Nieuws Data

Waarom de AVG het mkb opnieuw hard gaat raken

Nederland ICT, branchevereniging voor data en marketing DDMA, de Mediafederatie en MKB-Nederland hebben een open brief op hun website gezet waarin zij hun zorgen uiten over de aanstaande ePrivacy-verordening. Volgens deze partijen zou het mkb serieus geraakt kunnen worden als Den Haag de koers niet wijzigt.

Robbert Daalder 25 september 2018

AVG bescherming persoongegevens

,,In de kern van ons verhaal willen we dat het kabinet even pas op de plaats maakt”, zegt Tim Toornvliet van Nederland ICT. ,,De AVG is pas sinds 25 mei van kracht en terwijl een hoop bedrijven zich nog afvragen of zij überhaupt wel aan de nieuwe wetgeving voldoen, komt de volgende verordening er alweer overheen. Wij zijn van mening dat dit proces zorgvuldig en rustig moet worden bekeken voordat men overgaat tot actie.”

Alle sectoren

De ePrivacy is bedoeld om de vertrouwelijkheid van digitale communicatie beter te beschermen. Het bevat regels voor het gebruik van e-mail, telemarketing, cookies en andere vormen van elektronische communicatie zoals WhatsApp en Skype. In de brief aan het kabinet valt te lezen dat de afzenders waarde hechten aan de online privacy van burgers, maar dat het kabinet geen oog heeft voor het feit dat de verordening alle sectoren van de digitale economie raakt.

We krijgen ermee te maken bij het gebruik van de parkeer-app op je telefoon, een fitness tracker of een communicatie-app voor op congressen. Allemaal digitale diensten die onder de nieuwe regels vallen. De verordening leidt sowieso tot extra regeldruk, maar in het slechtste geval kunnen sommige producten en diensten niet meer worden aangeboden.”

Zorgvuldigheid voorop

,,Nederland ambieert het om digitaal koploper van Europa te worden’, vervolgt Toornvliet. ,, Maar staatsecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat wil de onderhandelingen rond ePrivacy in Brussel vooral zo spoedig mogelijk afronden. De kwaliteit van deze wet wordt uit het oog verloren. Wij vinden dat zorgvuldigheid boven snelheid moet worden verkozen. Met die insteek moeten ze de onderhandelingen met het Europees Parlement aan gaan. Waarom onderzoekt Nederland niet eerst wat de gevolgen van de nieuwe verordening zijn voor het bedrijfsleven? Grote landen als Frankrijk en Duitsland hebben dat tenslotte ook gedaan.”

Gigantische impact

Toornvliet meldt dat er tot nu toe vooral wordt gekeken naar de grote platformen, maar dat de wet geldt voor de hele digitale sector. ,,Voor kleine bedrijven kan de ePrivacy-verordening een gigantische impact hebben. Om aan de AVG-wetgeving te kunnen voldoen, hebben zij al flink moeten investeren. Wat brengt het volgende hoofdstuk? En voor welke partijen gaat de nieuwe wet precies gelden? Eén van de angsten is dat dit te lang onduidelijk blijft waardoor het straks in de praktijk maar moet blijken hoe ondernemers de definities invullen. Er ontstaat te veel onzekerheid.”

,,Een eerste stap is echter dat Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD, red.) een motie heeft ingediend die de regering oproept om de overlap tussen ePrivacy en de AVG in kaart te brengen. Ook impact op het mkb dient onderzocht te worden. Later deze week wordt daarover gestemd.”

Tien jaar

Het is een ontwikkeling waar David de Nood van MKB-Nederland blij mee kan zijn. ,,Het wetgevingstraject rond de AVG heeft zeven jaar geduurd en daar is veel discussie rond ontstaan. Het heeft er voor gezorgd dat er nu iets op tafel ligt waar we de komende tien jaar mee aankunnen. Hoe ingewikkeld het voor veel ondernemers ook is. Wij als koepel van ondernemers vinden het daarom overbodig om er nu nog een schep bovenop te doen in de vorm van ePrivacy."

,,Dit werkt alleen maar vernauwend en je bereikt het punt waarop dure consultants bedrijven moeten gaan helpen. Er moet een alternatieve oplossing komen. Ik denk hierbij aan het overnemen van de kern van de AVG in de ePrivacy-verordening.”

Wegklikken

De Nood is van mening dat het voortdurend op 'akkoord' moeten klikken niet werkt. ,,Kijk maar eens hoe we vandaag de dag met cookies omspringen. Iedereen die ze op het scherm krijgt, klikt ze weg. Er wordt totaal niet over nagedacht en dus wordt de consument niet beter beschermd.”

De woordvoerder van Economische Zaken en Klimaat was dinsdag niet in de gelegenheid om op het onderwerp te reageren.

Lees hier de open brief van de brancheverenigingen.