Een hotdogbar in een voormalig slagerspand, treffender kan bijna niet. De grote slagershaken hangen nog aan een houten balk in het plafond en achter het ouderwetse behang kwam tijdens de verbouwing opeens een glimmende marmeren muur te voorschijn. ‘Een cadeautje’, noemt Siebrand het pand zelf. De droom van de twee jeugdvrienden wordt eindelijk werkelijkheid. Deze week openden ze hun hotdogbar ‘Dogma’.
Basisschool “Jeroen en ik speelden al langer met het idee om een restaurant in Utrecht te openen. Al 20 jaar zijn wij bevriend, we weten precies wat we aan elkaar hebben. Jeroen is een doorgewinterde chef-kok, hij kan echt toveren met combinaties van ingrediënten. Ik heb veel ervaring met het ontwikkelen van concepten en positionering. Kortom, voor wie ben je relevant? De kern van ons idee: het creëren van een verassende plek met een fijne sfeer en goed eten. Een plek waar vrienden elkaar voor, tijdens of na de borrel kunnen ontmoeten.” Scharrenburg en Siebrand bundelden hun krachten en Dogma zag het licht.
Streetfood naar een hoger plan De hotdogs van Dogma, wat oorspronkelijk ‘religieus voorschrift’ betekent, zijn volgens de ondernemers in de verste verte niet te vergelijken met de ‘ordinaire’ straathotdogs. “Ons Dogma is de gewone dingen bijzonder maken. We tillen een basic type streetfood naar een hoger plan.” Van truffelmayonaise tot lam en Parmezaanse kaas: “We geven een culinaire twist aan onze hotdogs. Maar verwacht niet teveel ‘poeha’. Het is de bedoeling dat mensen ongedwongen een hotdog met verse friet komen eten en een (speciaal)biertje komen drinken. En we kunnen je verzekeren, alles bij elkaar is het een forse maaltijd.”
Religie Het religieuze thema vind je overal in de zaak terug. Denk aan hotdognamen als De Zalige Zonde, Pittige Pelgrim en Donderse Dogma, een fonteintje om je handen in te ‘reinigen’, glas in loodramen en oude kerkbanken als interieur. “Ook de kleuren in het interieur passen binnen het thema. Wit staat voor het goede, zwart voor het kwade en de grijze accenten staan voor de middenweg tussen het goede en het kwade.”
Authentiek Utrechts Het brood, de worsten, de verse friet en de sauzen: de mannen hebben alle producten zelf ontwikkeld, voornamelijk met ingrediënten uit de streek. “Dogma is authentiek Utrechts, lokale kunstenaars en ondernemers krijgen hier de ruimte. Zo hebben we de broodjes in samenwerking met een Utrechtse bakker ontwikkeld en werken we samen met een vleeshuis met een gesloten keten. Van het weiland tot de slagerij: het vleeshuis heeft alles in eigen beheer. Daarnaast werken we samen met Tim Schoonhoven, een bevriende Utrechtse kunstenaar die de thema’s uit de zeven zonden en de zeven deugden terug laat komen in zijn kunst.”
Het ‘authentiek Utrechts’ was ook de reden dat de vrienden verliefd werden op de Voorstraat. “De Voorstraat is een straat voor echte Utrechters. In de straat zitten veel lokale zelfstandige ondernemers en van jong tot oud, het publiek is enorm divers. De Voorstraat bruist. We zitten aan het begin dichtbij de Neude, direct naast de America Today, dus voor iedereen goed toegankelijk.”
Diversiteit Bang voor de concurrentie zijn de mannen niet. “Het is mooi om te zien dat Utrechtse horecaspecialisten zich ontwikkelen en uitblinken in één ding. Dat levert een mooie mix van verschillende speciaalzaken op. Naar mijn idee kunnen deze ondernemers prima naast elkaar bestaan. Samen verrijken we onze stad met keuze en kwaliteit. Je wil toch ook niet iedere dag hetzelfde eten?”
Sinds deze week kun je bij Dogma terecht voor een echte Utrechtse culinaire hotdog en een (speciaal)biertje.