Aangeboden door bol.com

Branded Content E-commerce

Zichtbaar ondernemen en verkopen via bol.com

Ze zijn jong, razend ambitieus en hebben een neusje voor data: ondernemers Fatih (31) en Niels (26) zijn typische ‘new generation entrepeneurs’. De cloud is hun thuis en online marketing hun tweede natuur. Met een beetje hulp van bol.com.com wisten de mannen hun ondernemingen binnen no time te laten uitgroeien tot florerende online businesses. ‘Als je op de juiste manier aan de knoppen draait, kan je met dit platform heel succesvol worden’, vertelt Niels. Meer horen? Bekijk nu de video hieronder!

Lisa Hartog 27 juni 2022

Sinds twee jaar verkoopt Niels Rietman, oprichter van Vivid Green, online de meest uiteenlopende producten; van UV-lampen tot deurbellen en nagellak. Zichtbaarheid op de platformen en data van zoekmachines zijn daarbij van groot belang. Niels weet exact waar de consument naar op zoek is en dat legde hem – zeker nadat hij zich als partner aansloot bij bol.com – geen windeieren. Hij is inmiddels in staat om groot in te kopen, adverteert gericht en heeft personeel in dienst en is druk bezig nog groter te worden.

Fatih Aksu besloot na tien jaar als online marketeer het roer om te gooien. Sinds drie maanden beschikken hij en zijn compagnon over de Benelux-licentie van het Poolse merk Rexproduct en verkoopt hij nu duurzaam gefabriceerde en milieuvriendelijke tuinkussens en huisdierartikelen. Adverteren via bol.com is voor hem op dit moment dé manier om klanten te verleiden en door middel van data kennis op te bouwen over bijvoorbeeld zoekwoorden en momenten waarop zijn klanten online zijn.

Waarom besloten jullie partner te worden van bol.com?

Niels: ,,Ik heb eerst goed onderzoek gedaan, maar kwam er al snel achter dat ik via bol.com heel laagdrempelig , gratis en kleinschalig kon starten. Toen ik eenmaal begon, kwam er best veel op me af, want ik ging als een speer.’’

Fatih: ,,Voor ons was het een vanzelfsprekendheid. Rexproduct was namelijk al via bol.com verkrijgbaar. Omdat het een nieuw merk betreft, hebben we het platform van bol.com echt nodig om de naamsbekendheid en zichtbaarheid te vergroten.’’

Een vraag aan bol.com: Wat doet bol.com om ondernemers te helpen om de online marketing zo goed mogelijk op te zetten en in te richten?

Jan-Paul Raven, Head of Logistics Business Models bij bol.com: ‘Op de pagina Adverteren via bol.com – op het Partnerplatform – vinden partners alles met betrekking tot sponsored products, de self service tool waarmee je productcampagnes kunt aanmaken om betaald de ranking van jouw producten bij bol.com positief te beïnvloeden. Het doel is een zo hoog mogelijke gesponsorde positie in te nemen in de desbetreffende productcategorieën. Dit zorgt ervoor dat je productzichtbaarheid sterk verbetert en je als partner meer gaat omzetten en een grotere zichtbaarheid creëert in bijvoorbeeld de lijst- en productpagina.’

Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.

Adverteren jullie ook via bol.com?

Niels: ,,Ja, dat is voor mijn onderneming – zeker in het begin – cruciaal geweest. Je moet in de startfase zo veel mogelijk traffic genereren, want zo ben je ook in staat om organisch te groeien binnen het platform. Die advertenties geven je als het ware een soort groei-injectie.’’

Fatih: ,,Inderdaad. We hebben de advertentiemogelijkheden op bol.com echt nodig om Rexproduct te laten groeien. Organisch duurt dat veel te lang.’’

‘Adverteren via bol.com is als een soort groei-injectie’

Niels Rietman (rechts): 'Je hebt ineens toegang tot enorm veel data en dat is voor ons heel waardevol. We kunnen bijvoorbeeld zoektrendformules inzien en op die manier heel data driven ondernemen.'

Hoe ervaar je de marketing tools van bol.com?

