Nieuws Actueel

'De ondernemersprijs is goed voor je naamsbekendheid'

Drie Capelse bedrijven zijn genomineerd voor de Ondernemersprijs. Ze werden gekozen uit 54 inzendingen. ,,Ze hebben ambitie en een duidelijk lokale binding.'' Dat schrijft het AD.

Carel van der Velden | Foto: Frank de Roo 17 oktober 2016

Ondernemersprijs Capelle bloemenplantage

Klanten die een mooi bedrag besteden en zó tevreden zijn over de dienstverlening, dat ze terugkeren en je bedrijf bij anderen aanbevelen. Dat is de mooiste prijs die je kunt winnen, vinden veel ondernemers. In Capelle aan den IJssel wordt de plaatselijke ondernemersprijs ook uiterst serieus genomen. Dit jaar schreef een recordaantal ondernemers (54 stuks) zich in.

Lokaal wortelen

Hans Zevenbergen van het landelijk succesvolle bedrijf Sizo behoorde tot hen. En tot zijn grote genoegen behoort hij nog tot de genomineerden ook. ,,Na de verhuizing vanuit Nieuwerkerk zijn we pas anderhalf jaar gevestigd op Capelle XL. Ik vind het belangrijk om lokaal te wortelen. Ik leer graag andere ondernemers kennen. Als het kan, koop ik lokaal in. En uiteraard hoop ik de omzet te verhogen. Ieder bedrijf heeft bestickering en belettering nodig.''

Winkelketens

De naam Sizo doet bij de gemiddelde Capellenaar amper een belletje rinkelen. Maar op de Nederlandse markt is de Capelse nieuwkomer een van de grootste bedrijven die zich bezighoudt met de visuele aankleding van winkels en winkelketens. Vanuit Capelle werken 140 mensen.

Visuele aankleding

,,Wij verzorgen de totale visuele aankleding van diverse grote winkelketens,'' zegt Zevenbergen. ,,We werken bij voorbeeld voor MediaMarkt, supermarkt Plus, Praxis en Leen Bakker. Wij ontwerpen, produceren, monteren en regelen desgewenst het onderhoud. We werken ook graag voor kleinere bedrijven.''

Lokale binding

De lokale binding is een belangrijke overeenkomst tussen Sizo en de andere genomineerden. De verschillen springen echter direct in het oog. Waar Sizo zich richt op bedrijven, zijn De Bloemenplantage en café-restaurant In den Boekenkast actief op de consumentenmarkt. ,,De nominatie is de kroon op ons werk,'' vindt Ruby Schackmann-van Ommen van De Bloemenplantage.

Service

Het bedrijf met wortels in Rotterdam is inmiddels dertig jaar aan de 's-Gravenweg in Capelle aan den IJssel gevestigd. ,,Wij onderscheiden ons van de grotere tuincentra,'' zegt Ruby, de dochter van eigenaar Tonia van Ommen. ,,We spreken mensen snel aan en helpen hen vakkundig. Verder pakken we alles netjes in. Service vinden wij heel belangrijk.''

Trouwe klantenschare

Het heeft de Bloemenplantage een trouwe klantenschare bezorgd. Van wie het leeuwendeel in Capelle woont. Volgens Ruby schuilt het geheim in het verbreden van de basis.

,,We kopen onze waar dagelijks vers op de veiling. Veel mensen kopen tijdens een wekelijkse tussenstop een vers boeket. Jongeren bereiken we via sociale media. Je kunt online bestellen. We zijn ook gespecialiseerd in rouwwerk en bruidswerk. Volgende week gaat onze kerstmarkt open.''

Warme huiskamer

Ook eigenaar Albert Calor is zeer in zijn nopjes met de nominatie voor In Den Boekenkast. ,,Ik ben blij, maar waarom ik? Ik doen gewoon mijn werk'', zegt de ondernemer. Daarom draagt Calor de erkenning maar op aan zijn veertig medewerkers. Het café-restaurant op het Stadsplein wordt weleens omschreven als de warme huiskamer van het Capelse stadshart. Met de lokale binding zit het derhalve wel goed.

Succes

,,Ik zie hier relaties opbloeien en eindigen,'' zegt Collar, die het al twintig jaar durende succes verklaart door een combinatie van factoren. ,,We zijn een vaste waarde, maar ook voortdurend op zoek naar vernieuwing. Denk aan het menu en de inrichting. Ook met onze jazzavonden houden we de boel levendig.''

Gerelateerde artikelen

Drie toppers dingen naar de Rotterdamse ondernemersprijs

10 nominaties voor de Amstedamse ondernemersprijs 2016

Winnaars EY Entrepeneur of the year 2016 zijn bekend