ActueelFamiliebedrijf

De Rooij Handel in de Hoef: van eenvoudig zand- en grindbedrijf naar international

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Al van jongs af aan rijdt Mary zelf op de shovel of de vrachtwagen. Laat haar een aanhanger zien en ze schat makkelijk in hoeveel kuub erin past. De Jacobsladder, waarmee vroeger het zand of grind in de vrachtwagens werd geladen, verplaatste ze samen met haar vader met de auto en ze nam de schop ter hand om het materiaal netjes richting de lopende band te krijgen. "Ik reed al op mijn elfde op de Bedford. Op mijn achttiende haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs en papieren voor beroepsvervoer. Ik vind het nog steeds heerlijk om op de vrachtwagen te rijden."

Lees ook: Door het 'familiegevoel' bestaat bouwbedrijf Van der Heijden al 125 jaar

Zand en grind in genen

Mary is niet alleen opgegroeid met het zware materieel, ook het zand en grind lijken in haar genen te zitten. Buiten op het terrein legt ze uit hoe het materiaal een ontwikkeling heeft doorgemaakt. "Zestig jaar geleden had je maar een paar soorten zand en grind. Het standaardzand was om op te hogen of om specie van te maken. Het grind was voor het boerenerf of voor het beton. Tegenwoordig heb je ook brekerszand, zand voor sportvelden, voor paardenbakken en voor zandbakken. Er zijn ontelbaar veel soorten. Dat is ook met grind en split zo."

Lees verder onder de advertentie

Dat is te zien op het terrein aan de overkant van de weg, waar tientallen bigbags vol grind en split staan. "Het verschilt allemaal van kleur, vorm en maat. Je hebt zebragrit, een mengsel van wit en zwart split. Een ander soort noemen we flamingosplit. Ze bedenken nog steeds iets nieuws. Wij verkopen ook schelpen voor isolatie onder de vloer en als tuinpad, materialen voor de cactuskwekers, in de winter zout."

Veranderende markt

De markt voor zand en grind heeft Mary dan ook zien veranderen. Haar vader had aannemers als belangrijke klanten. "Toen maakten de bouwbedrijven nog hun eigen specie, maar waar zie je nog die betonmolentjes draaien? De specie en het beton komen nu rechtstreeks in silo's. We zijn zelf meer gaan kijken naar de vraag van de klant. Toen de rotstuinen populair werden, hadden we daar de keien voor. Grote klanten zijn voornamelijk hoveniersbedrijven die naast grond, zand maar ook split en grind toepassen als siermateriaal in tuinen en bestrating."

Nadat ze het bedrijf samen met haar echtgenoot Joop had overgenomen van haar vader, begon ze het bedrijf te moderniseren en onder anderen knijperauto's aan te schaffen. Het bedrijf groeide mee in de technologie en de standaarden in de sector.

Lees verder onder de advertentie

Vakmanschap dat verdwijnt

"Tot 2000 ging al het materiaal per kuub. Leveranciers gingen steeds meer in tonnen rekenen. Dat was voor ons een grote aanpassing. De shovels hebben daarom allemaal een weegsysteem. Het is zo geautomatiseerd, dat onze medewerkers die inschatting ook niet meer hoeven maken. Dat is toch een stukje vakmanschap dat verdwijnt."

Het rijdende materieel wordt ook ingezet om de wegenbouwmaterialen te vervoeren. Inmiddels bestaat het wagenpark uit drie trailers en zeven vrachtwagens, waarvan er twee geschikt zijn voor het vervoer van asfalt. "We rijden met de trailers internationaal. Het is een volwaardig deel van het bedrijf. De naam De Rooij Zand en Grind is dit jaar in verband met de overname door de kinderen veranderd in De Rooij Handel en Transport."

Voortvarende ondernemer

Mary is duidelijk een wat voortvarender ondernemer dan haar vader was. Ze werd in het begin weleens door hem geremd in de ontwikkeling van het bedrijf. "Eigenlijk ben ik daardoor te behoudend geweest. We hadden al veel eerder naar een groter terrein moeten verhuizen. Nu zijn we beperkt in onze mogelijkheden."

Lees verder onder de advertentie

Die stap komt er in de nabije toekomst wel aan, maar dan zullen Mary en haar man niet meegaan. Ze ziet haar pensioen naderen en laat de uitbreiding van het bedrijf op een andere locatie graag over aan haar zoons Michael en Patrick.

"Maar deze locatie aan het water blijft nog wel even bestaan. We hebben veel klanten in de directe omgeving die we hier vandaan goed kunnen bedienen."

Ik vind het nog steeds heerlijk om op de vrachtwagen te rijden

Mary van Schie-de Rooij