Nieuws Actueel

De Coöperatie: een nieuw collectief voor freelancejournalisten

Voormalig Groene-uitgever Teun Gautier geeft volgende week het startschot voor De Coöperatie, een nieuw collectief voor freelancejournalisten. ‘Wij willen hun zaken uit handen nemen die zij liever niet regelen’, zegt hij in de Volkskrant.

Fabian de Bont 23 maart 2016

Freelancejournalisten

Gautier: "Onze aantrekkingskracht zit hem in het palet aan diensten. We halen opdrachten binnen, onderhandelen met opdrachtgevers, publiceren stukken via Reporters Online op Blendle en kunnen ook freelancers inzetten als congressprekers." Ruim 500 aanmeldingen heeft de Coöperatie nu. "Freelancers zijn hierdoor minder tijd kwijt en gaan meer verdienen", denkt Gautier. "Ik verwacht jaarlijks 5- tot 10 duizend euro meer omzet per freelancer." De leden zijn mede-eigenaar, waardoor de winst naar hen terugvloeit. "Iedereen kan lid worden, maar we hanteren een contributie van 20 euro per maand. Als iemand zich niet aan journalistieke regels houdt, ligt hij of zij eruit – maar daar moeten nog concrete afspraken over komen." Freelance journalisten zijn in de loop van de jaren minder gaan verdienen. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) doopte 2013 om tot het jaar van de freelancer, maar hun situatie is sindsdien niet verbeterd. Het gemiddelde jaarinkomen van een freelancejournalist is gekrompen van 25 duizend euro in 2013 naar 23 duizend euro in 2015. Uit onderzoek van de NVJ blijkt dat bijna de helft van de freelancers nauwelijks rondkomt. "Eigenlijk moest elk jaar het jaar van de freelancer zijn", zegt NVJ-secretaris Rosa García López. "Er ligt veel werk." De Coöperatie wil verder gaan dan bestaande collectieven. "Wij bieden niet alleen werkplekken, deelauto’s en koffie aan", zegt Gautier, "omdat we met zovelen zijn, kunnen we betere verzekeringen regelen en onderhandelen met werkgevers.We staan sterker." Er zijn meer initiatieven die de positie van freelancers moeten verbeteren. De journalisten Sander Heijne, Jaïr Ferwerda en hoogleraar Jeroen Smit werken aan een platform om freelancers makkelijker met opdrachtgevers te verbinden: De Verhalenmarkt. "Als een journalist een idee heeft, maakt hij een korte pitch", vertelt Heijne. "Die gaat in ons systeem, waar honderden magazines in zitten. Via algoritmen gaan de pitches naar de bladen waarbij ze het best passen en wordt de journalist met een medium verbonden." Lopez is er nuchter over. "Natuurlijk stimuleert de NVJ nieuwe initiatieven, maar veel zal blijven afhangten van de uitgevers: gaan zij meer betalen?"