Nieuws Actueel
Clarissa Sarah Slingerland: ‘Ik heb alles met ingehouden winsten gefinancierd’
Clarissa Sarah Slingerland (39) is eigenaar van pr-bureau MissPublicity. Dit jaar is ze Zakenvrouw van het Jaar in Rotterdam. ‘Ik geloof niet in een bureau met verschrikkelijk veel overhead.’ Deel 1 in de Rotterdamse serie De Ondernemer Eregalerij ter gelegenheid van de Week van de Ondernemer op 27 september in de Maasstad. In deze serie praten prominenten over hun ondernemerschap en dragen ze drie ondernemers aan die zij bewonderen.

,,MissPublicity is een marketing- en pr-bureau met drie vestigingen: een hoofdvestiging in Rotterdam en twee nevenvestigingen in Amsterdam en Antwerpen,” zegt Slingerland. ,,Wij creëren zichtbaarheid voor onze klanten en hun projecten. Niet door het hele land vol te plakken met billboards, maar met storytelling. Ik wil dat bedrijven hun verhaal vertellen, want met dat verhaal kunnen ze net die ene snaar raken en fans creëren.”
Lees ook: Annemarie van Gaal: ‘Ik onderneem via mijn investeringen’
,,Ik groeide op als de jongste in een gezin met drie meisjes. Mijn moeder had een yogaschool in een tijd waarin yoga nog niet hip was, mijn vader had een bedrijf in verpakkingsmateriaal,” omschrijft ze haar afkomst. ,,Van hen heb ik geleerd dat je dicht bij jezelf moet blijven en je doel achterna moet gaan. Dat je je eigen ding moet doen en dat je dat moet uitbouwen tot iets wat waarde toevoegt. En ook: dat van hard werken nog nooit iemand is doodgegaan.”
Meer interessante ondernemers ontmoeten en zakelijke kennis en inspiratie opdoen? Kom naar de Week van de Ondernemer in Rotterdam.
MissPublicity
,,MissPublicity heb ik opgezet in 2003. Tijdens mijn studie bedrijfskunde had ik al een paar opdrachtgevers waarvoor ik de publiciteit deed. Op 6 mei studeerde ik af en de volgende dag fietste ik naar de Kamer van Koophandel om mijn bedrijf in te schrijven.”
,,Mijn studiegenoten gingen allemaal naar marketingmachines: Unilever, L’Oréal, Procter & Gamble. Daar kon je namelijk zó aan de bak, als trainee. Maar ik wist: als ik daarvoor kies, weet ik dat ik daar voorlopig blijf, want ik ben loyaal en een harde werker. Ik dacht: dat ga ik niet doen, want dan is dat mijn pad. Dat wilde ik niet. Ik was op zoek naar meer uitdaging en avontuur.”
Focus
,,De eerste vijf tot zeven jaar van MissPublicity heb ik snoeihard gewerkt. Oogkleppen op gehad. Mijn focus lag op het laten groeien en slagen van mijn bedrijf. Ik ben opgevoed met het idee: als je jong bent, moet je het verdienen. Ik was echt overal en praatte continu over het genereren van publiciteit. Niet dat ik de hele tijd met mijn visitekaartje liep te zwaaien; het ging op een natuurlijke manier.
Ik had MissPublicity net bedacht en ik vond dat iedereen daarvan moest horen. En ik vond ook dat onze klanten het grootste podium verdienden. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Door die focus heb ik me kunnen onderscheiden. Mensen om me heen waren bezig met trouwen, met het kopen van een huis, het krijgen van kinderen. Ik dacht: zeker belangrijk, maar later.”
Positionering
,,Ook in die beginjaren was ik al selectief. Voor wie kan ik wel publiciteit genereren en voor wie niet? Ik had en heb daar duidelijke ideeën over. Ik richtte me op lifestylebrands en horeca en had vrij snel mooie merken in de drankenhoek. Niet voor hypotheekverstrekkers en verzekeraars, niet voor business-to-businessklanten. Ik werd ook weleens gevraagd door een eenpitter die eigenlijk geen bijzonder verhaal had, maar wel in de krant wilde. Ik ben altijd eerlijk geweest en heb zulke klanten dus geweigerd.
Die focus heeft geleid tot een positionering die duidelijker was dan die van veel andere pr-bureaus. En met succes.”
Groei
,,MissPublicity is altijd heel organisch gegroeid. Na twee jaar nam ik mijn eerste werknemer in dienst. In 2012 is het kantoor in Antwerpen erbij gekomen, met de specialisatie lifestylebrands, begin 2016 het kantoor in Amsterdam.
In Amsterdam richten we ons puur op horeca en hospitality. Amsterdam en Antwerpen zijn klein. Ik zie niet de meerwaarde van drie grote, identieke bureaus. Ik zou nu niet meer van scratch af aan iets opzetten, die fase ben ik voorbij. Maar ik zou wel weer een bureau overnemen als de gelegenheid zich voordeed. Dat heb ik in 2013 al eens gedaan. Of ik zou ook wel een joint venture willen aangaan.”
Ingehouden winsten
,,In de afgelopen veertien jaar hebben we verschillende domeinen geclaimd: horeca, hospitality, lifestylebrands, cultuur- en kunstgerelateerde merken en citybrands. Ik heb altijd alles met ingehouden winsten gefinancierd. Dat wil ik blijven doen, inzetten op gezonde groei. Niet omdat ik geen risico durf te nemen, maar omdat het bij MissPublicity past. Ik geloof niet in een bureau met verschrikkelijk veel overhead, ik geloof wel in lokale pr en in op maat gemaakte trajecten.
Dit jaar werd ik uitgeroepen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Daardoor realiseerde ik me opeens: met MissPublicity ben ik voor sommige mensen echt een inspiratiebron.”
Deze drie ondernemers bewondert Clarissa Sarah Slingerland
Sylvia Toth
,,Dochter van een Hongaarse zigeunermuzikant, selfmade, eerste vrouw die haar bedrijf naar de beurs bracht. Mijn vader gaf me haar boek cadeau. Klassiek verhaal, vooruitstrevende vrouw, zeker voor die tijd. Met een duidelijke boodschap: ondernemen is gewoon doen. Dat blijf ik toejuichen, wanneer vrouwen dat durven.”
,,Hij heeft The Student Hotel opgezet en er een mooi merk van gemaakt. Marketingtechnisch goed gedaan. Prachtig concept ook: vastgoed dat geen bestemming meer heeft, omzetten naar studentenwoningen, longstay. Hij won een prijs waarvoor ik de pr deed. Geweldig leuke vent. Loopt in een kilt – heel authentiek.”
,,Iemand die zijn nek durft uit te steken. Hij heeft hier op het Noordereiland pop-upvisrestaurant A La Plancha geopend, op een ponton waar al jaren niks mee werd gedaan. En niet door met een horecaexploitant in zee te gaan, maar door zelf allerlei mensen aan te trekken. Ik sprak toevallig gisteren iemand van 72 jaar oud die daar werkt en die door dat werk weer meer zingeving ervaart. Dat vind ik waardevol. Hij zit tegenwoordig ook achter de Dag van de Romantische Muziek.”
Ik wil blijven inzetten op gezonde groei