Aangeboden door Jaarbeurs
Branded Content Actueel
‘Duurzame, innovatieve inhoud laagdrempelig aanbieden – daar gaat het bij deze vakbeurs om’
Hét totaal-evenement voor ontwerp, inrichting, onderhoud en beheer van openbare ruimte wordt 2 en 3 oktober voor de vierde keer in Jaarbeurs georganiseerd. Organisator ExpoProof koos in 2016, na twaalf jaar Expo Houten, voor een nieuwe locatie voor deze ‘Vakbeurs Open Ruimte’. Jean Paul Boon, een van de organisatoren van ExpoProof: “Jaarbeurs is een toplocatie. Hier kunnen we blijven groeien en professionaliseren. Bovendien hebben zij de ervaring en expertise om ruimte aan die groei te geven zonder dat de persoonlijke aandacht en het informele karakter verloren gaat.”

Weten hoe Jaarbeurs jou helpt met groei? Kijk op www.jaarbeurs.nl/eec
De Vakbeurs Openbare Ruimte trekt ruim 6.000 bezoekers, richt zich met name op ambtenaren van gemeenten en provincies. Jean Paul Boon: “Deze vakbeurs biedt duurzame en innovatieve inhoud. Alle innovatieve buitenoplossingen komen aan bod: buitenmeubels, begroeiing, pleininrichting, verlichting – noem maar op. Nederland loopt ook daarin voorop als het om innovatie gaat. De bezoekers krijgen hier de gelegenheid om zich goed en vrijblijvend te laten informeren over ontwikkelingen op het gebied van openbare ruimte.
Ook de gesprekken met de aanwezige leveranciers hebben diezelfde vibe. Dat wérkt!”
Marktplaats
“Om die energie erin te houden, is een goed doordacht beursontwerp nodig. Samen met de mensen van Jaarbeurs zijn wij aan de slag gegaan om ons ‘marktplaats-concept’ ook in de veel grotere hallen optimaal in te zetten. Ik durf wel te zeggen dat dit gelukt is. De beursvloer is een open geheel, waar bezoekers makkelijk contact maken. De stands zijn geen kubussen met slechts één open kant, maar er is een open ruimte. Zo hebben de bezoekers meer contact met elkaar zoals op een markt, daar zijn alle kramen immers ook heel open. De toegang is gratis, de koffie, thee en frisdrank ook; we houden de drempel zo laag mogelijk en de horecamedewerkers serveren daarom ook de drankjes aan de gasten uit. Deze vakbeurs mag niet als werk voelen, eerder als een nuttig dagje uit.”
Kennis delen
Op de Vakbeurs Openbare Ruimte zijn tal van lezingen, presentaties en momenten om kennis te delen. Volgens Jean Paul Boon is de vakbeurs bovendien actueler dan ooit. “Denk aan vraagstukken over duurzaamheid en circulariteit. Het veranderende klimaat, kwesties als plastic afval en de kaalslag in de natuur, staat meer dan ooit op de agenda.”
Meer ruimte
In de twaalf jaar dat de beurs in Expo in Houten werd georganiseerd, groeide zij uit haar jasje. “Wij wilden groeien en verder professionaliseren. Jaarbeurs begreep dat. Deze grote locatie in het centrum van het land geeft ons, behalve een goede verbinding voor de bezoekers met het OV, letterlijk meer ruimte. Bovendien is die ruimte vrij in te richten. Wij richten 20.000 vierkante meter beursvloer in met ruim 500 exposanten, en dat zijn dus meer vierkante meters om onze pleinen op te bouwen en een goede sfeer neer te zetten dan in Houten. Wij gebruiken hal 2, 3 en 4 van het Jaarbeurs Event & Exhibition Centre waar we maar liefst acht themapleinen bouwen. Alles komt aan bod: een klimaattuin, de slimme wijk, de circulaire stad en overal zijn lezingen, discussies of andere activiteiten. Daar schenken we ook nog eens 24.000 gratis koppen koffie bij en 20.000 glazen fris voor alle exposanten en bezoekers. Compliment aan Jaarbeurs dat ze zelfs bij deze grootte en aantallen ervoor zorgen dat die exposanten en bezoekers een topbeurs hebben. Die aandacht, dat geeft vertrouwen.”
Ambities
Ambities zijn er voor het organiserende ExpoProof genoeg. “Van één vakbeurs zijn we gegroeid naar vijf, allemaal even laagdrempelig. Van zestig exposanten op onze eerste vakbeurs doen we nu zaken met ruim vijfhonderd exposanten. En we zijn er nog niet. We verwachten rondom Vakbeurs Open Ruimte met een locatie als Jaarbeurs nog harder te kunnen groeien. Maar eerst deze beurs. En eerlijk gezegd, deze periode zo vlak voor aanvang vind ik de leukste. Ik voel de energie, nú al zin in.”
Weten hoe Jaarbeurs jou helpt met groei? Kijk op www.jaarbeurs.nl/eec