Aangeboden door Willy Naessens

Nieuws Actueel

Inspirerende combi: mode en beton

Om als modehuis tegenwicht te bieden aan de concurrentie op internet moet je jezelf blijven uitvinden. Van Dijk Store is Waalwijk doet dat al sinds 1953 vanuit drie geschakelde, klassieke panden. Met succes. Zo is de ruim bemeten winkel onlangs nog ruimer geworden door een aanbouw in beton van bouwbedrijf Willy Naessens.

Mark Litjens 15 oktober 2019

Willy naessens mark litjens ondernemer ondernemersnieuws

De modezaak in het hartje van Waalwijk valt van buiten op door de klassieke voorgevels, gecombineerd met moderne etalages. Binnen is het niet anders: oude materialen, antieke elementen, hout en staal wisselen elkaar organisch af. Met sinds kort een ruimte uit beton. ,,Iets is pas leuk als er spanning in zit", zegt directeur Hans van Dijk, daarmee doelend op de oud/nieuw combinatie. Op het onverwachte. Wie de winkel binnenloop ziet en voelt meteen wat Van Dijk bedoelt.

Van Dijk Store blijft zichzelf continu uitvinden. Vandaar de aanbouw. Hiervoor werd de eigen parkeerplaats opgeofferd, die overigens grensde aan een openbare parkeerplaats. De klant hoeft er dus niet verder voor te lopen. Gekozen is voor een aanbouw in beton, wat op zich bijzonder is gezien de klassieke panden waarin het modehuis al meer dan zestig jaar is te vinden.

,,In eerste instantie was het plan om een stalen constructie neer te zetten. Ook vanwege de lagere bouwkosten. Toch was beton een betere optie. Duurzamer en op lange termijn goedkoper. De dikke wanden houden het klimaat beter op peil dan staal, waardoor je bespaart op verwarming of koeling. Daarnaast past het beton zo goed in het bestaande winkelconcept dat we niks hoeven doen aan de aankleding van de wanden. Die hebben we gewoon gelaten zoals ze zijn", aldus Van Dijk.

''Als wij niet kiezen, waarom zou de klant dan voor ons kiezen''

Hans van Dijk, Van Dijk Store

Willy Naessens

De bouw is uitgevoerd door Willy Naessens Group. De Belgische bouwonderneming is er een van formaat en verovert sinds 2015 de Nederlandse markt. Bijzonder kenmerk van de bouwer is het feit dat zij alles in eigen beheer hebben en uitvoeren. Van betonfabriek tot heimachine en betonmolen, alles is in eigen handen, wordt in eigen huis bedacht en geproduceerd. Verticale integratie noemen zij dat. Die efficiëntie is ook terug te vinden in het contact met de klant: met het concept 'Slim vanaf het begin' zijn zij vanaf het allereerste moment betrokken bij de plannen.

Van Dijk prijst de efficiëntie en de vakkundigheid van Willy Naessens. ,,Ze bouwen veel voor de industrie, maar weten ook wat de retail vraagt. Het beton dat voor onze aanbouw is gebruikt, oogt daarom mooi en strak. En het gaat snel. Het lijkt gemakkelijker dan de verbouw van een badkamer", lacht Van Dijk.

Maar er iets bijzonders aan de hand met de nieuwbouw. ,,De architect, Dick Venneman van bureau Dedato, heeft de aanbouw vormgegeven als een doos waarvan de deksel een stukje open staat. Hierdoor kijk je op de achterzijde van ons bestaande pand om de heritage duidelijk te maken. Een ander deel van het licht komt via het fabrieksachtige sheddak, wat de aanbouw weer iets industrieels geeft. Het past hierdoor perfect bij de al bestaande, meer klassieke delen van de winkel", aldus Van Dijk.

Keuzes maken

Toch heeft de eigenaar van het familiebedrijf er niet voor gekozen om de extra meters dan ook maar meteen vol te hangen met 'handel', zoals hij het zelf noemt. De aanbouw wordt vooral gebruikt om de winkel ruimtelijker te maken. ,,Sterker nog, we zijn in de winkel teruggegaan van tientallen merken naar een paar sterke merken die nu de presentatie krijgen die bij ze past. Met ruime assortimenten, zodat je de klant echt keuze kunt bieden binnen het merk waarvoor ze naar ons komen. Wij willen mensen inspireren door voor hen de keuze te maken. Als wij niet kiezen, waarom zou de klant dan voor ons kiezen", zo luidt de filosofie van Van Dijk.

Het is zijn manier om tegenwicht te bieden aan de concurrentie op internet. ,,Mijn vader zei vroeger altijd 'je moet je stoepje schrobben en aandacht hebben voor je klanten'. Dat is nog steeds zo, maar er is wel veel veranderd. Mensen doen online inspiratie op en dat is niet erg. Vroeger lazen ze magazines. Ze bestellen hierdoor misschien wel meer op internet, maar 99 procent van de online winkels verdient geen geld. Het antwoord dat wij bieden op internetverkoop is het creëren van een omgeving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar ze de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarin past de nieuwe aanbouw. Het ruime atrium in het midden van de zaak kan bovendien gebruikt worden als pop-up store of plek voor een evenement. Klanten waarderen dat. Wij zijn geen verschaffer van producten en diensten. Wij bieden inspiratie. Ik geloof dat dit werkt en dat wil ik graag laten zien", zegt Van Dijk tot slot.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Willy Naessens.