Aangeboden door Ziggo Zakelijk

Whitepaper Digitalisering

Zo werk en communiceer je het slimste online als ondernemer

Op de studeerkamer op zolder, in de trein of op die flexwerklocatie aan de andere kant van het land. We werken meer dan ooit buiten ons kantoor. En op deze manier kan je er ook nog voor zorgen dat jou medewerkers niet in de file hoeven te staan. Jos Maassen (53), oprichter van Make Marketing Magic, vertelt over zijn beste ervaringen. Benieuwd welke innovaties jou veel reistijd kunnen besparen? Download de whitepaper ‘5 tips voor online communicatie’

Jette Pellemans 21 november 2019

RABO Synpact Rabobank

Jos Maassen is een ervaringsdeskundige te noemen in werken op afstand.

Steven van Belleghem, expert op het gebied van digitale trends en innovaties, voorziet grote veranderingen in online communicatie. Benieuwd welke innovaties jou veel reistijd kunnen besparen? Download de whitepaper ‘5 tips voor online communicatie’

Met honderden collega’s in veertien landen in Europa, die samen al meer dan duizend klanten hebben bediend, is Jos Maassen een ervaringsdeskundige te noemen in werken op afstand. Ook nu is hij onderweg. Naar Antwerpen dit keer, voor een gesprek met een nieuwe samenwerkingspartner. Al bellend doet hij het interview, perfect verstaanbaar door zijn headset.

Jos Maassen is oorspronkelijk afkomstig uit de IT-wereld en heeft zodoende altijd een bijzondere interesse gehad in nieuwe technologie. In 2012 startte hij met Make Marketing Magic; een marketing as a service-dienst voor mkb-bedrijven. Voor een relatief laag bedrag per maand kunnen ondernemers zich abonneren op de bewezen marketingmethode van Make Marketing Magic. Inmiddels hebben meer dan duizend ondernemers in veertien landen dat gedaan.

Jos: ,,Om onze dienst aan te kunnen bieden, moeten wij ons wezenlijk anders organiseren, dan een traditioneel marketingbureau. We werken op een andere manier samen met onze collega’s, klanten en partners: alles is online.”

Steven van Belleghem is expert op het gebied van digitale trends en innovaties, voorziet grote veranderingen in online communicatie. Benieuwd welke innovaties hij verwacht? Download de whitepaper ‘5 tips voor online communicatie

Achterhaalde server

Zo kan iedereen bij Make Marketing Magic op elke denkbare plek ter wereld op dezelfde manier werken. ,,Ons zelf ontwikkelde softwareplatform staat volledig in de cloud, vele malen makkelijker dan een server op kantoor. Een server is maar gedoe. Je moet zoiets goed inrichten, de software onderhouden – het is eigenlijk al achterhaald voordat je ‘m in huis hebt. Nee, daar begin ik niet aan.”

Doordat alles in de cloud gebeurt – het bedrijf werkt met het Microsoft365-platform en Microsoft Teams - mogen medewerkers van Jos gerust een dagje in een koffietentje gaan werken. ,,Soms denk ik zelf ook: weet je wat, ik rijd naar een strandtent en ga daar zitten werken. Dat past vandaag beter bij me.” Collega’s zien dat Jos online is, kunnen volgen hoe hij in een bestand werkt, parallel aan datzelfde bestand werken, kletsen in de chat, videobellen als dat nodig is. ,,Het voelt eigenlijk alsof je gewoon op kantoor zit. Dat sociale component blijft.”

Megaverandering in het werkveld

In die dertig jaar dat hij nu meedraait, ziet vijftiger Jos hoe zijn werkveld ‘mega veranderd’ is door de online mogelijkheden. ,,Sowieso is de wifi alleen maar sneller en beter geworden; dat scheelt al de wereld. Toch zie ik nog steeds hoe mensen van mijn generatie eerder geneigd zijn om even te bellen of naar elkaar toe te rijden, in plaats van online af te spreken. Daar is een cultuuromslag voor nodig.”

Die omslag gaat Maassen niet altijd even snel genoeg. ,,Ik vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat werkgevers hun medewerkers ’s ochtends urenlang in de file laten staan. Waarom moeten ze in godsnaam per se om negen uur op kantoor zijn? Je kunt met alle mogelijkheden nu je werkdag toch echt wel anders inrichten?”

Maastricht of Den Helder

Jos durft te stellen dat de online mogelijkheden het bestaansrecht van zijn onderneming betekenen. Hij kan bijvoorbeeld de beste freelancers inhuren, of ze nu uit Maastricht of Den Helder komen. Bovendien verloopt de uitbreiding naar het buitenland een stuk makkelijker.

,,Iedereen van over de hele wereld kan een beveiligde toegang tot onze softwareplatformen krijgen. Als dat niet had gekund, hadden we bij al onze buitenlandse partners ter plekke een nieuw systeem moeten bouwen. Dat had me honderdduizenden euro’s gekost!”

Videobellen 2.0

Als hij een voorspelling mag doen, zou Maassen zeggen dat in de toekomst videobellen groter en beter zal worden. ,,Ik kom wel eens bij grote bedrijven waar ze al speciaal uitgeruste videobel-kamers hebben. Met grote schermen en meerdere camera’s die met je meedraaien als je beweegt. Daardoor krijg je écht het gevoel alsof je met elkaar in één ruimte zit. Met steeds betere wifi, denk ik dat dit over een tijd haalbaar gaat zijn voor iedereen.”

Ook Steven van Belleghem geeft aan dat de innovaties op dit gebied steeds beter worden. Download de whitepaper ‘5 tips voor online communicatie’

Een andere digitale innovatie ligt in de verbetering van spraaktechnologie, zo denkt Steven van Belleghem. Hij is een expert op het gebied van digitale trends en innovaties, en een veelgevraagd spreker. ,,Nu werken spraak applicaties allemaal nog maar half-half – de boodschap komt vaak niet goed door en je moet duidelijk spreken. Maar dat zal snel soepeler gaan: in de toekomst voer je volledige gesprekken met Siri, Google Assistent of Alexa, die het dagelijks leven een stuk makkelijker gaan maken. Het is op het gebied van spraaktechnologie wachten op een innovatie à la de iPhone in plaats van de Blackberry. De grote stap moet nog komen, daar ben ik zeker van.”

Steven Belleghem Rabobank

Benieuwd welke innovaties Steven van Belleghem nog meer ziet aankomen als het gaat om online communicatie?Check dan de whitepaper.