Hetsluitingsfeest van zijn discotheek Brothers in Bunnik in april wasmagisch, maar toch trok oprichter en eigenaar Rob Peek de deur meteen goed gevoel dicht. ,,Ik zei het de volgende dag al tegen mijnbroer Marco, dat ikwakker werd met het gevoel dat het een heel goede beslissing isgeweest.”
Derek was eruit en hoe zeer het hem ook aan het hart gaat, vraagt Peekzich af of er wel toekomst is voor de discobranche. ,,We haddenonlangs een bijeenkomst van een organisatie die vroeger Disco Brainsheette. Het was een soort reünie, want de meeste discotheken zijn erniet meer. Ik sprak er iemand die zei vroeger open te gaan en vroegerte sluiten. Mensen willen gewoon niet meer tot vijf uur in de ochtendwerken. Het is goed dat we de boel hebben verkocht. Het runnen vaneen discotheek is een bijzonder vak, maar er komen te veeluitdagingen aan en ik vraag me af of we Brothers er wel bij haddenkunnen doen.”
Twijfel over corona in het najaar maken nabije toekomst voor Brothers Horeca Groep onzeker
HoewelBrothers hen naam en faam gaf, runnen de broers Marco en Rob Peek inMidden-Nederland elf horecaconcepten in achttien vestigingen,variërend van luxe (De Hoefslag) tot casual (Meneer Smakers) en vanklein (weer Meneer Smakers) tot grote festivallocaties (Fort bijVechten). Personeelstekort, kostenstijgingen en toch weer de twijfelover corona in het najaar maken de nabije toekomst voor de BrothersHoreca Groep (BHG) onzeker. Peek: ,,Ondernemen in de horeca is op ditmoment risicovol. We kunnen een kerstmarkt plannen in onze locatie inFort Vechten, maar daar moet ik investeringen voor vastleggen. En wiebetaalt deze als het uiteindelijk niet doorgaat?”
Leveranciers komen overal mee weg. Het is een soort landjepik geworden
Het lijkt dat iedereen een evenement wil, maar dat kan niet
Tijdens de coronaperiode heeft BHG altijd het risico zelf genomen. Werd een feest door de maatregelen geannuleerd, dan draaiden Peeks bedrijven voor de kosten op. Eigenlijk is dat geen haalbare kaart. De horeca kan dat helemaal niet betalen. ,,Normaal deel je dan de kosten. We hebben ervoor gekozen dat niet te doen, om de klant aan ons te binden. Nu komen die evenementen deze zomer wel weer terug, maar het is eigenlijk uitgestelde omzet.”
Al die bruiloften die twee jaar zijn uitgesteld vanwege de maatregelen, alle evenementen die zijn afgelast en nu weer worden ingehaald, leggen een enorme druk op het personeel. Want er komen immers ook nog nieuwe aanvragen voor bruiloften bij. Die drukte zorgt ervoor dat het beste uit de werknemers naar boven moet worden gehaald. ,,Tot de zomervakantie is het onze drukste periode ooit. Iedereen wil een evenement nu het kan. Maar het kan niet. Op sommige locaties zit al een stop. Helemaal volgeboekt. Dat vergt veel van de mensen. Het is mooi om dat dan met een team in goede banen te leiden. Nu is het hard werken, maar straks in rustige tijden gaan we dat wel weer goedmaken."
'Horeca moet niet bang zijn prijzen te verhogen'
Achter de schermen is het een gevecht om de evenementen goed voor elkaar te krijgen. Als je nu als organisator in gang schiet, ben je te laat. Zeker tot en met september is er niets is meer te krijgen. Van dj tot dranghek, alles is geboekt. ,,Het is gewoon drama. We hadden een spantent gekocht en betaald, maar konden 'm nog niet laten leveren op ons terrein. Bleek dat die spantent was doorverkocht. Er is zo veel vraag naar dat materiaal, de leveranciers hebben het monopolie.”
De schaarste bij toeleveranciers en gestegen personeelskosten zullen uiteindelijk te merken zijn in de portemonnee van de consument, meent Peek. ,,Dat is niet te vermijden. Maar we moeten als horeca ook niet bang zijn onze prijzen te verhogen. De salarissen gaan tenslotte ook overal omhoog. Wel moeten de prijzen bij het concept passen. We kunnen een biertje bij Meneer Smakers wel vier euro maken, maar dan gaan die klanten het wel bij de supermarkt ernaast halen. Voor De Hoefslag is het een ander verhaal. Daar wordt dat biertje netjes gebracht door de bediening. Dan klopt het bedrag wel.”
Welk bedrag precies passend is, bepalen de financiele mensen binnen de groep. ,,We hebben eerst goed gekeken naar onze verschillende horecaconcepten. We zien hoe de kosten stijgen en we weten wat de marge moet zijn. Dan weet je ook wat je de klant moet vragen.”
Lees ook: Eventexperts: 'Massale zakelijke evenementen zijn uit, hybride variant gaat het niet redden'
Geen plan B voor een nieuwe periode met corona
Toch ziet Peek met vertrouwen uit naar de tweede helft van het jaar. Hij kan als ondernemer in ieder geval weer aan knoppen draaien, zonder lijdzaam toe te zien hoe zijn bedrijven verpieteren in een lockdown. Door het seizoen van de buitenevenementen wat op te rekken richting oktober, probeert Brothers ruimte te krijgen in de agenda. Dat lukt schoorvoetend. ,,Vaak is het in oktober nog prima weer. Toch merken we dat mensen voorzichtig zijn. Komt er een nieuwe coronaperiode aan? Ook nu nemen wij weer het risico, daarin moeten we toch meebewegen. We hebben bewust geen plan B voor als het niet doorgaat. We gaan niet weer op slot als horeca, daarvan ben ik overtuigd. Daarbij lenen onze concepten zich niet voor bezorging. Dus we zullen weer continu schakelen als bedrijf en kijken wat mogelijk gaat zijn.”