Aangeboden door Salesforce
Podcast
Wie slim gebruik maakt van data, kan voorspelbaar opschalen
Speakap, een social network voor bedrijven à la WhatsApp, is hard op weg de wereld te veroveren. Het bedrijf, in 2009 uit frustratie ontstaan op een zolderkamer in Lelystad, beschikt anno 2021 over kantoren in onder meer Amsterdam, New York en Londen. Om voorspelbaar op te schalen, maakt Speakap gebruik van het CRM-systeem van Salesforce. Lennart Gijsen: ,,Systemen mogen nooit een bottleneck zijn in de relatie met klanten."

Met Speakap kunnen managers snel met hun personeel communiceren. Foto: Marco De Swart
Van Ikea, Nike en Rituals tot Hudson’s Bay, Spar en Domino’s: verschillende toporganisaties gebruiken Speakap om optimaal te communiceren met alle medewerkers. Met Speakap heb je als bedrijf de beschikking over een eigen online sociaal netwerk, veilig en op maat gemaakt. Het is dé manier om alle werknemers – ook parttimers en tijdelijke medewerkers – te bereiken. Via smartphone of laptop, waar de medewerker zich op dat moment ook maar bevindt. Het is dan ook zeer geschikt voor bedrijven met zogenaamde non-deskmedewerkers die in de regel niet beschikken over een zakelijk e-mailadres. Denk bijvoorbeeld aan winkel- en fabriekspersoneel of medewerkers van logistieke bedrijven.
Lennart Gijsen
Chief Revenue Officer, Speakap
,,Meten is weten, data is alles", zegt Gijsen, Chief Revenue Officer van Speakap. ,,Dat deden we niet goed. We hadden te weinig data. En de data die we hadden, was vastgelegd in verschillende systemen, dus onoverzichtelijk. Met Salesforce is dat probleem in een klap opgelost.’’
Via de laagdrempelige app deel je als bedrijf alle relevante informatie, kennis en documenten. Of het nu gaat om de introductie van een nieuw product, een aanpassing van het werkrooster, de aankondiging van een personeelsbijeenkomst of een op handen zijnde reorganisatie. Gijsen: ,,Speakap synchroniseert met de achterkant van het bedrijf, zoals HR-systemen en financiële systemen. In dat soort systemen staan alle relevante data van de medewerkers. Iedere medewerker heeft ook een andere tijdlijn. Neem een grote supermarktketen: iemand op de vleesafdeling in Hilversum heeft een andere tijdlijn dan een caissière in Doetinchem.’’
"Vraag directeuren naar hun grootste frustraties en de kans is groot dat gebrekkige interne communicatie daar een van is"
Intuïtieve app voor personeel
Een training is niet nodig, een handleiding overbodig: het werkt intuïtief en iedereen kan er direct mee aan de slag. Ruim 500.000 medewerkers van zo'n vijfhonderd bedrijven in meer dan honderd landen maken momenteel dagelijks gebruik van dit sociale netwerk voor bedrijven. Door die laagdrempeligheid worden medewerkers beter en sneller geïnformeerd. Het leidt tot meer betrokkenheid, een hogere productiviteit, minder verzuim, minder verloop onder het personeel en een hogere klant- en medewerkerstevredenheid. ,,Het is een slimme software-oplossing waarmee je orde kunt scheppen in de interne communicatiechaos binnen een bedrijf’’, aldus Gijsen, bij Speakap werkzaam als Chief Revenue Officer. In die functie praat hij met klanten, om uiteindelijk samen een app op maat te bouwen. Gijsen omschrijft zichzelf liever als Eindbaas Klanten. ,,Vraag HR-managers en directeuren maar eens naar hun grootste frustraties en de kans is groot dat gebrekkige interne communicatie daar een van is. Met Speakap bieden wij de oplossing: het is snel, efficiënt en leuk.’’
