Actueel

Designer Ronald van der Kemp: wereldberoemd en onbekend

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

R&b-ster Mary J. Blige kwam voor een passessie naar zijn atelier aan de Herengracht. En deze week zat zangeres Gwen Stefani in vol ornaat in zijn setje in één van de rode stoelen van de Amerikaanse variant van The Voice. Kortom: wereldsterren weten designer Ronald van der Kemp en zijn opvallende creaties van reststoffen feilloos te vinden.

Maar in Nederland is hij bij het grote publiek nog onbekend, terwijl hij toch zo'n 25 jaar in het vak zit. Zelf denkt hij dat hij hier een minder gangbare naam is, omdat hij vooral werkte voor internationale labels als Guy Laroche, Escada en Céline.

Kardashian

Lees verder onder de advertentie

Pas twee jaar terug begon hij zijn eigen merk, RVDK. Een risicovolle stap die hij wel móest zetten vanwege weerstand tegen de verspilling in het luxe segment van de mode-industrie. ,,Ik zag dat merken grote delen van collecties die ik maakte liever vernietigden dan ze in de uitverkoop te doen. Die wegwerpcultuur begon mij tegen te staan. Net zoals ik meer en meer moeite kreeg met het feit dat plastic realitysterren als Kim Kardashian belangrijker werden ten koste van echte persoonlijkheden en stijliconen. Het draait in die wereld om selfies en vrouwen die poseren in bijna transparante, strakke jurken waarin ze nauwelijks kunnen zitten.''

Van der Kemp wilde daar niet meer aan meedoen. Hij wilde kleinschaliger werken, langer tijd kunnen nemen voor creaties - soms sleutelt hij wel 50 uur aan een ontwerp - en werken met reststoffen en afgedankte partijen. Het resultaat: opvallende kleren met 3D-achtig patchwork, felle kleuren, prints, en een grillige pasvorm. Justin Bieber werd onlangs gesignaleerd in een broek gemaakt van gerecyclede kledingstukken.

Modeprijs

Lees verder onder de advertentie

Het winnen van de modeprijs van het Cultuurfonds, waaraan een bedrag van 50.000 euro is verbonden, vindt de ontwerper een enorme waardering en een stap richting een grotere naamsbekendheid in Nederland. Behalve in de Bijenkorf wordt zijn kleding verkocht in winkels in New York, Seoul, Zürich en Kiev en via net-a-porter.com. Van der Kemp: ,,Veel groter groeien staat niet op de agenda, voor ik het weet zit ik weer in die ratrace. En dat is niet mijn bedoeling.''