Nieuws Actueel

De bedrijfsfilms van Tim (19) en Tom (20) slaan aan: ondernemers barsten uit hun zolderkamer

Hun bedrijfsanimatiefilms slaan zo aan, dat Tim van Leeuwen en Tom Roeloffs niet meer vanaf zolder kunnen werken. De jonge ondernemers verhuizen met Tim & Tom Producties naar een bedrijfspand. Dat schrijft AD.

Terence Garnier (AD) | Foto: Merel Klijzing 19 februari 2019

Tim van leeuwen tom roeloffs bedrijfsfilm

Was Tim van Leeuwen (19) als tienjarig ventje met vakantie? Dan deed hij maar één ding. ,,Ik was uren aan het tekenen. Vooral auto’s. Ik heb alle designs wel getekend.” Het was vooral ‘krabbelen’, zegt de Alphenaar.

Maar dat veranderde toen hij Tom Roeloffs ontmoette op het vwo van het Scala College in Alphen aan den Rijn. Naast hem in de klas zat Tim vaak te tekenen. Het duurde echter tot het vijfde jaar tot het animatievuurtje tussen hen echt ontbrandde. ,,Ik was veel bezig met filmpjes editen en in één filmpje tien keer dezelfde persoon in beeld brengen”, aldus Hazerswoudenaar Roeloffs (20). Hij komt uit een ondernemersfamilie: zijn moeder runt een schoonheidssalon, zijn zus is zelfstandig dansdocent en twee ooms zijn ook eigen baas. Op een fietstocht naar huis, een als zovelen, kwam het idee om het tekentalent van Tim en het edittalent van Tom te combineren. De twee gingen animatiefilms maken: Tim & Tom Producties was daar.

Bedrijfsfilm voor Albert Heijn

Voor de ‘fulltime focus’ laste het duo na het halen van het vwo-papiertje een tussenjaar in. Dat ging voortvarend. Het begon bij een klusje voor moeders’ schoonheidssalon, maar er kwamen via-via steeds meer opdrachtgevers bij: van het Scala College tot ondernemersclub VOA, het Alphense inpakmachinebedrijf Stesa Systems en de Albert Heijn of de voetbalclub in Hazerswoude-Dorp. Het doel: op een eenvoudige manier laten zien wat een bedrijf doet. Iets ingewikkelds versimpelen, noemen ze het zelf. Tim tekent de poppetjes, Tom laat ze dansen. Bij de animatiefilm van AH laten ze bijvoorbeeld zien hoe de zelfscankassa werkt. Duidelijk is dat het om de lokale Albert Heijn gaat.

Een tijd werkten ze gescheiden, vanaf hun eigen zolderkamer. ,,Dat was niet echt handig. We waren de hele dag aan het FaceTimen. En Tim z’n stoel kraakte nogal”, zegt Roeloffs.

Deeltijdstudies

Een verhuizing was noodzakelijk. De twee vonden een pand op bedrijventerrein Molenwetering in hun woonplaats. Vrijdagavond is hun nieuwe uitvalbasis officieel geopend door wethouder Gerard van As. ,,Nu kunnen we ook klanten ontvangen op een professionele manier”, aldus Van Leeuwen.

Vanuit daar moet het bedrijf verder groeien. ,,We willen volgend jaar misschien nog deeltijdstudies gaan doen.” Ook wil het duo zich nog meer gaan toeleggen op bedrijfsvideo’s. Dat ze ook reclames gaan maken lijkt uitgesloten: soms worden Tim en Tom geassocieerd met de autocoureurs Tim en Tom Coronel. ,,Ah, van die reclame, hoor je dan wel eens”, lacht Roeloffs.