Nieuws Actueel

Deze Delftse ondernemers maken een kano annex rugzak

Een kano is een groot en log ding. Niet echt makkelijk om te transporteren. Dat moet anders kunnen, vonden de Delftse ondernemers Emiel van Setten en Ron Smetsers. Ze bedachten de Kanoepack, zo schrijft AD Den Haag.

Till Behne | Foto: Fred Leeflang 22 augustus 2017

Kanoepack

In het kort is de Kanoepack een rugzak die je kan ombouwen tot een kano. En dus kun je de kano overal makkelijk mee naartoe nemen. In het vliegtuig, in de trein, in een kleine stadsauto, op de fiets en zelfs te voet.

Uiteraard is het praktisch iets ingewikkelder en dus zijn Ron en Emiel nog druk bezig met het uitwerken van de details. De twee kennen elkaar van hun studie werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool. Naar eigen zeggen is Emiel de regelneef en de ondernemer en Ron de realistische techneut die de plannen moet omzetten in iets tastbaars. Ze zijn nu een jaar bezig en de Kanoepack begint al aardig vorm te krijgen, al is er nog wel een jaar doorontwikkelen nodig voordat de definitieve versie het water in en de markt op kan.

De kano bestaat uit drie losse delen die in elkaar kunnen schuiven en zo dus optimaal in de Kanoepack passen. Met klemmen worden de drie losse delen samengevoegd en bij elkaar gehouden. Speciale rubbers maken de kano waterdicht. Uit onderdelen van de rugzak worden het bankje en de kniesteun gemaakt, die simpel in de kano te klikken zijn. Ook de peddels hebben een dubbelfunctie. Deze kunnen voordat je het water opgaat gebruikt worden als wandelstokken. ,,Op die manier is alles zo nuttig en compact mogelijk'', legt Ron uit.

Bagageruimte

De kano is gemakt van glasvezel en carbon, supersterke en vooral ook superlichte materialen. In totaal moet de hele Kanoepack maar 8 kilo gaan wegen. Aangezien een gemiddelde backpacker maximaal 20 kilo kan meezeulen, is er nog plek voor 12 kilo aanvullende bagage. En daar is genoeg ruimte voor in de 65 liter tellende Kanoepack.

De bedoeling is dat je de Kanoepack binnen vijf minuten van rugzak tot kano hebt omgetoverd. Vervolgens kan de kano in totaal ongeveer 105 kilo massa vervoeren.

De uiteindelijke vraagprijs voor een Kanoepack zal zo rond de 3.000 euro liggen. Maar daar krijg je dan ook iets unieks voor. Een dergelijke kano bestaat simpelweg nog niet. Bang dat anderen met hun idee aan de haal gaan, zijn ze niet. ,,In deze kano zit zoveel onderzoek en innovatie, dat kan je niet zomaar kopiëren'', weet Emiel zeker.

Doelgroep

Maar wat is de doelgroep van Ron en Emiel? Dat zijn liefhebbers die mooie trektochten willen maken in de Nederlandse of bijvoorbeeld de Scandinavische natuur. Een stukje wandelen en als je dan water tegenkomt, kun je de kano tevoorschijn toveren en een meertje over. Of je pakt even een stuk (kalme) rivier mee. Want dat moet wel gezegd: de kano is vooral geschikt voor rustige, ondiepe wateren.

Vervoer

,,Maar de Kanoepack is ook ideaal voor in de stad'', zegt Ron. ,,Omdat je hem makkelijk kwijt kan en simpel mee kan nemen voor een tochtje over de grachten. En je kan de Kanoepack dus ook eenvoudig mee op vakantie nemen. Of je nou met het vliegtuig, de auto of met de fiets gaat.''

Het komende jaar staat vooral in het teken van details uitwerken en de Kanoepack in de markt zetten. Voor dat laatste hebben de ondernemers de handen ineen geslagen met ondernemer Erwin Segers. Die gaat de jongens helpen met marketing en sales. Hij was overigens ook degene die met een hersenspinsel aan de wieg stond van het idee voor de Kanoepack.

Innoveren

Als de Kanoepack 'klaar' is willen Ron en Emiel vooral doorgaan met innoveren. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. ,,Voor een techneut is iets dat 'af' is, saai. We barsten nog van de ideeën. Zo willen we iets waar je een GoPro-camera op kan klikken en iets voor je gps-systeem. En we kijken naar andere materialen, zoals kevlar. Maar dat is meteen een stuk duurder. Ook is bijvoorbeeld een kajak of een tweepersoons kano mogelijk. Of een kano met elektrische, danwel trapaandrijving. Je hoort het al, we gaan ons de komende tijd zeker niet vervelen.''