Speakap: hoe het allemaal begon
Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl stonden in 2009 als studenten aan de basis van Speakap. Tijdens hun studie werkten ze als teamleiders in de retailbranche. Ze stoorden zich aan de ineffectieve en inefficiënte manier van communiceren en bedachten Speakap. Stel, je bent teamleider in een supermarkt en je hoort dat de vrachtwagen met voorraad een uur vertraging heeft. De vulploeg, die op urenbasis werkt, kan dan ook een uur later beginnen. Wel zo kostenbesparend. Je kunt iedereen van de vulploeg bellen, maar dat is inefficiënt. Met slechts één berichtje op Speakap en iedereen is op de hoogte.
''Data vastleggen is nodig als je groeikapitaal wil ophalen of als je ineens twintig in plaats van twee mensen moet coachen''
Voorspelbaar opschalen
Gijsen kwam in 2019 aan boord van Speakap. Zijn taak: het jonge bedrijf verder opschalen. Of beter: voorspelbaar opschalen. Gijsen: ,,Je wilt dus onzekere factoren zeker krijgen. Hoe? Door te meten, te meten en te meten. Data vastleggen is nodig als je bijvoorbeeld groeikapitaal wil ophalen of als je ineens twintig in plaats van twee mensen moet coachen. In dat soort gevallen komt data die je in het verleden hebt verzameld, goed van pas. Speakap legde te weinig data vast.’’
Gijsen heeft eerst een commercieel operatieteam samengesteld. Met de teamleden is vervolgens gekeken welke verschillende systemen Speakap op dat moment gebruikte. ,,Met onze CFO keken we bijvoorbeeld naar de omzet van 2020. Door allerlei mutaties was dat een kleine chaos geworden. De omzet groeide heel snel bij ons, terwijl de abonnementen van onze klanten ook waren veranderd. Helaas konden we die mutaties niet meer goed terugvinden in onze systemen. En toen kwam Salesforce in beeld. We zocht naar één systeem waar alle teams gebruik van kunnen maken, maar ook een systeem dat goed kan integreren met andere systemen. Er kwamen zelfs collega’s naar me toe die zeiden: je moet Salesforce gebruiken.’’
Lees ook: Datagedreven ondernemen gaat marlies I dekkers dankzij Salesforce voor de wind
Toekomstproof
Het voordeel van data-analyse is dat je als bedrijf direct inzicht krijgt in belangrijke cijfers, zodat je uiteindelijk voorspelbaar kan opschalen. Volgens Gijsen denken veel mensen dat Salesforce vooral voor grote, corporate bedrijven geschikt is. ,,Dat is een mythe die ik graag wil wegnemen. Het is betaalbaar en zeer toekomstproof. We groeien nu ongelooflijk snel in Amerika op dit moment. De reis van Speakap gaat nog heel lang duren. Hoe die reis precies gaat verlopen, weten we niet. Maar we willen verder groeien. Met software van Salesforce willen wij nu al voorsorteren door zo veel mogelijk relevante data te verzamelen. Heel simpel: wie slim gebruik maakt van data, kan voorspelbaar opschalen. Zodat we met Speakap de wereld kunnen veroveren. En er valt nog genoeg te winnen, met 2,7 miljard non-desks medewerkers wereldwijd.’’
Alles weten over datagedreven ondernemerschap? Dit e-book helpt je verder.
Hoe doet Speakap aan data-analyse?
Speakap maakt gebruik van het CRM-systeem van Salesforce. CRM staat voor Customer Relation Management, ofwel de manier waarop een organisatie de relatie en interactie met klanten én potentiële klanten beheert. CRM betekent dat je als bedrijf alle account- en contactinformatie op een centrale en toegankelijke plek bewaart. Het is voor veel bedrijven een instrument om voeling te houden met hun klanten, processen te stroomlijnen en meer winst te genereren. Met data-analyse krijg je als bedrijf direct inzicht in belangrijke cijfers, signaleer je kansen meteen wanneer ze zich aandienen en voorspel je resultaten met meer zekerheid. Speakap maakt gebruik van Salesforce Commerce Cloud, Service Cloud en Marketing Cloud. Met deze software kun je het klantenbestand segmenteren, pijnpunten aanpakken en klanten persoonlijke service bieden.