Fatih: ,,Als online marketeer ben ik zeer kritisch. Met de tooling op mijn eigen website kan ik precies zien wat onze bezoekers doen, welke producten ze bekijken, hoe ze scrollen, et cetera. Ik kan werkelijk alles inzien en analyseren. Dat is bij bol.com beperkter, maar het grootste deel van mijn klanten komt via bol.com dus de combinatie van onze tools en die van bol.com levert belangrijke inzichten op.’’

Niels: ,,Ik ben heel erg te spreken over de systemen van bol.com. Je hebt ineens toegang tot enorm veel data en dat is voor ons heel waardevol. We kunnen bijvoorbeeld zoektrendformules inzien en op die manier heel data driven ondernemen.’’

Een vraag aan bol.com: Wat doet bol.com om maximale zichtbaarheid te genereren?

Kas Seijkens, Retail Advertising Consultant: ‘Verkooppartners kunnen in sommige gevallen aanvullend inzetten op het genereren van zichtbaarheid en engagement via display & social advertisement. Hier gaat het om het genereren van meer zichtbaarheid of interactie met jouw potentiële doelgroepen. Verkooppartners zien bol.com steeds vaker als een platform waar ze, naast verkopen, ook echt hun merk kunnen bouwen. En naarmate je omzet via bol.com groeit, kunnen we meer tools inzetten om de zichtbaarheid te vergroten. Doordat we weten waar verschillende doelgroepen naar kijken en waar ze op klikken, zijn we in staat om met de juiste boodschap, op het juiste moment en op de juiste plek het juiste publiek te bereiken en te raken binnen én buiten bol.com.'

E-learnings, webinars, tips & tricks. Adverteren via bol.com helpt ondernemers om zo succesvol mogelijk te zijn. Meer weten over het bepalen van jouw relevante assortiment in sponsored products, het bepalen van jouw ACoS target of het algoritme? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien

'Bol.com geeft ook handige adviezen over goed beeldmateriaal en geschikte copy. Dat vergroot al meteen je zichtbaarheid'

Kun je jouw artikelen goed in de schijnwerpers zetten op bol.com?

Fatih: ,,Zonder bol.com zou Rexproduct niet zijn wat het nu is; het zorgt voor 90 procent van onze omzet. Daarnaast biedt het ons een efficiënte omgeving waarin we onze producten goed kunnen tonen. We kunnen veel beeld kwijt, uitgebreide productinformatie geven en zelfs video’s plaatsen.’’

Niels: ,,Ja, daar ben ik ook wel tevreden mee. Bol.com geeft ook handige adviezen over goed beeldmateriaal en geschikte copy. Dat vergroot al meteen je zichtbaarheid. Sinds een tijdje heb ik ook een eigen accountmanager bij bol.com. Die spreek ik bijna wekelijks en die ondersteunt me bij processen zoals content – en advertentiebeheer.’’

Hoor ik twee blije bol.com-partners?

Fatih: ,,Over het algemeen ben ik best tevreden. Bol.com is op het gebied van gebruiksvriendelijkheid voor partners enorm sterk – zeker als je ze vergelijkt met andere grote webwinkels.’’

Niels: ,,Ja, bol.com heeft het voor ondernemers enorm makkelijk gemaakt. Je hebt toegang tot een berg data en het systeem werkt hartstikke efficiënt. Als je bij bol.com op de juiste manier aan de knoppen draait, kan je heel succesvol worden.’’

Een vraag aan bol.com: Wat kun je naast adverteren via bol.com nog meer doen om goed zichtbaar te worden?

Jan-Paul Raven, Head of Logistics Business Models bij bol.com: ‘Naast het inzetten van Adverteren via bol.com kunnen verkooppartners in relevante periodes meedoen met bol.com campagnes of zelf promoties inzetten om hun zichtbaarheid een boost te geven. De inzet van sponsored products en promoties over een langere periode, zorgt ervoor dat partners uiteindelijk ook organisch hoger ranken met hun producten. Hoe dit werkt kunnen partners lezen en terugzien op het Partnerplatform. Bovendien kunnen verkooppartners hun eigen product ranking verbeteren door simpelweg hun eigen propositie te verbeteren. Denk aan de kwaliteit van hun copy en content, leveringsvoorwaarden, prijs, retouropties, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat klanten het aanbod van verkooppartners als relevanter gaan zien. Ook zo kun je organisch stijgen in de product rankings en ben je uiteindelijk beter zichtbaar.'

Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.

tracking pixel