Nieuws Actueel

Duurzame wereldprimeur in Tilburg

Tekst: Niek Willems | Beeld: Jeroen de Jong/Beeld Werkt 11 januari 2016

Duurzamewereldprimeurintilburg1065

Met uiterste precisie zijn twee grote sluisdeuren van composiet geplaatst in de nieuwe sluis III van het Wilhelminakanaal. Een unicum, schrijft het Brabants Dagblad.Vanwege de afmeting van 6,2 bij 12,5 meter per stuk was dit klusje niet binnen een paar tellen geklaard. Met behulp van een hijskraan worden de twee grote deuren in de sluis gehangen, per stuk 32.000 kilo schoon aan de haak. Dat gebeurt niet met een Franse slag: de monteurs opereren met uiterste precisie.Onder het toeziend oog van zo'n veertig belangstellenden en betrokkenen bij het project. Vanaf half tien 's ochtends schuilen ze langs de kant en eten wat erwtensoep om warm te blijven. Als de eerste sluisdeur is bevestigd, klinkt er luid applaus.Tilburg mag in de handjes knijpen met deze 'duurzame wereldprimeur', zoals Rijkswaterstaat het met veel bravoure aankondigde. Nooit eerder werden zulke grote composiet sluisdeuren gebouwd. "We bouwen sterker dan de Romeinen", zegt Simon de Jong van het Rotterdamse bedrijf FiberCore, de leverancier van de deuren.De operatie is onderdeel van de verbreding van het Wilhelminakanaal, zodat het beter bereikbaar wordt voor grotere schepen. Het doel is om deze schepen tot industrieterrein Kraaiven te kunnen laten komen, en op termijn ook tot de industriehaven van Loven. De operatie scheelt het scheepsverkeer straks een half uur aan reistijd. "En met elke boot die hier doorheen vaart, haal je per dag 450 vrachtwagens van de weg", zegt Christophe van der Maat, gedeputeerde voor provincie Brabant.De keuze van Rijkswaterstaat voor composiet was niet vanzelfsprekend. De Jong: "Het is nooit eerder gedaan, dus iedereen was kritisch en onzeker. Maar de aannemer durfde het aan om met composiet te werken." De deuren moeten immers flink wat gewicht tegenhouden. De druk van het water is enorm. Maar Rijkswaterstaat wilde ervaring opdoen met andere materialen. Bang dat de sluisdeuren het niet houden? Nee, zegt De Jong: "We hebben meer dan vijfhonderd bruggen met exact deze technologie gemaakt, dus we weten waarmee we bezig zijn."

De deuren werden gemaakt in Rotterdam en per ponton naar Tilburg vervoerd, waar een grote kraan stond te wachten.Te duurComposiet the next big thing in de infrastructuur, zo verwacht De Jong: "Over 20 jaar is dit materiaal net zo gangbaar als beton of staal. Tot nu toe was het tijdens grote projecten niet mogelijk om met composiet te werken. De technologie was nog niet zo ver en composiet was te duur. Wij hebben een techniek bedacht waarmee dit wél kan."Volgens De Jong kan deze innovatie rekenen op internationale belangstelling. "Als over 500 jaar een boek wordt geschreven over sluisdeuren, dan zal deze sluis erin zitten. Dit is een grote innovatie voor Nederland."