Actueel

Het jaar van de Dubai-reep bij De Bonte Koe: hoe een TikTok-hype dit familiebedrijf transformeerde

Amy Klein is samen met haar broer eigenaar van familiebedrijf De Bonte Koe. Amy Klein is samen met haar broer eigenaar van familiebedrijf De Bonte Koe. Foto: Bart Hoogveld
Amy Klein is samen met haar broer eigenaar van familiebedrijf De Bonte Koe. Foto: Bart Hoogveld
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

In de rustigste periode voor een chocoladeonderneming, was het in de zomer van 2024 juist een drukte van belang. Het Schiedamse familiebedrijf De Bonte Koe was een nog grotere hit dan normaal, dankzij de must have (en must eat) chocoladereep die op TikTok en andere social media massaal werd aangeprezen door influencers.

De Ondernemer zit met Amy in de kantine, op de eerste verdieping van een prachtig oud pakhuis in het hartje van historisch Schiedam. De plek waar haar oom en moeder in 1992 startten met De Bonte Koe. Als Sjakie waan je je in de chocoladefabriek. Van de winkel in kerstsfeer en in de productieruimte waar de chocolatiers hard aan het werk zijn, tot het proeflokaal dat nu even dienst doet als opslag- en inpakruimte en de chocolade-automatiek aan de winkelstraatzijde van het bedrijf. Aan de kantinetafel kijken we terug op 2024. Kort samengevat? ,,Ik denk dat het jaar de boeken ingaat als het meest dynamische jaar voor ons. En het meest onvoorspelbare jaar. Bijzonder, want chocolade is gewoonlijk een redelijk voorspelbare business.’’

Lees ook: Chocoladedroom van Soufiane werd realiteit dankzij slimme marketing en advies van Rituals-ceo

Lees verder onder de advertentie

Torenhoge prijs van cacaobonen

Die voorspelbaarheid zit hem in het feit dat mensen veel minder chocolade kopen wanneer het 23 graden of warmer is. Het is vooral een product dat bij lagere temperaturen en natuurlijk rond de feestdagen als Sint, Kerstmis en Pasen populairder is. ,,Dit jaar hebben we totaal het tegenovergestelde gezien. Bij de start van 2024 zaten we nog behoorlijk met de handen in het haar vanwege de torenhoge prijs van cacaobonen. De prijs is vervijfvoudigd en gaat op de korte termijn echt niet veel zakken, dus je gaat je afvragen of je als chocolatier eigenlijk nog wel bestaansrecht hebt. Het betekent dat we ons nog meer in het hogere segment hebben gepositioneerd met nog meer de focus op duurzaamheid’’, vertelt Amy.

Dit jaar gaat de boeken in als het meest dynamische en het meest onvoorspelbare jaar

Amy Klein De Bonte Koe

Dat duurzame aspect vertaalt zich ook in het feit dat het familiebedrijf zich sinds juli B Corp mag noemen. Dat is een internationale certificering voor bedrijven die een positieve impact hebben op mens en milieu. ,,Met die certificering willen we ons nog verder op duurzaamheid focussen. Bijvoorbeeld door gecertificeerde cacao bij één corporatie in te blijven kopen en door samen te werken met The Chocolatemakers, dat in Nederland gezien wordt als de meest duuzame chocoladeproducent.’’

Amy met haar broer Connor bij de chocolade-automatiek van De Bonte Koe. Amy met haar broer Connor bij de chocolade-automatiek van De Bonte Koe. Foto: Bart Hoogveld
Amy met haar broer Connor bij de chocolade-automatiek van De Bonte Koe. Foto: Bart Hoogveld
Lees verder onder de advertentie

Hoe de Dubai-reep een hit werd voor De Bonte Koe

Die focus op duurzaamheid is prijzenswaardig en broodnodig, maar de chocoladeliefhebber kijkt vooral ook naar de smaak, het unieke aspect en (steeds vaker) hoe Instagrammable de lekkernij is. Dat laatste beseften Amy en Connor maar al te goed met misschien wel één van de grootste voedingshypes van het afgelopen jaar. De Bonte Koe was de eerste chocolatier in Nederland - misschien wel in dit deel van Europa - die een zelf geproduceerde Pistache Künefe-reep (in de volksmond de Dubai-reep) verkocht.

TikTok ontplofte al snel na de lancering. Iedereen wilde deze Midden-Oosterse chocoladereep. Influencers als Monica Geuze gingen helemaal los op de reep van De Bonte Koe. Het familiebedrijf ging viraal. Amy: ,,Vorig jaar ging het online al erg lekker met de ‘chocozant’ (een op die andere hype van 2023, de crompouce, aanhakende lekkernij). Dat behaalde 1 miljoen views en ook toen hadden we rijen dik mensen voor de winkel. Maar het was niets vergeleken met de Pistache Künefe-reep.’’

