Nieuws E-commerce

Beursgang bol.com door Ahold Delhaize uitgesteld

Ahold Delhaize stelt de voor dit najaar geplande beursgang van dochterbedrijf bol.com uit, weet het FD te melden op basis van ingewijden. Het concern zou van plan zijn de beslissing volgende week woensdag bekend te maken.

Van onze redactie 5 augustus 2022

Bol com groei online

Het plan was om bol.com in de tweede helft van dit jaar te introduceren op de Amsterdamse beurs. Het zou de grootste beursgang van het jaar worden aan het Damrak. Ahold Delhaize is volgens de ingewijden van het FD van plan om de webwinkel op een later moment alsnog naar de beurs te brengen, nu gaat het niet door vanwege 'slechte marktomstandigheden en koersdalingen van concurrenten'

De omzet van bol.com daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met zeven procent naar 1,3 miljard euro.

Lees ook: Bol.com opnieuw meest duurzame merk in sector e-commerce

Onzekerheid op internationale markten

Het is voorlopig afwachten of het beursklimaat voor webwinkels snel verbetert. Niet alleen kampen de bedrijven met dalende verkopen, ze voelen de onzekerheid op de internationale markten. Door stijgende rente kiezen beleggers liever voor veiligere aandelen dan die van relatief nieuwe ondernemingen in de webwinkelbranche, schrijft De Volkskrant.

Voor Coolblue was die onzekerheid vorig jaar al reden om een geplande beursgang uit te stellen. Bij investeerders is er een gebrek aan vertrouwen dat grote webwinkels hun grote investeringen kunnen terugverdienen en winst kunnen draaien.

Lees ook: Eduard Hoogenboom (bol.com): 'Samen werken we continu aan het verbeteren van het aanbod'

Krapte op de arbeidsmarkt

Een bijkomend probleem voor de branche is de krapte op de arbeidsmarkt. Zo is er een tekort aan bezorgers en medewerkers in distributiecentra. Coolblue zou daarom kampen met stijgende loonkosten, die ten koste gaan van de winst. Het is onduidelijk of bol.com met dezelfde problemen te maken heeft.

Bol.com wil zich niet over de beursgang uitlaten. ‘Wij zijn volledig gefocust op het vinden van de juiste manier om waarde te creëren voor bol.com en Ahold Delhaize’, zegt een woordvoerder.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws