Nieuws Actueel
Martin Hersman: Korte termijn-pijn, lange termijn-fijn
Martin Hersman stelt ze, die juiste vragen. Want als je nu naar je bedrijf of team kijkt, hoe is het dan met vitaliteit en veerkracht? Ben je aantrekkelijk voor nieuw talenten of blijven vacatures open? Mail je elkaar terwijl je op dezelfde vloer werkt? In zijn nieuwste blog vraagt Martin de lezer of hij/zij bereid is om keuzes te maken die nu even pijn doen maar gaan helpen om veerkracht te vergroten.

Heb je weleens iets gegeten, gezegd of gedaan waarvan je achteraf dacht 'dat had ik beter niet kunnen doen?' Grote kans dat je ten prooi bent gevallen aan oeroude gedachten die korte termijn fijn voorrang geeft met als gevolg: lange termijn pijn.
We zijn als mens geprogrammeerd om snelle beslissingen te nemen en grofweg gezegd elke dag bezig om niet dood te gaan. Onze maatschappij is enorm veranderd en onze oeroude genen hebben moeite om goed om te gaan met alle verleidingen die er nu om ons heen zijn. Je brein wil eten, seks en rust. Slimme bedrijven proberen je af te leiden om je impulsieve inkopen te laten doen en programmeurs van social media bedrijven willen één ding: jouw tijd!
Natuurlijk weet jij dit ook allemaal. In de trainingen die ik geef voor teams en leiders hoor ik dat dagelijks. Maar waarom zitten we dan ‘gemiddeld’ zo lang op Netflix en zijn we als natie met 50,4% te zwaar? Kennis is niet anders dan potentiële kracht... Het gaat erom dat je tot actie overgaat.
Als we dit vertalen naar organisaties kan ik dezelfde vergelijking maken. We weten dat we minder fit en veerkrachtig worden, hoewel slechts enkele organisaties of leiders er daadwerkelijk iets aan doen. Vanuit Lifeguard begeleiden we steeds vaker teams. Een team is zo sterk of zwak als de zwakste schakel. In het begin moet je met elkaar even door de pijn. Waar knelt het eigenlijk en waar ben je wel trots op? Wat zijn de verkeerde rituelen die in de samenwerking zijn ontstaan? Wanneer je dit niet durft –en dus kiest voor korte termijn fijn – kun je niet groeien en wordt de lange termijn pijn.
Als land maken we dezelfde trend door: overgewicht onder kinderen, zwakke fysiek van pubers, tekort aan zorgpersoneel, politie en docenten. We praten en schrijven erover, maar een enkeling onderneemt echt actie. Waarom verbazen we ons zo als een toezichthouder van de AFM haar goedbetaalde baan ruilt voor een baan in het speciaal onderwijs?
Als je nu naar je eigen organisatie of team kijkt: hoe is het met jullie vitaliteit en veerkracht? Ben je aantrekkelijk voor nieuw talenten of blijven er vacatures open? Gaan je toppers nog glimmend naar huis? Mail je elkaar terwijl je op dezelfde vloer werkt? Heerst er een angstcultuur door alles in cc. te zetten? Willen bedrijven nog met je samenwerken? Mijn vraag is of je bereid bent om nu keuzes te maken, die nu even pijn doen maar je gaan helpen om veerkracht te vergroten. En niet te wachten op het moment dat je gebrek aan vitaliteit en veerkracht ervoor zorgt dat je omvalt.
We kunnen leren vanuit de topsport: The training never ends!
Tiger Woods won pasgeleden de US Masters. In zijn goede tijd was hij bereid om zijn slag te verbeteren terwijl hij nummer-1-van-de-wereld stond. Daar durfde hij en zijn team te kiezen voor korte termijn pijn. Zeer bekend is ook dat hij zich vaak liet verleiden voor korte termijn fijn en voor het oog van de wereldpers werd hij te kijk gezet. Maar hij bleef geloven, verbeteren en innoveren en koos uiteindelijk voor het korte termijn pijn, lange termijn fijn-traject. Dit resulteerde in een geweldige comeback: Tiger Woods won na 14 jaar zijn vijfde Masters!
Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs Dorreboom, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website. Meer over de nieuwe serie vind je hier.
Martin Hersman is Managing Partner bij Lifeguard, spreker, trainer en commentator bij NOS Studio Sport (schaatsen). Na zijn internationale schaatscarrière werkte hij onder meer als Chief Vitality bij de Baak, uitgever bij Sanoma en marketeer bij KPN. Martins ambitie is het om kennis en ervaring van topsport en bedrijfsleven te gebruiken om mensen, teams en organisaties te helpen hun energie beter te richten en beter te presteren