Nieuws Dienstverlening

Van autobezit naar abonnement: de leaseauto is passé

De auto van de zaak is passé. Leaseplan, de grootste autoleaser van Europa, werkt daarom aan een transformatie. Het bedrijf gaat de 300.000 auto's die jaarlijks na een leaseleven overblijven, zelf verkopen of verhuren, zo staat in Het Parool.

HERMAN STIL | Beeld: Siebe Swart 20 oktober 2017

Raamsdonkveer Lease Plan gebruikte autos

"De kwaliteit van tweedehands leaseauto's staat is vaak beter dan die van particuliere occasions," zegt Sandra Tappermann van Leaseplan. "Maar tot nu ging het merendeel na een paar jaar de tweedehands handel in."

Prijsvoordeel

"Door die auto's zelf te verkopen, strepen we de tussenhandel weg. Dat heeft ook een prijsvoordeel, voor ons en voor de autokoper." Alleen al in Nederland gaat het om gemiddeld 150 tweedehandsjes per week.

Leaseplan wil zich vooral onderscheiden van de traditionele tweedehandsautodealer. De auto's krijgen een vaste prijs, onderhandelen is er niet bij, inruilen kan. "We leveren vanuit onze lease-ervaring veel betrouwbare informatie en geven garanties over de historie, het onderhoud en de huidige staat van de auto."

Kloof particuliere markt verkleinen

Het gaat niet alleen om verkoop van occasions. Leaseplan wil ook de kloof met de particuliere markt verkleinen door de tweedehands auto's via 'private lease' aan te bieden.

Voor de stap naar de consument zet Leaseplan het komende halfjaar in heel Europa twintig vestigingen op, om die later uit te breiden naar circa vijftig winkels. "Autokopers kiezen hun auto online uit. Vervolgens willen ze hun keuze wel voelen, zien en proberen. We beginnen in Breukelen, dat als voorbeeld zal dienen voor de andere vestigingen."

Grotere omslag

De plannen zijn deel van een grotere omslag. "De wereld van mobiliteit verandert razendsnel," zegt Tappermann, die verantwoordelijk is voor de marketing van Leaseplan. "Er is een verschuiving van autobezit naar gebruik via abonnementen."

"Diensten als Uber en Car2go hebben een grote invloed op onze activiteiten. Maar we moeten verder kijken dan onze branche alleen, naar hoe Spotify of Airbnb de wijze waarop onze klanten tegen dienstverlening aankijken, veranderen."

In zee met Uber

"Daarom zijn we onlangs in zee gegaan met Uber. Wij zien het bedrijf niet als concurrent, er is ruimte genoeg in de markt. We kunnen ons daar veel beter bij aansluiten, door bijvoorbeeld de auto's te leveren die de chauffeurs gebruiken. Eenzelfde samenwerking is heel goed mogelijk met autodeeldiensten."

Leaseplan wil daarbij zeker niet zijn traditionele klantenkring, ondernemingen van groot naar klein, veronachtzamen. "We zullen dat traditionele leaseproduct nog lang blijven bieden, maar de standaardcontracten voor iedereen, zoals contracten van drie, vier jaar waar je heel moeilijk tussentijds van af kunt, raken uit de tijd."

De auto als dienst

"Vooral grote bedrijven zijn al bezig met dit soort ontwikkelingen, die vergelijkbaar zijn met het nieuwe werken, waarbij je geen vaste werkplek meer hebt. We moeten als leasebedrijf auto's veel meer zien als een dienst die je alleen gebruikt als je hem nodig hebt, niet meer als bezit."

Duurzaamheid wordt daarbij ook steeds belangrijker. "Onze grote klanten spreken ons daar nu al op aan. We zien het aandeel dieselauto's afnemen en de hoeveelheid elektrische auto's groeien."

Alerter omgaan met wisseling aanbod

Dat verandert ook razendsnel de samenstelling van het wagenpark. "We moeten daarom als leasebedrijf ook veel alerter kunnen omgaan met snelle wisselingen in het aanbod van auto's. Door zelf occasions te verkopen, worden we veel flexibeler in onze leasediensten voor bedrijven."

Er is een verschuiving van autobezit naar gebruik via abonnementen

Sandra Tappermann