Nieuws Data
Zeeuwse ondernemers combineren big data
Twee weten meer dan één, laat staan hoeveel toeristische kennis je krijgt als je de gegevens van alle Zeeuwse ondernemers slim weet te combineren. Zo ver is het nog niet, maar gisteren is wel een begin gemaakt met het verkennen van big data. Dat schrijft PZC.

Het gaat om het Europese project PROFIT, waarin ondernemers in de provincies Zeeland en West-Vlaanderen, het Franse departement Pas de Calais en de Engelse graafschappen Kent en Essex samenwerken met de HZ en Economische Impuls Zeeland.
Uitdaging
Het doel: inspelen op de wensen van de bezoekers. Elke ondernemer verzamelt, bewust of onbewust, gegevens van zijn klanten. Wat kopen mensen, waar gaan ze naartoe, waar hebben ze belangstelling voor? De uitdaging is om alle gegevens te combineren om er zo achter te komen wat je kan doen om aantrekkelijker te worden voor de toerist.
De HZ brengt voor dit project de expertise van het Kenniscentrum en de onderzoeksgroep Data Science in. Samen met Impuls Zeeland helpen ze de ondernemers met het benutten van de kansen van deze big data.
Naast het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling betalen in Zeeland de provincie en de gemeenten Goes, Schouwen-Duiveland en Veere mee aan het project.
Meedoen
Wat is het lastigste van dit project? Dat is niet de techniek, niet de analyse van alle gegevens, maar ondernemers zover krijgen dat ze meedoen, zeggen Diana Korteweg Maris van het kenniscentrum, Arjan Maljaars (hotel-restaurant Anno Nu, Oostkapelle) en Willem van Zalm (Carefree Homes, Renesse) in koor.
,,Ondernemers denken dat ze helemaal met de billen bloot moeten, dat ze al hun omzetcijfers op tafel moeten leggen. Maar dat is niet zo'', zegt Maljaars. Hij hoopt op informatie waarmee meer toeristen in het voor- en naseizoen naar Zeeland kunnen worden gelokt. ,,Daar heeft iedereen baat bij.''
Samenwerken
Van Zalm voelt ook weerstand bij sommige ondernemers, maar hij merkt ook dat er in Renesse een kentering gaande is. ,,We moeten durven samenwerken.''
Gisteren waren er in elk geval al vijftig ondernemers die mee willen draaien in het project bij de aftrap in Vlissingen. Na de zomer moet het leiden tot voor ondernemers toegankelijke en bruikbare informatie.
Iedereen heeft baat bij informatie om toeristen naar Zeeland te lokken