Het team vroeg op een gegeven moment wanneer we gingen stoppen met de productie van deze reep

Amy Klein De Bonte Koe

,,Of het alleen maar leuk was? Nou, we zaten op een gegeven moment met de handen in het haar. In eerste instantie dachten we dat de hype maar een week ging duren. Dat werd al snel twee weken en we waren 18 uur per dag aan het werk om de vraag bij te kunnen benen. Het team vroeg op een gegeven moment wanneer we gingen stoppen met de productie van deze reep. Een oplossing was om de reep voor drie maanden alleen nog maar te verkopen in de vijf winkels en niet meer in de webshop. Ik denk dat dat de beste keuze is geweest die we dit jaar hebben gemaakt.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Coco & Sebas zet in op hospitality in retail: ‘Enthousiasme is key voor succes’

Samenwerkingen met Schiphol en UNIQLO

Tijdens een Dubai-reeppauze is het team van De Bonte Koe gereorganiseerd, is er een geheel nieuwe klantenservice opgezet en werd een groter volume ingrediënten ingekocht. ,,Toen we zagen dat iedereen de reep ging kopiëren, wisten we: dit gaat echt veel langer duren dan een paar weken. Weet je wat een mooi gevolg van het succes is? We hebben een team en een bedrijf neergezet dat een groot volume aankan. Dan is het wel zaak dat wanneer de Dubai-reep wegvalt, het team weer niet gedownsized hoeft te worden. We willen en hopen dat we ook volgend jaar met een nieuw product kunnen komen dat weer zo’n enorm succes wordt.’’

Het succes van de onderneming valt niet alleen op bij de klant en de TikTokker. Ook verschillende zakelijke partijen hebben hun interesse getoond: graag een samenwerking met de Schiedamse chocolademakers. Mooi, maar broer en zus Klein blijven terughoudend.

Lees verder onder de advertentie

Schiphol zien we als een plek die goed kan zijn voor ons merk en ons aan een nieuwe groep klanten helpt

Amy Klein De Bonte Koe

,,We hebben ‘nee’ gezegd tegen de meeste samenwerkingen met grote retailers en bijvoorbeeld koekjesmakers. Tegen Schiphol hebben we ‘ja’ gezegd. Dat zien we als een plek die goed kan zijn voor ons merk en ons aan een nieuwe groep klanten helpt. We liggen daar nu op zeven plekken met luxe producten. En we zijn sinds oktober te vinden met een automaat in de winkels van (de van origine Japanse kledingketen, red.) UNIQLO. Vorige week hebben we een nieuwe reep in samenwerking met Per de Man, bekend van onder meer 24Kitchen, gelanceerd. Op die manier denken en handelen we vooruit en blijven we niet leunen op eerdere successen.’’

Amy in de De Bonte Koe-winkel in hartje Schiedam. Amy in de De Bonte Koe-winkel in hartje Schiedam. Foto: Bart Hoogveld
Amy in de De Bonte Koe-winkel in hartje Schiedam. Foto: Bart Hoogveld

De Bonte Koe in Amsterdam?

Andere doelen voor 2025? Die zijn er zeker. Nieuwe producten, een verbouwing van de winkel in Schiedam en er wordt met een schuin oog gekeken naar de mogelijkheid van een winkel in Amsterdam (De Bonte Koe heeft nu naast Schiedam in zowel Rotterdam als Den Haag twee filialen). ,,Ook gaan we nog beter kijken hoe en wat we kunnen investeren in nieuwe ruimtes, personeel en machines, ook wanneer het succes van de Dubai-reep inzakt. Als klap op de vuurpijl is er sinds kort de Pistache Floss-chocoladereep. Deze reep is gemaakt met pismaniye, ook wel bekend als candy floss of Turkish fairy floss.’’

Lees verder onder de advertentie

Het succes van De Bonte Koe is zeker ook te herleiden naar de prima samenwerking tussen broer Connor en zus Amy. Ondanks hun verschillende taken binnen het familiebedrijf lijkt er nooit onenigheid tussen de twee. ,,We discussiëren ook, maar we hebben wel geleerd hoe dat goed te doen. Dat komt ook doordat de rolverdeling duidelijk is en we elkaars kwaliteiten goed kennen. En als een van ons ergens over twijfelt wanneer er beslissingen moeten worden genomen, dan doen we het niet. Dan is het altijd ‘nee’’’, verduidelijkt Amy. ,,We moeten er allebei achter staan en er vol voor willen gaan. Uiteindelijk is onze familieband het belangrijkste. Die relatie staat op één.’’

Risico’s en kansen in 2025

Een relatie die ook sterk moet blijven, want 2025 zal ook weer diverse uitdagingen met zich meebrengen. Denk aan een nog hogere prijs van cacao, Trump terug aan de macht en de daaruit voortvloeiende eventuele handelsoorlogen. Hoe kijkt Amy naar de sombere vooruitzichten? ,,Het betekent dat je je positie in de markt nog meer moet verstevigen. We zijn daarom nog exclusiever geworden. We weten dat ambachtelijke chocolade een vrij prijzig product is, maar het schept ook kansen. Ik denk dat we het veel moeilijker zouden hebben wanneer we in het middensegment van de markt zouden zitten. Want daar is de meeste concurrentie’’, aldus de ondernemer.

We zijn nog exclusiever geworden om onze positie in de markt te verstevigen

Amy Klein De Bonte Koe

,,In de kleine vier jaar dat wij De Bonte Koe runnen is er al zoveel gebeurd. De coronapandemie, inflatie, personeelstekort en hoge energieprijzen. Ik heb besloten om me vooral bezig te houden met zaken die we zelf kunnen beïnvloeden. Op die manier gaan alle aannames overboord. De aanname dat er niets gebeurt in de zomer in de chocoladewereld, bijvoorbeeld. In 2024 hebben we geleerd dat het ook anders kan en dat je het zelf grotendeels in handen kunt hebben. En dat dankzij een pistache-reep!’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: De Dubai-reep van chocolaterie De Bonte Koe is opeens een TikTok-hype. ‘We hadden dit nooit kunnen bedenken’

Bekijk hier de voorwaarden.

Lees verder onder de advertentie