Samen met een vriend begon hij 3,5 jaar geleden Diversité Footwear. ,,Al van jongs af aan ben ik gek op schoenen. Aan een mooi paar besteedde ik zo 300 euro, toch wel veel geld. Toen bedacht ik me, wat als ik ze nou zelf zou laten maken? Veel van de schoenen die ik mooi vind, bleken gemaakt in Portugal. Ik besloot fabrieken daar een mailtje te sturen, in de hoop dat ze ons konden helpen.’’
Young boys
Uiteindelijk vonden ze een fabrikant die met de jongens in zee wilde. ,,Ik merkte dat ze een beetje twijfelden vanwege onze leeftijd: ze zagen een stel young boys die wel even een schoenenmerk gingen beginnen. Maar we hebben ze laten zien dat het niet alleen praatjes waren.’’
Lees ook: Jonge Rotterdammers maken leer van afgedankt fruit
Eerste collectie
Van hun spaargeld konden ze de eerste 300 paar schoenen laten maken, met een bijzonder ontwerp. ,,Als eerbetoon aan onze stad, Rotterdam, hebben we het motief van de Erasmusbrug terug laten komen in die eerste schoenen.’’
Met de eerste collectie kwam ook de eerste tegenslag. ,,90 paren bleken zo beschadigd dat ze niet te verkopen waren, daar bleven we dus mee zitten. Gelukkig konden we toch verder. Inmiddels hebben we een winkel in Delfshaven, dezelfde buurt waar we zijn opgegroeid. We laten zien dat je kan bereiken wat je wil, ongeacht waar je vandaan komt.’’
Inspirator
Naast zijn bedrijf heeft Wesley nu nog een baan voor drie dagen. ,,Maar ik zou liever alleen ondernemer zijn. Ik zie dit niet als werk, maar als iets leuks. Dat helpt ook om andere dingen ervoor opzij te zetten. Ik wil soms ook wel voetbal kijken, maar dan kies ik er toch voor om nog even aan het bedrijf te gaan zitten.’’
Met zijn bedrijf hoopt hij anderen te inspireren. ,,We geven bijvoorbeeld ook workshops op hogescholen. Veel mensen hebben een idee voor een eigen bedrijf, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Het is echt super dat wij daarbij kunnen helpen.’’
FunX Media Business Award
Wesley staat op 12 april in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers. Vijf finalisten nemen het tegen elkaar op en pitchen hun onderneming aan een vakjury. De winnaar krijgt een reclamecampagne ter waarde van 7.500 euro op jongerenzender NPO FunX. De FMBA is in het leven geroepen om jonge ondernemers (18-35 jaar) een platform te bieden.