Nieuws Dienstverlening

Uber-zzp'ers: 'Wij dragen alle risico's, het is oneerlijk'

Een groep ontevreden chauffeurs bood de directie van taxiservice Uber maandag een brief met eisen aan, zo schrijft Het Parool. Opnieuw een botsing over de (schijn)zelfstandigheid in de deeleconomie. ,,In het begin krijg je lucratieve ritjes, maar na een tijdje krijg je niks meer.''

Marc Kruyswijk | Foto: Marc Driessen 19 maart 2019

Uber demonstratie

Als Uberdirecteur Thijs Emondts voor het hoofdkantoor het woord neemt, barst de groep van 200 chauffeurs nabij het Amstel Station uit in gehoon. Riaz Alidjan, de chauffeur die zojuist de onvrede van de chauffeurs heeft verwoord, probeert de ontevreden actievoerders tot stilte te manen. ,,Laten we horen wat hij te zeggen heeft'', roepen Alidjan en de medeorganisatoren van het protest.

Het was een bijzondere actie: al jaren proberen chauffeurs die via het platform rijden een vuist te maken tegen het bedrijf, maar gisteren was het zover. De chauffeurs, allemaal zelfstandig, zochten samenwerking om Uber tot maatregelen te dwingen. Zij vinden dat zij te veel geld moeten afdragen, dat Uber zich afsluit voor kritiek en te veel nieuwe chauffeurs aanneemt, waardoor er weinig werk is en ze te veel uren moeten draaien voor een beetje omzet.

Machtsmisbruik

De chauffeurs zijn boos, zoals Yassin: ,,Ik werk bijna een jaar via Uber, maar zij maken misbruik van hun machtspositie. Soms krijg je helemaal geen werk van ze en dan verdien ik niks. Dan moet ik tot diep in de nacht doorwerken. Daar komen al die ongelukken van.''

Ook Riaz Alidjan is ontevreden. ,,In het begin krijg je lucratieve ritjes, maar na een tijdje krijg je niks meer. Dat is heel frustrerend. Er is sprake van schijnzelfstandigheid. Als chauffeurs staan we onder een enorme druk om omzet te draaien en niet zelden werken we meer dan zestig uur per week. We bouwen geen pensioen op, zijn niet verzekerd in geval van ziekte. Wij dragen alle risico's. Dat is oneerlijk en daarom staken wij.''

Eisen onbespreekbaar

De sfeer is een tikje gespannen, politieagenten mengen zich onder de aanwezigen. Soms lopen de gemoederen op, maar de chauffeurs weten hun emoties te beteugelen, op een enkeling die een ei gooit na. Directeur Emondts dankt de chauffeurs voor hun komst en belooft hun eisen te bestuderen en er in een later stadium op terug te komen.

Alleen, hoeveel ruimte is er? In een interview met Het Parool zegt hij over hun eis om de ritcommissie van Uber te verlagen naar 15 procent: ,,Die servicefee is al jaren hetzelfde en is hier net als wereldwijd 25 ­procent. Dat is niet iets wat we zullen veranderen, maar de chauffeurs hebben ongetwijfeld ook punten waar we wel iets mee kunnen doen.''

Maar ook hun eis om geen chauffeurs meer aan te namen is onbespreekbaar voor Emondts. ,,Het aantal chauffeurs groeit, maar het aantal gebruikers groeit harder. Het aantal ritten per chauffeur groeit en de omzet per chauffeur groeit ook. We zien dat er eigenlijk een structureel tekort is aan Ubers. Er zijn altijd meer passagiers dan chauffeurs en wij verwachten dat de vraag de komende tijd alleen maar zal toe­nemen.''

Soms moet ik tot diep in de nacht doorwerken; daar komen al die ongelukken van

Chauffeur Yassin