Nieuws Dienstverlening

Om bedrijf te verkopen eerst de 'DNA' opschrijven

Nooit was het ter sprake gekomen, de verkoop van hun bedrijf LES bv, een uitzendbureau voor de zorg. Totdat Diane Diebels (56) en Lesley Vogelenzang (61) uit Ermelo - zakenpartners én echtpaar - een glas wijn dronken in de Australische outback. De twee waren halverwege de reis die ze al jaren wilden maken: drie maanden door Australië toeren. Om bij terugkomst de draad gewoon weer op te pakken.

Jeroen Kreule 19 november 2019

20160324 121322

Hun bedrijf, LES bv, sinds 2001 actief in de zorgbemiddeling, draaide goed. Het uitzendbureau is specialist in het uitzenden van ervaren, kundige en gepassioneerde zorgmedewerkers in de jeugdzorg, thuiszorg en ouderenzorg. Tijdens die reis door Australië - in 2017 - was hun bedrijf in goede handen. Ze hadden zes zeer capabele medewerkers in dienst. In een bar in het hart van Australië kwam de toekomst van LES even ter sprake.

Diebels: ,,We hadden al een paar weken van de vrijheid geproefd, dat voelde goed. We kwamen tot de conclusie dat we twee kanten op konden: groter groeien en doorgaan of verkopen en stoppen.'' Vogelenzang knikt. ,,We gingen voor die laatste optie. Waarom? Ik werk sinds mijn zeventiende, had alles wel een keer meegemaakt. En ik was het zat om altijd die bereikbaarheidstelefoon bij me te hebben, in geval van een noodsituatie."

Toeval of niet, kort na thuiskomst vond Vogelenzang een uitnodiging van Marktlink in zijn inbox. ,,Of ik bij een ontbijtsessie wilde zijn. Normaal gesproken lees ik dit soort mailtjes niet, nu was ik getriggerd.'' Marktlink Fusies & Overnames is een van de grootste overnamespecialisten voor het MKB. Vogelenzang raakte aan de praat met Jeffrey Scholtens van Marktlink en had daar meteen een goed gevoel bij.

Tijdrovend traject

Diebels: ,,Jeffrey zei: vergis je niet in het traject en de tijd die het kost. Daar heeft hij gelijk in gekregen, er zijn zoveel partijen bij betrokken geweest. Jurist, notaris, accountant, kopers, noem maar op.'' Om het bedrijf goed in de markt te zetten, heeft Diebels een grote hoeveelheid vragen van Marktlink moeten beantwoorden. ,,Ze wilden echt álles op papier. Niet alleen de jaarcijfers, maar ook missie, visie, reclame-uitingen en personeelsbeleid. Het werd een enorm boekwerk, zeg maar het DNA van het bedrijf.'' Vervolgens is het uitzendbureau geanonimiseerd in de markt gezet. LES bv bleek een gewild bedrijf.

Zorg & Welzijn Groep heeft LES bv uiteindelijk overgenomen, de deal is in augustus beklonken. Inclusief aanblijven van al het personeel. Diebels en Vogelenzang hebben het verkoop-proces onderschat, geven ze eerlijk toe. ,,Lesley en ik hadden veel in ons hoofd, ineens moesten we alles op papier zetten. Dat kostte tijd en energie, terwijl we het bedrijf draaiende moesten houden.'' Het bedrijf is goed verkocht, maar over het verkoopbedrag doen ze geen uitspraken. Op de vraag of Diebels nog een tip heeft voor mensen die hun bedrijf ook willen verkopen, hoeft ze niet lang na te denken. ,,Gewoon doen! Ik ken veel ondernemers die willen, maar het niet doen. Dan bestaat de kans dat het bedrijf minder waard wordt of zelfs doodbloedt. Zet door, het is heerlijk."

De Ondernemer en Marktlink organiseren een serie kennissessies waarin aandacht wordt besteed aan de stappen die nodig zijn voor een succesvolle bedrijfsverkoop. Aan het einde van de kennissessie heb je inzicht in de valkuilen, maar vooral ook de succesfactoren om het beste resultaat te realiseren bij de verkoop van een bedrijf. Schrijf je nu in.