Nieuws Actueel
Column Brechtje de Leij: Desktop is het nieuwe print
Om de mobiele consument te bedienen, is je desktop-website waarschijnlijk al jaren geleden responsive gemaakt. De technologische mogelijkheden ontwikkelden zich vervolgens in hoog tempo door. En de verwachtingen van de consument ook. Maar bij jouw website staat de desktop legacy op de rem.

Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs Dorreboom, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website. Meer over de nieuwe serie vind je hier.
Doordat je responsive website is gestart vanuit de desktop, breng je een desktop legacy naar mobiel. Een beetje zoals uitgevers begonnen met digitaal door een PDF online te zetten, en zo hun print legacy meebrachten naar het interwebs. Deze desktop legacy merk je op meerdere manieren. Ten eerste in de snelheid van je website op mobiel. Google legt de lat op 2 a 3 secondes. Elke seconde langer, kost je zo’n 20% conversie. Je website moet daarom slank en gestroomlijnd zijn. Maar vaak is deze veel te zwaar en traag, doordat content en opbouw niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel. Een groot deel van je mobiele bezoek raak je daardoor al kwijt nog voordat de eerste website pixel is geladen.
Maar ook in de interactie gaat het mis als je vanuit de desktop bent gestart. Je hebt maar een fractie om de aandacht van de consument te vangen. Als je dan start met een enorme cookiebar en Nieuwsbrief pop-up, dan is de consument weg. Foei dus, The Economist. Op het grote desktop-scherm ook vervelend, maar op een kleiner scherm dodelijk. Zorg ervoor dat de essentie van je dienstverlening altijd meteen in beeld is.
"Mobile is the future"
— ᴠᴀɴ sᴄʜɴᴇɪᴅᴇʀ (@vanschneider) December 30, 2018
- @TheEconomistpic.twitter.com/QEDtaBsbCl
Ook werkt op mobiel alles net anders. De consument navigeert met één duim, selecteert via touch. Dat je in het geval van Belvilla mobiel niet eens een datum kan selecteren, lijkt me vrij onhandig. Zorg ervoor dat de mobiele consument je website makkelijk, snel en zonder nadenken kan doorlopen. Pak je interactie ontwerp dus mobile-first aan. Meestal profiteert de desktop ook van de rigoureuze focus op de gebruikservaring.
Beste @Belvilla zijn jullie je ervan bewust dat de @criteo balk de site onbruikbaar maakt? Selecteren van periode kan niet want daar zit Criteo lekker bovenop. Die dus nu, naast irritant retargeten, ook het gebruik hinderen. Just So you know. pic.twitter.com/gBp061PVXT
— Arno Peperkoorn (@Arnopeperkoorn) January 1, 2019
Succes vereist mobile-first aanpak
De consument geeft aan vaak niet tevreden te zijn met de ervaring op mobiel. En een slechte ervaring, drijft ze naar de concurrent. Ook voor je conversie is een mobile-first aanpak nodig. Mobiel en tablet waren het afgelopen kwartaal samen goed voor 53% van de online aankopen. Het aandeel desktop is daarbij met 13% gedaald, en mobiel is met 29% gestegen.
Tijd om die desktop legacy af te schudden, en met een blanco canvas te beginnen. Ontwerp voor de essentie, voor touch, met mooie animaties. Gebruik de locatie, camera, of push. Schrap desktop navigatie, muis interactie en lompe zware content. Mobiel verdient het. En jouw bedrijf ook, wil het succesvol zijn en blijven in dit mobiele tijdperk.
Brechtje de Leij werkt als Head of Product bij Independer. Ze is bekend van haar succesvolle mobiele strategie bij NU.nl, en wordt ook wel ‘Lady Geek’ genoemd; altijd bezig met de laatste technologische innovaties en gadgets. Haar mobiele kennis en ervaring is gebundeld in haar boek Mobiele Eenheid, waar ze bedrijven helpt met praktische tips om succesvol te worden op mobiel.