ActueelE-commerce

De firma kaas: boerenkaas door de brievenbus

,,We betalen de boer een eerlijke prijs, gemiddeld een euro per kilo meer dan andere inkopers, we bieden hem een vergroot afzetgebied én grip op zijn afzet", stelt 'kaasbaas' Wouter Swolfs.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

De webshop ‘firma kaas’ biedt de consument boerenkaas. Direct van de boerderij, op basis van een abonnement. Volgens Wouter Swolfs een win-winsituatie: ,,Voor de consument was er geen makkelijke manier om boerenkaas te kopen. Voor een bezoek aan de kaasboer is hij vaak te druk, dus zit de consument vast aan fabriekskaas. Kaas zonder smaak. Tegelijkertijd werkt de kaasboer snoeihard om kaas mét smaak te maken. Helaas voor een slechte inkoopprijs. Ik dacht, dat moet anders".

In 2018 kwam hij met een nieuw concept, dat meelift op de abonnement- en ‘koop lokaal’ trend. Kaas as a Service: KAAS. Boerenkaas, (twee)wekelijks bezorgd door de brievenbus. Elke week haalt de firma de kaas bij de boeren op. Nadat de kaas gesneden en gelabeld is, levert PostNL de kaas in brievenbuspakketjes. De consument hoeft er dus niet voor thuis te blijven. Hij kiest voor een verrassingsabonnement of een abonnement op een vaste boer. Daarmee profiteert de boer van een grotere afname en de consument van kaas mét smaak.

Wij halen overbodige schakels uit de keten

,,Doordat wij direct bij de boeren afnemen én direct aan de consument leveren, halen wij de overbodige schakels uit de keten. We betalen de boer een eerlijke prijs, gemiddeld een euro per kilo meer dan andere inkopers, we bieden hem een vergroot afzetgebied én grip op zijn afzet. Tegelijkertijd geniet de consument, vanuit zijn luie stoel, van de smaakvolste boerenkazen van het land. Hoe hij zijn keuze maakt? Online, op basis van smaak én storytelling.”

Lees verder onder de advertentie

Product met een verhaal

Volgens de ‘kaasbaas’ verzet de consument zich steeds meer tegen de grootschaligheid en het onpersoonlijke karakter van de supermarkt. Hij wil weten waar zijn eten vandaan komt. Bij wie het vandaan komt. En hoe het gemaakt wordt. ,,Op productverpakkingen zie je steeds vaker verhalen en foto’s van de ‘makers’. Ook wij spelen in op die trend van storytelling. Zo heeft iedere boer op onze website een persoonlijke pagina met daarop een video waarin hij zijn verhaal vertelt. En zit er in de brievenbuspakketjes een persoonlijk ondertekende kaart van de desbetreffende kaasboer.”

Lees ook: Boer Johan begon met twee geiten, nu is hij marktleider geitenkaas met Bettinehoeve

'Wat begon met kaas van IJsselsteinse boeren, bezorgd door Amsterdamse fietskoeriers, groeide uit tot kaas van Nederlandse boeren, bezorgd door PostNL'

In de afgelopen twee jaar groeide de firma kaas hard. Wat begon met kaas van IJsselsteinse boeren, bezorgd door Amsterdamse fietskoeriers, groeide uit tot kaas van Nederlandse boeren, bezorgd door PostNL. In die periode leerde Swolfs over opschalen en het nemen van risico’s. ,,Op dit moment wedden wij, met een focus op online sales, op één paard. Als bijvoorbeeld Facebook niet meewerkt, heeft dat direct impact op onze groei.”

Lees verder onder de advertentie

De ondernemer ziet in dat dit extreem belangrijke medium gecontroleerd wordt door een orgaan waarmee zijn team niet kan schakelen. Daarom kijkt hij nu naar een bredere marketingmix, met onder meer pr, magazines, abri’s en flyers. ,,Tegelijkertijd kan ik niet anders zeggen dan dat Facebook onze grootste bron van constante groei blijft. Dat is het risico van het vak. Dat is het risico van ondernemen.”

En dan is er natuurlijk nog corona. Een crisis die voor firma kaas niet in het nadeel, maar ook niet per se in het voordeel werkt. ,,In het begin van de Coronacrisis, dacht ik: ‘nu loopt het storm’ De consument zat verplicht thuis, dus een abonnement op kaas leek ideaal. Helaas bleek dat niet helemaal waar.”

Lees ook: Armeens-Friese ondernemer laat succes kaassticks niet stoppen door corona

Lees verder onder de advertentie

'Online segment raakt oververmoeid'

Volgens Swolfs raakt het online segment oververmoeid. ,,Plotseling zit onze klant de hele de dag in online meetings. Hij is blij als hij even van zijn scherm weg kan. Ook nog online zoeken naar specifieke producten zoals kaas, wordt hem soms net iets te veel. De consument is ‘schermmoe’. Dus ja, wij ervaren groei dankzij de Coronacrisis, maar de storm blijft uit. Misschien ligt dat ook aan het feit dat iedereen nu 24/7 thuis is. Het concept van een brievenbusdoosje was perfect voor de consument die overdag op zijn werk zat. Dat voordeel zijn we nu kwijt.”

Van brievenbus naar box

In de komende maanden experimenteert de firma daarom met nieuwe concepten. ,,Natuurlijk houden we vast aan Kaas as a Service, maar naast het brievenbusdoosje, kijken we nu ook naar een pakketvorm. Daar liggen nog wel uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van koeltransport, maar de trend van de maaltijdboxen- en pakketten zet door en daar liften wij graag op mee. Wat de klant mag verwachten? Eerlijke zuivel- en borrelpakketten. Vers van de lokale boer en mét een goed verhaal.”

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie