Soufiane groeide op in een Berbers gezin en leerde op jonge leeftijd de basis van de Noord-Afrikaanse keuken. Het gebruik van natuurlijke ingrediënten in de meest pure vorm, creëert volgens hem de smaak. Het water loopt in de mond, wanneer hij over zijn chocolade kunsten vertelt in de studio van De Ondernemer Live.
Lees ook: Van koemelk naar vegan: dit zijn de ondernemerslessen van Hands off my Chocolate
Soufiane Mourabit begon als forensisch onderzoeker
Samen met Derk Cloosterman en Nikai Groot Kormelink bestiert de twintiger inmiddels drie winkels verspreid door ons land, om precies te zijn in Haarlem, Nijmegen en Maastricht. Hoewel Soufiane de oprichter van de nog bescheiden keten is, startte hij in een totaal andere sector. Namelijk als forensisch onderzoeker, onder meer bij de politie en een openbaar vervoerder.
Toch volgde de jongeman snel zijn hart en ruilde hij het onderzoeksrapport in voor spatels en pannen en startte hij een cateringbedrijf voor kleine evenementen. Toen een klant vroeg of Soufiane ook chocolade kon maken, zei hij ‘ja’. ,,Ik had er eigenlijk geen ervaring mee. Ik ben in de avonden en nachten negen smaken gaan ontwikkelen en die heb ik aan de klant geleverd. Vanaf dat moment is alles in een stroomversnelling gegaan.’’
Madaq Chocolatiers ziet kansen in ‘verstofte markt’
Zo snel, dat de bonbon-magiër zeer rap in zee ging met Derk Cloosterman (met name de b2b-saleskant) en Nikai Groot Kormelink (productie met een snuf logistiek). Soufiane zelf is vandaag de dag bezig met de dagelijkse operatie en de expansie van de Madaq-winkels. Hij legt presentator Jonathan van Noord uit wat de plek van Madaq is op een markt waarop ook spelers als Coco & Sebas en Leonidas actief zijn.
Het is een verstofte markt die wij weer sexy proberen te maken
Soufiane Mourabit Madaq Chocolatiers
,,Het is een verstofte markt die wij weer sexy proberen te maken. Wanneer mensen aan een bonbonzaak denken, zien ze al snel een oudere vrouw achter de toonbank staan. Een vrouw die doosjes bonbons in elkaar zet. Doosjes die je vervolgens meeneemt naar je oma. Bonbons met klassieke smaken. Wij proberen het wat leuker te maken, bijvoorbeeld door de bijzondere smaken zoals chilipeper.’’
Ook de winkels, of liever: boetieks, van Madaq zijn anders, aldus de ondernemer. ,,Stap binnen en je bent in een oase van rust. De inrichting heeft Noord-Afrikaanse invloeden, je bent in een andere wereld. En dan is er natuurlijk het assortiment. We hebben een aantal categorieën toegevoegd. Want alleen met chocolade ga je het niet redden. Zeker niet in de zomer. We zijn ijs gaan ontwikkelen op basis van onze chocoladesmaken. Daarnaast hebben we in de winter, vanaf deze maand, een kaart met daarop warme dranken. Vers bereide warme chocolademelk.’’
Lees ook: Coco & Sebas zet in op hospitality in retail: ‘Enthousiasme is key voor succes’
Advies en investeringen van Rituals-topman Raymond Cloosterman
Soufiane vertelt ook over de online en offline ambities, de keuze waarom de boetiek op een bepaalde plek de deuren opent en wat na drie jaar de groeicijfers zijn. Plus: wat is de verdere groeistrategie van de drie ondernemers? Een ander interessant punt: Derk Cloosterman is de neef van Rituals-oprichter Raymond Cloosterman.
Raymond Cloosterman is de beste marketeer van Nederland, we leren ontzettend veel van hem
Soufiane Mourabit Madaq Chocolatiers
,,Raymond heeft ons heel goed geholpen bij het concept. Dat doet hij nog dagelijks met ons. Hij is de beste marketeer van Nederland, we leren ontzettend veel van hem. Iets wat we van hem hebben geleerd? Dat je het assortiment op orde hebt. Je kan geen hele winkel draaien op een enkele productcategorie.”
Volgens Soufiane is ook special merchandising erg belangrijk. ,,Hoe de klant het product ziet en ervaart. Denk aan de 30-5-1-regel. Je moet op 30 meter afstand kunnen zien wat je verkoopt, op 5 meter afstand of het iets voor je is en op 1 meter afstand moet je het product en de prijs ervan prima kunnen zien’’, aldus Soufiane die ook uitlegt dat de Rituals-ceo Madaq financieel support. En tot slot: zijn er ook ambities over de grens? Je hoort en ziet het in bovenstaande video.
Lees ook: Hoe Raymond Cloosterman Rituals liet uitgroeien tot miljardenbedrijf