Een jaar geleden, op Internationale Vrouwendag, begon Laura Beijsens OUT LOUD Studio. Een label waarbij termen als sisterhood en women empowerment de boventoon voeren. Ze maakt niet alleen coole producten in dit thema, maar ook een column, nieuwsbrief en halfjaarlijks magazine. Een echte powervrouw dus.
In een zwangerschapsgloed en met een muntthee in de hand vertelt de 26-jarige oud-muziekmanagementstudente over haar eigen bedrijf. Ze woonde jaren in het buitenland, maar vond haar thuis in Rotterdam. Altijd bezig met van alles, maar vriendinnen had ze hier nog niet. En nieuwe vriendschappen sluiten ging haar minder makkelijk af dan ze zou willen.
Lees ook: Vrouwenbijbel wordt meer dan een bloemetjeskaft
Als one of the guys vindt ze het nergens voor nodig dat vrouwen vaak elkaars grootste critici zijn. ,,Wij dames komen in alle vormen, kleuren en maten en dat is prachtig. We moeten samenwerken, elkaar helpen en ondersteunen.''
Randje
Producten voor en door vrouwen, met die gedachte in haar achterhoofd maakt en verkoopt Laura producten met een feministisch randje. Om maar een voorbeeld te geven: ,,Ik ben absoluut niet dik, maar heb zeker een vetje her en der. Daar zitten wij vrouwen dan mee en dat komt omdat we een maatschappelijke druk voelen om er op een bepaalde manier uit te zien. Ik wil daar door middel van beeld op inspelen. Ik maak bijvoorbeeld veel gebruik van tietjes.'' Zo is er een pin waarop een vrouw haar T-shirt uittrekt en haar blote borsten laat zien. Lekker wijverig'', grapt ze. Trots legt Laura de pin op tafel. Eentje uit de acht stuks in de collectie die allemaal even vrolijk, grappig en een beetje uitdagend zijn.
Op haar T-shirts staan kleurrijke prints of teksten als 'Together is better' en als je je koffie uit een hippe mok wil slurpen, ben je bij Laura aan het goede adres.
De Rotterdamse werkt in haar studio graag samen met vrouwelijke kunstenaars, fotografen en andere creatievelingen. En het resultaat mag er wezen. De aanstaande moeder is supertrots op haar eigen collectie. Ook over de grens vallen haar producten in de smaak. Zo wordt er binnenkort een collectie gelanceerd in samenwerking met een Australische kunstenares.
Engeland
Ook zijn de vrouwelijke pins bijvoorbeeld in Engeland een stuk populairder dan hier. Veel van haar klanten bevinden zich dan ook aan de andere kant van het water. Zelfs winkels in Amerika tonen interesse in haar producten. ,,In het buitenland, maar zeker ook in Nederland, krijg ik ontzettend veel leuke reacties op mijn collectie'', zegt Laura.
In het buitenland, maar zeker ook in Nederland, krijg ik ontzettend veel leuke reacties op mijn collectie
Laura Beijsens, OUT LOUD Studio