Aangeboden door Luminis

Branded Content Data

Luminis: 'Ondernemers zitten vaak onbewust op schat aan data'

Veel organisaties zitten, vaak onbewust, op een schat aan data. Die informatie is voor steeds meer bedrijven het meest waardevolle bezit. Toch blijkt het een flinke uitdaging om al die waardevolle data om te zetten in inzichten waarmee je een voorsprong realiseert. Hans Bossenbroek, eigenaar van Luminis, gaat die uitdaging voor zijn klanten aan. „Met waardevolle data creëer je nieuwe businessmodellen en blijf je de concurrentie een stap voor.”

Crissy Mulder 9 mei 2022

Agile market strategies innovation

Luminis is een software- en technologiebedrijf. Vanuit diverse vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten. Foto: Luminis

Heel veel mensen zien IT als iets technisch, gedaan in een achterkamertje, met weinig gevoel of meerwaarde. Daar wil Bossenbroek verandering in brengen, want IT is volgens hem dag en nacht om ons heen. „Als IT omvalt, valt de hele wereld om. We kunnen niet meer zonder. Zo simpel is het. Anders gezegd; IT is van ongekende waarde. En als bedrijf zit jij boven op die bron, op die schat aan data. Laten we daar nu eindelijk meer mee doen, voor mens en maatschappij.” Met die visie richtte Bossenbroek, inmiddels twintig jaar geleden, Luminis op: een softwarebedrijf dat waarde creëert met data en cloud.

Levenscyclus van jouw bedrijfsdata

Mede door corona kwam de ‘online wereld’ in een waanzinnige versnelling terecht. Desalniettemin beseffen mensen (en bedrijven) zich té weinig hoeveel data ze produceren meent Bossenbroek. „Iedereen produceert data zonder dat men er bewust van is. Als we ons bewust zijn van de waarde van die data, kunnen we daar niet alleen zelf van profiteren maar ook de maatschappij een stuk mooier maken; stap één is bewustwording. Stap twee? Die zetten wij met Luminis: data omzetten naar de levenscyclus van jouw bedrijf.”

Om als bedrijf echt voorsprong te behalen, is het volgens Bossenbroek cruciaal om data uit verschillende systemen centraal toegankelijk te maken. „Op die manier is het mogelijk data te gebruiken voor analyses en rapportages. Om die stap sneller te zetten hebben wij bij Luminis een oplossing ontwikkeld: InformationGrid. Een cloudplatform waarin je de gehele levenscyclus van jouw bedrijfsdata beheert: van het toevoegen van nieuwe databronnen tot het archiveren van verouderde data.”

Van Formule 1 simulator naar marketingmiddel

Maar wat doe je dan met die data? Dat legt Bossenbroek uit aan de hand van een aantal voorbeelden. „Wij deden zaken met een Amerikaans bedrijf dat adblockers voor browsers ontwikkelt. Hun verdienmodel centreert zich echter niet op de verkoop van die adblockers, maar op de patronen die dit bedrijf, dankzij hun adblockers, aan de achterkant van websites registreert. Een schoolvoorbeeld van; data omzetten in waarde.”

‘’Onze simulator ontwikkelden wij in de eerste plaats voor online racersen wordt zelfs in de Formule 1 gebruikt, maar wordt nu gebruikt door bekende bedrijven om publiek op een interessante manier aan hun merk te binden”

Hans Bossenbroek, eigenaar Luminis

Ander voorbeeld? De racesimulator rFactor 2, die dankzij de beste physics engine maximaal realisme biedt „Deze simulator ontwikkelden wij in de eerste plaats voor Formule 1 racers om ‘schadevrij’ te kunnen trainen, wel zo handig met die peperdure auto’s. Toen de software eenmaal stond, vormden wij de data om tot een tweede businessmodel: wereldwijde competities voor ‘simracen’. In deze uiteenlopende competities gaan zowel beginners als professionele e-sporters de strijd aan met elkaar. Dat wekte de interesse van bekende bedrijven zoals McLaren, Porsche en Amazon Game Studios. Met onze rFactor 2 weten zij hun publiek op een prikkelende manier aan hun merk te binden.”

Relevant leermateriaal op maat

Niet alleen in commercie, maar bijvoorbeeld ook in het onderwijs zet Luminis data om in waarde. „Als je meer data over het leerproces verzamelt, ben je in staat kinderen beter te ondersteunen. Op dit moment slaan we leerprestaties en de manier van leren plat in cijfers. Dat is echter niet volledig representatief, want niet ieder kind leert op dezelfde manier. Daarom is het belangrijk om onderwijs af te stemmen op de leermethode die het beste past bij ieder kind. Dat doen wij met Summar.io, hét platform voor gepersonaliseerd leren. Dit leerplatform biedt leerlingen, op basis van data, een persoonlijk leertraject. Een route die past bij het tempo, niveau en de voorkeuren van desbetreffende leerling. Hierdoor worden leerlingen en docenten in staat gesteld om het beste uit zichzelf te halen.”

Er gaat een wereld open

Luminis zet data ook in ten behoeve van duurzaamheid en veiligheid. Zo wil de organisatie mensen individueel inzicht geven in hun energieverbruik zodat zij met hun CO2-footprint aan de slag kunnen. Ook levert Luminis technologie en diensten op het gebied van data in energienetwerken, waarmee bepaald kan worden hoe (overbelaste) netwerken bestuurd en uitgebreid kunnen worden. Tot slot maakt Luminis de wereld een stukje ‘beter’ door universiteiten en ziekenhuizen te helpen met het veilig delen van data, waardoor de zorg tijdens complexe immunotherapiebehandeling veiliger wordt.

‘’Als we de waarde van data gaan (h)erkennen, gaat er een wereld voor ons open”

Hans Bossenbroek, eigenaar Luminis