar veel verkocht in de webshop en ik deed weer hetzelfde: de winkels langs.''
Branding en storytellingVoorafgaand aan het succesverhaal studeerde Carolina international business en adviseerde ze bedrijven op het gebied van branding en storytelling, Dat bedrijf, Calina Inc., groeit mee met de tassenlijn. Ze was initiatiefnemer van een modemissie naar China. Met behulp van al die mode-ervaring, opgedaan in het buitenland, organiseert ze in november een mode-event in Utrecht. Fashion Business Conf staat voor 15 november op de agenda in Utrecht.
Lees ook:Droom Mrs. Rosehip: mijn tas aan de arm van MaximaVrienden starten echt Waalwijks tassenmerkTassenbusiness uit resten meubelstof
Carolina Riffi Ollite ontwerpt haar tassen zelf, thuis aan de keukentafel. Soms bedenkt ze haar designs nog in het vliegtuig, waar het allemaal begon.